Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » 9 zdravších tipov na sladenie

9 zdravších tipov na sladenie

Chudnutie Trávenie Zdravie z prírody Rady lekárnika

Nebaví vás sladiť klasickým cukrom a hľadáte v sladení viac benefitov, napríklad v podobe vitamínov a minerálov? Máme pre vás niekoľko tipov, čím nahradiť klasický biely cukor.

9 zdravších tipov na sladenie

Prírodný vs. biely cukor

  • Prírodné cukry neprešli priemyselnou úpravou a medzi tieto zdravšie varianty sladenia patrí napríklad med, sušené ovocie, trstinový nerafinovaný cukor alebo melasa. Tieto sladidlá okrem sacharidov obsahujú aj prospešné minerály, vitamíny a sú pre naše telo lepšie využiteľné.
  • Biely cukoje oproti tomu produktom priemyselnej úpravy. Obsahuje iba čistú formu sacharózy teda cukru zloženého iba z glukózy a fruktózy bez obsahu minerálov a iných prospešných zložiek.  
  • Pozor: trstinový cukor obsahuje rovnako ako klasický biely z 99 % sacharózu, je teda tvorený stále hlavne cukrom. Má obdobne vysoký glykemický index, a preto je dôležité s ním šetriť.

Na čo sa v zložení produktov zamerať

V zložení výrobku sa zameriame na množstvo cukrov uvedených na 100 g výrobku. Výrobcovia teraz musia uvádzať množstvo sacharidov na 100 g výrobku, čo sú všetky sacharidy vo výrobku obsiahnuté a "z toho cukry" čo sú všetky jednoduché cukry. Čím vyššie je toto číslo, tým viac jednoduchých cukrov výrobok obsahuje. Ďalej sa môžeme orientovať podľa zloženia − čím viac je danej zložky vo výrobku obsiahnutej, tým skôr je v zložení uvedená.  

Čo znamená "bez pridaného cukru"

Pozor na formulku: "bez pridaného cukru" − do výrobku síce nebol pridaný cukor dodatočne, ale daný výrobok sám o sebe môže obsahovať vysoké množstvo prírodných cukrov. Príkladom môže byť napr. energy tyčinka zložená z datlí a ďalšieho sušeného ovocia. 

Čím nahradiť biely cukor

Rýžový sirup

Ryžový sirup je jemné tekuté sladidlo, ktoré sa hodí na sladenie nápojov, jogurtov, kaší, do varenia i pečenia. Nemení vlastnú chuť jedla a neobsahuje fruktózu.

Melasa

Melasa je zdravým sladidlom. Ide o cennú šťavu z cukrovej trstiny, ktorá je bohatým zdrojom železa, vápnika a ďalších minerálnych látok. 

Manukový med

Ak chcete vyskúšať niečo naozaj exkluzívne, skúste manukový med alebo "tekuté zlato", ako je tento Novozélandský med nazývaný. Užívajte ho po lyžičkách a tešte sa z jeho blahodarných účinkov.

Kokosový cuko

Kokosový cukor pochádza z nektáru paliem, spracováva sa ručne a šetrným spôsobom, je v ňom zastúpených množstvo výživných látok.

Javorový sirup

Javorový sirup okrem fruktózy a glukózy obsahuje aj veľa vitamínov a minerálov − napr. vitamíny A a D, vitamíny skupiny B, vápnik, horčík, mangán, zinok, draslík alebo železo. V pomerne vysokej koncentrácii je prítomná kyselina jablčná a až 24 dôležitých antioxidantov, ktoré telo chránia pred voľnými radikálmi. Z výživového hľadiska je javorový sirup, vzhľadom na vysoký podiel sacharózy, podobný klasickému repnému alebo trstinovému cukru. Má veľmi silnú a typickú chuť. Výborný na pečenie. 

Stévia

Stévia je prakticky bez kalórií a je 100 až 300-krát sladšia ako cukor. Neovplyvňuje hladinu cukru v krvi ako klasický cukor. Navyše udržuje správne pH v ústach a teda bráni tvorbe zubného kazu. Nevýhodou je, že táto sladká chuť bez dávky sacharidov môže organizmu spôsobiť hypoglykemický stav a telo si zažiada o cukry v inej podobe.

Datle

Datľový sirup je prírodným sladidlom, obsahuje vitamíny skupiny B, ďalej draslík, vápnik aj železo. Datľový sirup oproti bežnému cukru neprekysľuje žalúdok (má vyššie pH). Má síce menej kalórií ako bežný cukor, napriek tomu ich má pomerne veľa, a tak nie je vhodné konzumovať veľké množstvo.

Agávový sirup

Sirup sa získava narezaním drene agáve, má nízky glykemický index (GI 15) a nezvyšuje hladinu cukru v krvi tak rýchlo ako med alebo biely cukor. Navyše má vysokú sladivosť, takže ho stačí dať do pokrmu oveľa menej. Vegáni ním môžu nahradiť med. Problémom u agávového sirupu je vysoké množstvo obsiahnutej fruktózy, ktorá zaťažuje pečeň a vo svojom dôsledku vedie k zvyšovaniu škodlivého cholesterolu.

Čakankový sirup

Čakankový sirup má mimoriadne vysoký obsah vlákniny a nízky obsah cukru, teda je vhodný pri redukčných diétach. Má rovnakú sladivosť ako med, v porovnaní s ním ale obsahuje až o 95 % menej cukru a o 45 % menej kalórií. Neobsahuje lepok, laktózu, konzervanty ani arómy. Má probiotické účinky. Pri nadmernej konzumácii sa môžu prejaviť nadúvanie a laxatívne účinky.

S cukrom opatrne

Staré príslovie hovorí "Všetko s mierou" − a to platí aj pre alternatívne spôsoby sladenia, ktorými môžu byť sirupy − javorový, agávový alebo kokosový. Obsahujú veľké množstvo sacharózy a fruktózy, takže s nimi pri sladení šetrite :-)

Čím si znížiť chuť na sladké

Zamerajte sa na vyvážený jedálniček. Konzumujte dostatok zložitých sacharidov (polysacharidov), ktoré vás zasýtia na dlhší čas a uspokoja chute na sladké spolu s kvalitnými bielkovinami a zdravými tukmi. 

Polysacharidy nájdeme napríklad v tmavých cestovinách, hnedej ryži, ovsených vločkách, šošovici, fazuliach, hrachu, kešu orechoch alebo pohánke.

Nezabudnite − dôsledkom nadmernej konzumácie cukru nie je len obezita, ale i diabetes 2. typu alebo kardiovaskulárne ochorenia. Cukor navyše urýchľuje proces starnutia, zvyšuje krvný tlak, mení metabolizmus aj fungovanie hormónov. 

Vedeli ste, že...

...je dobré si vyberať produkty, ktoré majú menej ako 10 gramov cukru na 100 gramov výrobku. Pri čítaní etikiet pamätajte tiež na to, že 4 gramy cukru = 1 čajová lyžička cukru.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika