Tie najlepšie darčeky pre zdravie a veľa odmien za vianočné nákupy.

Obľúbené položky
Vybrať odmenu

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Aké vitamíny sú dôležité v tehotenstve a pred počatím?

Aké vitamíny sú dôležité v tehotenstve a pred počatím?

Starostlivosť o telo

Počas tehotenstva je zdravá a vyvážená strava dôležitá viac, ako inokedy. A to nielen vzhľadom k budúcemu potomkovi, ale aj k vášmu telu, ktoré už od počatia prechádza radou fyzických a hormonálnych zmien. Hoci o babičkinej rade "jesť za dvoch" si všetci myslíme svoje, pravdou je, že viac vitamínov a minerálov organizmus v tehotenstve potrebuje.

Aké vitamíny sú dôležité v tehotenstve a pred počatím?

Čo jesť a nejesť v tehotenstve a pred ním?

Pamätajte na to, že v tomto období je vaším cieľom prijímať čo najširšiu škálu potravín, lebo každá skupina potravín môže telu ponúknuť niečo iné. Napríklad:

  • Celé zrná sú jedinečným zdrojom energie, ktorá najmä v počiatkoch a na konci tehotenstva dochádza.
  • Mäso, strukoviny a orechy poskytujú telu bielkoviny, železo a tiež kyselinu listovú.
  • Mliečne výrobky obsahujú vitamín D a vápnik.
  • Ovocie a zelenina je významným zdrojom antioxidantov, vlákniny a samozrejme vitamínov.

V žiadnom prípade to však neznamená, že so začiatkom tehotenstva je nutné okamžite zmeniť jedálniček. Skôr naopak, radikálne zmeny by mohli vášmu organizmu skôr uškodiť. So zdravým životným štýlom je teda lepšie začať už počas plánovania potomka, prípadne naň prechádzať pozvoľna.

Medzi potraviny, ktorým je v tehotenstve lepšie sa vyhnúť, patria všetky surové mäsá, a to vrátane sushi a nepasterizované mliečne výrobky. Oboje totiž môže obsahovať baktérie, ktoré by mohli zapríčiniť predčasné ukončenie gravidity.

Chute a nechute v tehotenstve

Tehotenstvo sprevádza celý rad chutí a averzií na určité potraviny. Nie je celkom jasné, prečo to tak je, vedci sa však domnievajú, že na vine sú hormóny. Hoci je niekedy veľmi zložité sa týmto chutiam ubrániť, je dobré mať vždy na pamäti:

  • pravidlá zdravého stravovania
  • že nabrané kilá sa po pôrode samé nezhodia
  • a v prípade nechutí zas pamätať na to, aby sa do tela dostali všetky živiny, ktoré by mu z odmietnutých potravín mohli chýbať.

Dobrou správou je, že po skončení tehotenstva sa tieto chute zvyčajne vrátia do pôvodného stavu.

Vitamíny a minerály potrebné v tehotenstve a pred počatím

Hoci sú lekári zvyčajne zdržanliví v otázke užívanie vitamínov a doplnkov stravy, akonáhle sa svojmu gynekológovi zveríte, že sa aktívne snažíte o počatie, poradí vám, nech do svojho jedálnička zaradíte kyselinu listovú. Ide o vitamín zo skupiny B-komplexu a v bežnej strave ho nájdete (ako už názov napovedá) predovšetkým v listovej zelenine, ale tiež napríklad v karfiole, brokolici, obilninách, niektorých najmä exotických druhoch ovocia, orechoch, plesňových syroch a ďalším zdrojom sú potom napríklad kvasnice alebo vnútornosti.

Bohužiaľ zo stravy ho organizmus zvládne vstrebať len také množstvo, ktoré je dostačujúce pre jeho bežný chod. V tehotenstve sa teda odporúča užívať kyselinu listovú ako doplnok stravy, pretože jej denná dávka by mala byť 400 - 600 μg .

Na čo je vlastne tento vitamín taký dôležitý? Predovšetkým pre správne delenie buniek a diferenciáciu tkanív. Má tiež významný vplyv na vývoj nervovej sústavy, miechy a mozgu, ku ktorému dochádza už v prvých dňoch gravidity, kedy žena o svojom stave spravidla nemá ani tušenie, a práve preto je vhodné ho užívať ešte pred počatím.

Ďalšou látkou, ktorú je vhodné užívať v začiatkoch tehotenstva a pred ním, je vitamín D3, čiže cholekalciferol. Je dôležitý najmä pre správny rast kostí u plodu a tiež podstatný pre budovanie imunity budúceho bábätka. Môžeme ho nájsť v rybom tuku, menšie množstvo potom vo vaječnom žĺtku, mäse, mliečnych výrobkoch, kvasniciach alebo napríklad kakau.

Najprirodzenejšou cestou, ako ho získať, je však pravidelný pobyt na slnku. Samozrejme s adekvátnou ochranou a s tým, že obvykle stačí pobudnúť na slnku asi 20 minút každý druhý deň.

Nemenej dôležitý vitamín v tehotenstve je vitamín E, ktorý nájdeme najmä v rastlinných tukoch. Ten sa podieľa na správnom vývoji svalov, spojivových tkanív a ciev, k tomu posilňuje imunitný systém budúceho bábätka, pretože napomáha ochraňovať bunky a tkanivá pred tzv. voľnými radikálmi a tiež je dôležitý pre mamičky samotné, lebo má blahodárne účinky na pokožku a vlasy.

Najdôležitejším minerálom v tehotenstve je jód. Jeho dostatočný prísun je nevyhnutný pre správny vývoj štítnej žľazy plodu a tiež vývoj jeho mozgu, nervového systému a svalov. Štítna žľaza sa vyvíja od 12. týždňa tehotenstva a budúce bábätko je úplne závislé na prísune tejto látky od matky aj v čase plného dojčenia. S nedostatočným príjmom jódu bývajú spájané predčasné ukončenia tehotenstva, nízka pôrodná hmotnosť a riziko vrodených vývojových porúch. Jód nájdeme najmä v morských plodoch, mlieku, vajciach, v niektorých minerálkach a aj ním býva obohatená soľ.

Všetky potrebné vitamíny a živiny pre budúce mamičky obsahuje prírodný produkt Ogestan. Je vhodný nielen v období plánovania tehotenstva, ale aj počas neho a po dobu, kedy mamičky svoje prírastky dojčí. Navyše stačí len jedna kapsula denne.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam