Obľúbené položky

Úvodná strana » Zdravá výživa a chudnutie » Pochutiny sladké a slané » Sušené plody, semienka

Sušené plody, semienka

Chcete maškrtiť bez výčitek a ešte telu dodat plno prospešných látok? Vyskoušejte nejrôznejší sušené plody, semiačka a oriešky, které môžete jíst jen tak nebo z nich vytvorit další dobroty.

Výhoda je v sušení

Jedním ze zpôsobu, jak uchovat ovoce a další plody, aniž by došlo ke ztráte cenných látok je jejich usušení. Sušení je jedním z nejstarších a nejmírnejších forem konzervace. Mezi oblíbené patrí sušená jablka, meruňky, banány, datle, fíky a mnoho dalších.

Také oriešky jsou výbornou pochutinou. Mandle, vlašské orechy, lískové orechy, kešu ale také pistácie či pekanové a para orechy môžete pojídat, když vás honí mlsná. Jsou skvelým doplňkem vyvážené snídane nebo svačiny. Orechy jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin a rady stopových prvkô.

Diamant medzi sušenými plodmi

Viete, aké je tajomstvo dlhovekosti Tibeťanov a Číňanov? Je ním rastlina, ktorá má takmer zázračné účinky a vo východnej medicíne je používaná už po storočia. O čo ide? Reč je o Kustovnici čínskej čiže Goji. Podľa výzkumov ju je možné považovať za supervýživnú rastlinu, ktorá má v mnohých smeroch blahodárny vplyv na náš organizmus. Uvádza sa, že goji je zo všetkých rastlín najbohatšia na antioxidanty, ďalej obsahuje 18 aminokyselín (vrátane ôsmych životne dôležitých), 21 druhov stopových prvkov (napr. zinok, železo, meď, vápnik či zriedka sa objavujúce germanium) a rad vitamínov (C, B1, B2, B6 a E).

Hlavné prínosy goji pre naše zdravie sú:

  • posiluje imunitný systém,
  • znižuje krvný tlak a hladinu cholesterolu,
  • má protizápalové účinky,
  • má pozitívny vplyv na kardiovaskulárny systém,
  • zvyšuje energiu a vytrvalosť,
  • posilňuje a chrání pečeň a obličky,
  • spomaľuje stárnutie.

Výživovo hodnotné sú i rôzne semienka:

  • Pomerne často využívané sú u nás slnečnicové alebo tekvicové semienka. Slnečnicové semienka pomáhajú udržať hladinu škodlivého cholesterolu. Tekvicové semená majú (okrem iného) pozitívny vplyv na funkciu prostaty.
  • Známe pre svoj vyvážený pomer nenasýtených mastných kyselín je konopné semienko. Užívať ho môžu i ženy v tehotenstve a počas dojčenia, pretože podporuje laktáciu.
  • Ak trpíte tráviacimi problémami, je pre vás ľanové semienko tým pravým. Zvyšuje totiž činnosť čriev, odstraňuje zápchu a hnačku, má pozitívne účinky pri zápale žalúdka či žalúdočných vredoch. Pozor! Ľanové semienko je nutné konzumovať porušené (dobré je si ho rozdrviť v mažiari) inak prejde tráviacim traktom takmer bez úžitku pre telo.
  • Drobné semienka, ale zato veľký pomocník v starostlivosti o zdravie organizmu, to sú sezamové semienka. Sezam patrí k veľmi obľúbeným a často využívaným – vyrábajú sa z neho tyčinky, mlieko, dresingy, posypáva sa ním pečivo. Obsahuje pomerne veľké množstvo vápniku, horčíku, železa alebo vitamínu skupiny B. Posilňuje tak vlasy, nechty, oči, má pozitívny vplyv na zdravie srdca a ciev.
  • Veľmi výživné semienka, ktoré sú známe už po storočia, každopádne u nás sa objavili iba nedávno sú chia semienka. Jedná sa o semená rastliny s názvom šalvia hispánska. Chia sú známe pre svoje hydrofílne vlastnosti, tzn. schopnosť na seba naviazať vodu. Semienko dokáže svoj objem zväčšiť až dvanásťkrát. Tieto vlastnosti chia pomáhajú telu zaistiť potrebnú vnútornú hydratáciu. Okrem toho sú zdrojom kvalitných proteínov, sacharidov a tukov. Obsahujú tiež rad antioxidantov a veľké množstvo vápnika (uvádza sa, že ho obsahujú päťkrát viac, než je v mlieku). V neposlednom rade sú semená šalvie hispánskej plné železa, horčíka, zinku, draslíku alebo fosforu.
Pokračovať

Najpredávanejšie v kategórii


Načítavam
Značka:
Všetky

Rozbaliť filter

Najpredávanejšie značky

Výhodné ponuky už nemusíte hľadať

pošleme vám ich e-mailom :)

Skúste to, odhlásiť sa prípadne môžete kedykoľvek.
Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam