Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Na čo si dať pozor pri behaní v nižších teplotách

Na čo si dať pozor pri behaní v nižších teplotách

Starostlivosť o telo Imunita Pohyb Psychika

Ak už dlhší čas váhate a chcete začať s behaním a neviete ako, tak si určite nenechajte ujsť naše tipy a rady, ako s behaním začať. Vyskúšali sme pre vás na vlastnej koži.

Na čo si dať pozor pri behaní v nižších teplotách

Behať sa dá za každého počasia

Topiaci sneh, nižšie teploty, tma alebo hmlisté počasie nemusia nutne zastaviť vaše športové bežecké aktivity. Stačí si vybrať vhodné oblečenie, obuv a môžete začať s behom aj vy. Či už sa chystáte vybehnúť prvýkrát, alebo ste večný začiatočník, je nesmierne dôležité odhodiť obavy a skutočne začať.

Väčšina ľudí behá skôr v lete a v zime chodí do fitka alebo plávať. Súčasnosť nám bohužiaľ, tieto aktivity neumožňuje a ak chcete skoncovať s pár kilami navyše alebo získať späť stratenú energiu, odporúčame vyskúšať beh.

Nezabúdajte na pitný režim a regeneráciu

Pri každej športovej aktivite je nesmierne dôležité zvýšiť príjem tekutín, pretože čím viac sa potíte, tým viac tekutín potrebujete. Pri behu sa hodí mať so sebou malú fľašu vody s rozpustenou tabletou horčíka alebo spaľovača tuku. Až pribehnete domov, tak nezabudnite na poriadnu regeneráciu − v podobe desiaty a správneho odpočinku.

Oblečenie a beh v zime

Základom bezpečného behu v zime je správne sa obliecť. Odev voľte podľa toho, akým tempom beháte a ako dlho. Ak beháte pomalšie, skôr klusáte, odporúčame obliecť sa teplejšie. Vaše telo totiž nevydá toľko tepla a mohla by vám byť zima. Ak sa rozhodnete pre tzv. intervalový tréning alebo iný tempový beh, počítajte s tým, že sa veľmi rýchlo zahrejete. Naša rada znie – vrstvite. Ak to preženiete s oblečením, mohlo by sa vám stať, že sa veľmi ľahko spotíte a ofúknete.

Aj pri nízkych teplotách vám stačia dve až tri vrstvy. Ideálne je kvalitné tričko s dlhým rukávom, ktoré priľne k telu a bude odvádzať pot a vlhkosť a navrch si dáte funkčnú športovú bundu. Tá pot absorbuje, ale neprefúkne. Pri chladnejších teplotách (pod −5 °C) môžete svoj outfit doplniť ešte o mikinu. Dôležité je mať hlavne nohy v teple − siahnuť môžete i po kompresných ponožkách.

Výhody vrstvenia oblečenia

  • Dosiahnete maximálnu funkčnosť.
  • Ak na začiatku behu neodhadnete aktuálne počasie, môžete jednu vrstvu zložiť a naopak.

Vrstviť oblečenie je základ

Keď sa pri behaní veľa spotíte, je už neskoro odhadzovať vrstvy. Zapotené mokré telo je potom viac náchylné k ofúknutiu, a preto je lepšie zostať v mokre, ale tepľúčku a dobehnúť domov. V najhoršom prípade by ste si z behania odniesli poriadne nachladenie alebo boľavý chrbát.

Pozornosť by ste mali venovať aj obuvi. Ak beháte v snehu, na ľadovce, vezmite si so sebou nesmeky, podľa daného terénu vyberte aj obuv, ktorá neprekáža a neťaží. A pri tme sa vám určite bude hodiť čelovka.

Behanie vo vetre

Vietor znižuje pocitovú teplotu, a preto sa oblečte tak, aby ste neofúkli. Pozor si dajte aj na studený vzduch, odporúčame si dať cez ústa nákrčník, aby ste nevdychovali studený vzduch priamo a snažte sa dýchať nosom. Vaše hlasivky tak nebudú vystavené náporu studeného vzduchu a vzduch pôjde do pľúc ohriaty.

Rozcvička je základ

Na zahriatie tela stačí pár cvikov alebo niekoľko metrov behu na mieste. Svoje telo dostanete do prevádzkovej teploty, skákaním panáka, drepmi a preťahovaním. Až sa budete cítiť zahriati, môžete vybehnúť.

Spálené kalórie a menšia potivosť

Behanie pri nižších teplotách má nesporne jednu výhodu − menej sa potíte. Samozrejme záleží na vhodne zvolenom oblečení, ale určite sa budete cítiť komfortnejšie, ako keď vybehnete v lete pri 30 °C. Ďalšou potešujúcou výhodou je, že behaním v zime spálite viac kalórií. Spaľovať budete nielen behaním, ale aj zimou. A prečo, odpoveď je jednoduchá, naše telo musí vynaložiť viac energie, aby sa zahrialo, a tým pádom viac spaľuje.

Posilnenie zdravia a imunity

Beh je veľká záťaž pre náš kardiovaskulárny systém, a ak začnete behať pravidelne, vaše srdiečko bude silnejšie a lepšie sa adaptuje na športové výkony. A viete o tom, že behaním pri nižších teplotách sa zároveň otužujete? Takže ak zvolíte vhodné oblečenie, rozvrhnete si sily, beh vám postupne zlepší aj imunitný systém a váš organizmus bude viac odolným vonkajším vplyvom.

Keď pohyb lieči

Tým, že budete tráviť čas vonku, zvýšite príjem vitamínu D, ktorý je nesmierne dôležitý pre imunitu, vstrebávanie vápnika v tele, ale pôsobí pozitívne aj na psychiku

Beh a psychika

V čase pandémie môže byť ťažké radovať sa z maličkostí a vidieť veci pozitívne. Preto je dobré zamerať sa na posilnenie psychického stavu, v tom vám tiež pomôže beh alebo akákoľvek fyzická aktivita. Počas športovania sa v našom tele uvoľňujú endorfíny tzv. hormóny šťastia a my sa cítime šťastnejší a vyrovnaní. Pri pravidelnom športovaní sa nám teda zlepší nielen fyzička, ale budeme mať aj viac energie.

Tak si obujte topánky a vybehnite na svoj prvý beh. Je jedno či budete beh striedať s chôdzou. Dôležité je začať a nebáť sa.

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika