Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Obezita

Obezita

Chudnutie

Časy, kedy nadváha a obezita boli výnimočným problémom a týkali sa skôr seniorov, sú nenávratne preč. Problémy s nadmernými kilogramami má čím ďalej viac detí, dospievajúcich a predovšetkým ľudí v produktívnom veku. Ako obezitu spoznať, aké sú príčiny a prečo je nebezpečná? Dozviete sa v našom článku.

Obezita

Prečo je obezita problém

Obezita je považovaná za komplexné ochorenie a ohrozuje zhruba pätinu obyvateľov západného sveta, Slovensko nevynímajúc. Estetická stránka je pritom len okrajová záležitosť, obezita má oveľa vážnejší vplyv na každého postihnutého. Výrazne totiž zvyšuje riziko vzniku ďalších zdravotných problémov, ako sú napríklad srdcové choroby, diabetes, vysoký krvný tlak aj niektoré nádorové ochorenia a tiež zásadne zhoršuje priebeh mnohých chorôb, aktuálne napríklad aj Covidu-19.

Ako spoznať obezitu

Pre diagnostikovanie obezity a ďalších problémov s váhou sa používa tzv. Body Mass Index čiže BMI. Ten zohľadňuje hmotnosť a výšku človeka.

Zároveň je ale potrebné vziať do úvahy aj pohlavie, vek a tiež formu. Rad športovcov, ktorý sa pýši objemnými svalmi, má totiž vysoký BMI, pritom problémy s nadmerným tukom rozhodne nemajú.​

Ako určiť BMI?

Ak nechcete použiť niektorú z online kalkulačiek, spoľahnite sa na výpočet, kedy váhu v kilogramoch vydelíte výškou v metroch na druhú (ak vážite 60 kg a meriate 1,65 m, výpočet bude 60: 1,652 = BMI 22). Výsledné číslo potom porovnajte s touto tabuľkou:

  • BMI nižšie než 18,5 − podváha
  • BMI 18,5 − 24,9 − optimálna váha
  • BMI 25 − 29,9 − nadváha
  • BMI 30 − 34,9 − obezita 1. stupňa
  • BMI 35 − 39,9 − obezita 2. stupňa
  • BMI vyššie než 40 − obezita 3. stupňa, tiež známa ako ťažká, extrémna alebo morbídna obezita

Príčiny vzniku obezity

Hoci má na ukladanie tukov v tele vplyv

  • vek,
  • genetika,
  • rýchlosť metabolického systému,
  • stres,
  • dostatok a kvalita spánku alebo
  • najmä u žien hormonálne zmeny či tehotenstvo.

Jednoduchou pravdou je, že za obezitou v drvivej väčšine prípadov stojí fakt, že nášmu telu doprajeme viac kalórií, než koľko ich dokáže spáliť.

Hlavné príčiny sú dve:

  1. nesprávny jedálniček s vysokým podielom sacharidov, živočíšnych tukov a nezdravých potravín a  
  2. nedostatok pohybu, ktorému výrazne nahráva súčasný sedavý spôsob života.

Prečo je obezita nebezpečná

Začína to už nadváhou, ktorá výrazne znižuje kvalitu nášho života a mnohokrát nás vyradí z niektorých športových, ale aj spoločenských aktivít a obezita, pri ktorej sa ľudia často stretávajú aj s určitou diskrimináciou a dešpektom, tento fakt ešte umocňuje. Nie je žiadnou výnimkou, že obézni ľudia trpia úzkosťami a depresiami, ktoré následne "zajedajú" a dostávajú sa tak do začarovaného kruhu, z ktorého je veľmi ťažké vystúpiť aj s pomocou terapeutov, nieto ešte sami.

Ďalšou hrozbou, ktorú so sebou obezita nesie, je:

  • Ukladanie tuku na vnútorných orgánoch, čo vedie k ich nadmernej záťaži a zvýšení rizika kolapsu organizmu.
  • Ukladanie tuku v tepnách a žilách, ktoré zvyšuje riziko kardiovaskulárnych problémov.
  • Vznik diabetu 2. typu.
  • Vysoký krvný tlak.
  • Vznik nádorových ochore, ako je napríklad rakovina hrubého čreva.
  • Svoj vplyv majú nadmerné kilogramy aj na plodnosť, artritídu, spánkové apnoe, stukovatenie pečene alebo vysoký cholesterol.

Obezita a Covid-19

Obezita navyše dokáže skomplikovať priebeh celého radu chorôb, s ktorými by si náš imunitný systém inak s najväčšou pravdepodobnosťou dokázal poradiť. Typicky je to napríklad chrípka a hojenie zápalových procesov v tele. Z odborných článkov tiež vyplýva, že obezita výrazne zhoršuje priebeh choroby covid-19, konkrétne zhoršuje ventiláciu pľúc na umelej pľúcnej ventilácii. Obézni pacienti tiež často trpia súčasne hypertenziou či cukrovkou, čo sú komorbidity, ktoré vedú ku komplikácii liečby. 

Ako na obezitu

Základom úspechu je prestať obezitu vnímať ako kozmetický problém, ale uvažovať o nej ako o vážnej chorobe, z ktorej je potrebné sa vyliečiť. Zároveň je ale nutné si uvedomiť, že možno tento problém nedokážeme vyriešiť sami a bude potrebné sa obrátiť na pomoc lekárov a psychológov.

Aké kroky zvážiť, aby ste sa obezite vyhli:

  1. Zmenu životného štýlu − do každodenného programu bude potrebné zakomponovať pravidelný pohyb, a to zhruba 45 minút denne. Je však potrebné vziať do úvahy aktuálnu kondíciu a zamerať sa na aktivity, ktoré dokážu spáliť kalórie, ale zároveň neublížia nášmu pohybovému aparátu. Vhodná je napríklad svižná chôdza, jazda na bicykli, plávanie a pod. Ak si to môžete dovoliť, neváhajte si najať skúseného trénera, pod ktorého vedením bude oveľa ľahšie dosiahnuť svoju vysnívanú váhu. Pomôcť vám môžu aj fitness náramky nebo hodinky, ktorými si svoje pohybové aktivity môžete zmerať − aj to vás môže na vašej ceste ku zhodeniu prebytočných kíl povzbudiť a motivovať.
  2. Dietologické zmeny − jedálniček by mal obsahovať veľký podiel čerstvej zeleniny, bieleho mäsa a celozrnných potravín. Naopak je vhodné sa úplne vyvarovať produktom z bielej múky, živočíšnym tukom, tučným mäsám a polotovarom. Veľmi dôležité je tiež dodržiavanie pravidelného pitného režimu. Ten by mal byť založený na čistej pramenitej vode, prípadne bylinných čajoch a celkom zmiznúť by z neho mali sladené limonády či ovocné šťavy z koncentrátov.
  3. Lieky − najmä u pacientov s pokročilou obezitou, u ktorých žiadna iná liečba nefunguje, sa lekár uchýli k predpísaniu špeciálnych liekov na chudnutie. Tie spravidla zabraňujú vstrebávaniu tukov alebo potláčajú chuť do jedla. Tieto lieky ale majú celý rad nežiaducich účinkov, preto sú až jednou z posledných možností a vždy je nevyhnutné ich užívať pod dohľadom lekára.
  4. Chirurgický zákrok − bariatrický zákrok zmenší objem žalúdka, následkom toho jeme menej, teda sa znižuje kalorický príjem a výsledkom býva výrazné schudnutie. Je však nevyhnutné si uvedomiť, že nejde o rýchle riešenie obezity, ale o vážnu operáciu, ktorá so sebou nesie celý rad rizík a možných komplikácií. Vykonaná operácia navyše nie je mávnutie čarovného prútika, po ktorom sa človek prebudí štíhly. Po zákroku je totiž nevyhnutné dodržiavať zásady zdravého životného štýlu, aby sme dostali svoju hmotnosť do normálnych hodnôt.
  5. Výživové doplnky − na trhu existuje celý rad výživových doplnkov, ktoré sú určené pre kontrolu telesnej hmotnosti. Niektoré sú určené pre naštartovanie metabolizmu, iné zasa majú vytvoriť pocit plného žalúdka a tým znížiť chuť do jedla, a možností je ešte oveľa viac. Pre laika môže byť pomerne zložité sa v týchto doplnkoch zorientovať. Pred užívaním akéhokoľvek výživového doplnku, sa preto radšej poraďte so svojím lekárom alebo výživovým špecialistom.

Prevencia obezity

Ak máte dojem, že by mohla nadváha alebo obezita postihnúť aj vás, je najvyšší čas začať s prevenciou:

  • Pravidelne sa hýbte: ideálne je, keď si každý deň nájdete čas na prechádzku na čerstvom vzduchu alebo si pôjdete zašportovať. Veľakrát ale postačí, keď namiesto auta alebo MHD, pôjdete z práce pešo.
  • Zamerajte sa na kvalitu: pri výbere potravín jednoducho dávajte prednosť kvalite pred kvantitou.
  • Neprejedajte sa: nie je nevyhnutné prestať jesť všetky tučné a sladké jedlá, najmä ak patria medzi vaše obľúbené, určite sa ale zamerajte na to, aby ste sa týmito pokrmami neprejedali, ale naopak ich konzumovali len výnimočne.
  • Kontrolujte svoju váhu: pravidelne monitorujte svoju hmotnosť. Ak sa vám nedarí ju udržať v optimálnych hodnotách alebo dokonca priberáte, požiadajte čo najskôr o pomoc odborníka.
  • Buďte dôslední: v procese znižovania hmotnosti si stanovte konkrétne ciele a dôsledne ich dodržiavajte. Nebuďte na seba príliš tvrdí, radšej zhadzujte kilá pomaly, potom bude pre vás oveľa ľahšie svoju váhu udržiavať.
Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika