Moje srdcovky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Čo jesť a čo nejesť pri cukrovke

Čo jesť a čo nejesť pri cukrovke

Trávenie Zdravie z prírody Rady lekárnika

Prezradíme vám, aké potraviny a nápoje je vhodné konzumovať pri diabete, ktoré sú naopak úplne nežiaduce a tiež vám poradíme, ako zostaviť redukčný jedálniček.

Čo jesť a čo nejesť pri cukrovke

Stévia, melasa alebo ryžový sirup?

Stévia je najvhodnejším sladidlom pre diabetikov. Glykemický index je 0 a jej sladivosť je 300x vyššia, než má repný cukor. Nemá žiadnu nepríjemnú chuť, je čisto prírodná a nespôsobuje zubný kaz. Ryžový sirup má tiež nízky GI a využiť ho môžete nielen na osladenie kávy alebo čaju, ale aj pri varení alebo pečení. Trstinová melasa je ďalším vhodným sladidlom pre diabetikov, ale aj deti, seniorov, športovcov a fyzicky pracujúcich. Má nízky obsah cukru, ale veľmi vysokú výživovú hodnotu. Navyše obsahuje rad minerálov ako je železo, horčík, fosfor, draslík, zinok a vitamíny skupiny B. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Čo nejesť pri diabete

  • polotovary, konzervy a priemyselne spracované potraviny
  • biele pečivo
  • tučné mäsá
  • tučné mliečne výrobky
  • dosladzované mliečne nápoje
  • živočíšne tuky
  • tavené syry
  • limonády, džúsy a ďalšie sladené nápoje
  • cukrovinky
  • kečup, majonéza, horčica a ďalšie dresingy

Čo jesť pri diabete

  • zeleninu
  • ovocie s nízkym obsahom cukru
  • ryby
  • biele chudé mäso
  • vaječný bielok
  • biele jogurty, neochutené kefíry a acidofilné mlieka
  • syry s nízkym obsahom tuku
  • celozrnné pečivo
  • strukoviny
  • celozrnné cestoviny
  • natural ryžu
  • bylinky

Čo piť při diabete

Nesplachujte jedlo džúsom, alkoholom (a to ani pivom), alebo akýmkoľvek iným sladeným nápojom. Zakázané sú aj obľúbené smoothies. Namiesto toho pite vodu napríklad s citrónom, kakao (bez cukru), meltu, čaj a nesladenú kávu. Kto kávu bez sladidla nevypije, ale nechce sa jej vzdať, odporúčame prírodné sladenie ako napríklad brezový cukor, stévia alebo xylitol a erytritol.

Redukčný jedálniček

Inšpirujte sa jedálničkom, ktorý vám pomôže udržať hladinu cukru v normálnych hodnotách a zároveň vďaka nemu nepriberiete. Majte ale na pamäti, že pri liečbe cukrovky je nutné svoje stravovacie návyky a zmeny v nich vždy konzultovať so svojím ošetrujúcim lekárom.

  • Raňajky - nesladené müsli s kefírovým mliekom a polovica grapefruitu.
  • Desiata - krajec celozrnného chleba, čerstvý syr s nízkym obsahom tuku, paradajka a uhorka.
  • Obed - hydinové mäso s ryžou či strukovinami.
  • Olovrant - neochutený tvaroh alebo jogurt a malé jablko.
  • Večera - rybie mäso s varenou zeleninou.
  • (Druhá večera - malá porcia zeleniny a kúsok syra s nízkym obsahom tuku.)

Inulín v kokosovom cukre

Kokosový cukor je novým typom sladidla, ktoré je vhodné ako doplnok pre diabetikov. Vďaka obsahu inulínu sa vstrebáva pomalšie do krvi. Obsahuje rad vitamínov, minerálov, má nižší glykemický index oproti bežnému cukru a výborne chutí. Ale POZOR, zaobchádzajte s ním tak, ako s bežným cukrom, jeho sladivosť je obdobná (GI 35). (PharmDr. Kamila Horníčková)

Majte svoj krvný cukor pod kontrolou

Ak chcete udržať svoj krvný cukor v bežných hodnotách, dodržujte pravidlá zdravého životného štýlu:

  • jedzte malé porcie jedla 5 - 6x denne
  • dodržujte pitný režim, vypite asi 0,5 litra čistej vody na každých 15 kg svojej telesnej hmotnosti
  • 2 - 3x týždenne sa venujte pravidelnej fyzickej aktivite
  • spite 6 - 8 hodín denne
  • vyhýbajte sa alkoholu, tabaku, tučným a sladeným pokrmom i nápojom a kalorickým bombám.

Zdroj: cukrovka.cz

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam