Doprava zadarmo nad 20 €. Prihláste sa k newsletteru!
MojaLekáreň.sk

Super orechy

Super orechy
Zdielať

Orechy sú zdrojom výživných látok a olejov a radia sa medzi superpotraviny. Množstvo „orechov" potom botanicky do tejto kategórie vôbec nepatrí. Aké sú najobľúbenejšie a čo obsahujú a ako ich využiť čo najlepšie? Prezradíme v našom článku.

Čo obsahujú orechy?

Orechy obsahujú tuky, bielkoviny a minerály. Obsahujú vitamíny skupiny B, vitamín E, bielkoviny a zdraviu prospešné tuky.

Ako správne uchovávať orechy

Orechy bývajú často náchylné, pri zlom usušení a skladovaní, ku tvorbe plesní a žltnutiu. Preto si kupujte orechy čerstvé, kvalitné a dobre ich skladujte. Ideálne je chladné suché miesto, bez prístupu vlhkosti a svetla. Čerstvé orechy môžeme uchovávať v mrazničke, kde si zachovajú svoju čerstvú chuť. Orechy by ste mali najlepšie do roka od zberu spotrebovať. Zatuchnuté orechy by ste jesť nemali.

Prečo jesť orechy a v akom množstve:

  • obsahujú množstvo vitamínov, minerálov a zdravých tukov
  • obsahujú zdravé nenasýtené mastné kyseliny, antioxidanty a fytosteroly prospievajú nielen srdcu a cievam
  • sú zdrojom proteínov
  • sú to antioxidanty
  • rýchlo zasýtia

Uvádza sa, že ich častá konzumácia (zhruba 100 − 200 g týždenne) dokáže zázraky. Treba mať na pamäti, že aj keď sú orechy taký malý zázrak, sú dosť kalorické, a preto je potrebné ich jesť s mierou. Denne by nám mala stačiť približne hrsť orechov, čo je približne 30 g. Záleží tiež na našom príjmu ostatných tukov a bielkovín a denné fyzickej aktivite.

Orechy pred konzumáciou namočte

Je dobré orechy a semienka pred jedlom vopred namáčať. Namočením orechov na niekoľko hodín (ideálne 12 hodín) do vody sa aktivuje proces klíčenia. Voda ich prebúdza k životu a zvýši sa v nich tak množstvo nutričných látok, enzýmov a vitamínov a minerálov. Takto aktivované orechy a semienka sú ľahšie stráviteľné a dodávajú nám viac prospešných látok. Namáčaním vo vode sa znižuje riziko plesní a neviditeľných nečistôt.

Medzi najobľúbenejšie orechy patria:

Vlašské orechy

Vlašské orechy alebo ľudovo "vlašáky" patria medzi najrozšírenejšie orechy na Slovensku. Zrelé orechy obsahujú až 50 − 70% tukov, ktoré sú veľmi prospešné pre zdravie celého tela. Ich tvar pripomína mozog, čím nám príroda značí, aká časť nášho tela bude mať z ich konzumácie najväčší prospech. Obsahuje významné množstvo vitamínu skupiny B. Orechy chránia naše telo pred vplyvom voľných radikálov a pôsobia tak ako silné antioxidanty. Z orecha sa lisuje zdravý a chuťovo príjemný olej, ktorý bude vynikať v šalátoch, ale aj dezertoch a kašiach.

Lieskové orechy

Lieskové oriešky sa k nám dostali z Ázie a telu dodávajú hlavne zdravé tuky, ktoré organizmus rýchlo zasýtia a vyživia. Hodia sa pre športovcov, tehotné ženy i deti a určite si ich zbaľte do tašky na výlet. Rýchlo vám doplnia energiu. Opäť sú zdrojom zdravých tukov, proteínov, vitamínov B, najmä B1, B6 a minerálov​ (najmä vápnika, fosforu, horčíka a mangánu). Ťažko sa ale trávia a tak ich odporúčame dobre rozhrýzť a zapiť vodou.

Pistáciové orechy

Pistácie majú menej kalórií než ostatné orechy, hodia sa tak aj do diétneho jedálnička. Sú bohaté na minerály, ako je fosfor, draslík, vápnik, železo, horčík, mangán, zinok, meď, sodík a selén. Pistácie vám tiež poskytujú esenciálne vitamíny ako vitamín A, K, C, E, B1, B6, kyselinu listovú. Zdravé nenasýtené mastné kyseliny, antioxidanty a fytosteroly prospievajú nielen srcu a cievam. Na trhu sa dajú kúpiť vo všemožných variantách, vyhnúť by ste sa ale mali tým, ktoré sú dosoľované.

Para orechy

Para orechy alebo tiež brazílske orechy sa k nám dovážajú až z Amazonských pralesov, kde rastú na strome zvanom Juvia štíhla. Para orechy obsahujú veľké množstvo selénu, čo je minerál, ktorý pôsobí preventívne proti srdcovým chorobám.

Treba mať na pamäti, že aj keď obsahujú veľa prospešných minerálov a vitamínov, para orechy obsahujú približne 650 kalórií na sto gramov. Odporúčaná dávka sú tak maximálne dva para orechy denne.

Pekanové orechy

Pekanové orechy rastú na Orechovci pekanovom, ktorý dokáže prežiť aj v teplotách okolo – 25 stupňov Celzia. Orechy chutia podobne ako vlašské orechy, sú len o trošku sladšie. Tieto orechy majú vysoký obsah tuku a sú tak viac kalorické. Výborné sú na koláče či už sladké s jablkami a hruškami alebo na slané so syrmi.

Arašidy

Arašidy sú zaujímavé už len kvôli tomu, že botanicky nespadajú pod orechy, ale pod strukoviny. Majú veľa minerálov, napríklad horčík, vápnik, železo alebo fosfor. Arašidy sú ale dosť tučné a tak sa odporúča jesť maximálne hrsť denne a rozhodne si nekupujte arašidy pražené, solené alebo s cukrovou polevou.

Kešu orechy

Obličkovec západný je zdrojom plodu, ktorý poznáme ako kešu orech. Kešu ořechy patria medzi druhé najpredávanejšie orechy na svete (prvé sú mandle). Dajú sa totiž jesť len tak samotné, ale využiť ich môžete dobre aj v kuchyni. Vyrába sa z nich kešu mlieko, smotana alebo aj vegánsky kešu syr. Kešu orechy obsahujú napr. kyselinu listovú, meď a mangán.

Mandle

Mandle sú bohaté na všetky základné živiny. Medzi potravinami rastlinného pôvodu patria mandle k jedným z najbohatších na proteíny. Využitie mandlí siaha už dávno do minulosti. V krajinách, kde mandle prirodzene rastú sa veľa konzumujú a tiež tvoria neoddeliteľnú súčasť radu pokrmov a dezertov. Sú bohaté na vitamíny B1, B6 a na vitamín E, z minerálov obsahujú zinok, meď alebo mangán, čo sú stopové prvky, ktoré v tele plnia dôležité funkcie. Konzumácia mandlí prospieva celému nášmu telu. Pre množstvo horčíka ich radi konzumujú športovci, tehotné a dojčiace ženy. Mandle nebývajú z orechov tak častým alergénom. Mandle sa lisujú na kvalitný mandľový olej, ktorý je veľmi jemný, nádherne vonia a hodí sa aj na najjemnejšiu pokožku detí a bábätiek.

Čo sú to orechové mlieka

Z orechov a semienok sa vyrábajú tzv. "orechové mlieka". Nejde o skutočné mlieko, pretože pod pojmom mlieko sa myslí vždy mlieko cicavčích samíc (kráv, oviec, kôz a i.). Orechové mlieka konzumujú ľudia s citlivosťou na bežné mlieko alebo tí, ktorí chcú svoj jedálniček obohatiť o iné živiny.

Ako použiť orechové mlieko

Orechové mlieka si můžete vyrobit doma sami z předem namočených ořechů, nebo si koupit v obchodech se zdravou stravou nebo tu, u nás na lekárni. Orechové mlieka podľa druhu používame na ranné kaše, smoothie, do koláčov alebo aj na varenie. Najbežnejšie na trhu je mlieko mandľové, kokosové, kešu mlieko, mlieko z lieskových orechov. Ďalšou možnosťou sú mlieka z obilnín alebo semienok (ryžové, špaldové, sójové, ovsené a ďalšie).

Orechové maslá

Orechové maslá vznikajú mletím orechov na pastu a s normálnym maslom nemajú nič spoločné. Sú veľmi tučné, rýchlo zasýtia a používať ich môžete na palacinky či lievance, do smoothie alebo jogurtu.

Mydlové orechy

Mydlové orechy pochádzajú zo stromu Sapindus Mukorossi, ktorý rastie v tropických a subtropických častiach Ázie. Na jednom strome sa urodí cca 30 až 35 kg plodov ročne. Akonáhle orechy dozrejú, zmenia farbu a vďaka množstvu saponínov, ktoré obsahujú, začnú lepiť. Po zbere sa usušia, stratia svoju lepivosť a zmenia farbu na červenohnedú.

Mydlové orechy predstavujú šetrný prací prostriedok, na ktorý niektorí nedajú dopustiť. Pri praní dbajte na odporúčania výrobcu. Je potrebné si uvedomiť, že orechy neobsahujú žiadne bieliace zložky, a preto na pranie bielej bielizne nebudú mať taký efekt ako bežné pracie prostriedky. Môžu ale nahradiť aviváž, pretože dokážu bielizeň prirodzene zmäkčiť :-)

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

PharmDr. Kamila Horníčková

PharmDr. Kamila Horníčková

15. marec 2021
Máte otázku k článku? Napíšte nám!

Prečítajte si tiež

Použili ste BMI kalkulačku a tá vám oznámila, že máte nadváhu a bolo by potrebné niečo zhodiť? Má kalkulačka vždy pravdu? Alebo − ako je to naozaj? Prezradíme v našom článku.

viac

Osýpky sú vysoko nákazlivé infekčné ochorenie. Ako sa prenášajú, aká je inkubačná doba a ako sa liečia? Prezradíme v našom článku.

viac

Čajovník nemá s čajom nič spoločné. Pochádza z Austrálie, kde bol hojne používaný domorodcami pre svoje priaznivé účinky. Ktoré to sú a čo všetko tea tree olej dokáže? Povieme si v našom článku.

viac

S nepríjemnými príznakmi tohto ochorenia sa potýka až 10 % detí vo veku 3 − 7 rokov. Ako toto kožné ochorenie rozoznať, liečiť a ako mu predchádzať, sa dozviete v našom článku.

viac
Spýtajte sa lekárnika

Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním.

Zistiť viac