Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín Mojalekáreň.sk » Články a blogy » Oslaďte si život, alebo Nie je cukor ako cukor

Oslaďte si život, alebo Nie je cukor ako cukor

Chudnutie Trávenie Zdravie z prírody

Nie je cukor ako cukor - téma, ktorej sa oplatí venovať pozornosť. Viete, čím všetkým sa dá sladiť?

Oslaďte si život, alebo Nie je cukor ako cukor

Cukry (sacharidy) sú prírodné látky obsiahnuté v mnohých rastlinách, ktoré ich využívajú ako zdroj energie. A rovnako ich využívame aj my v podobe rôznych sladidiel. Tie sa vyrábajú pomerne zložitou cestou z cukrových zložiek rastlín a stromov - najčastejšie zo šťavy či miazgy.

Podľa druhu rastliny, z ktorej cukrová zložka pochádza, sa potom rozlišujú aj jednotlivé druhy sladidiel. Cukor repný z cukrovej repy, cukor trstinový z cukrovej trstiny, cukor kokosový z nektáru z kvetov kokosových paliem či cukor brezový z miazgy brezy, a pod.

Ďalšou alternatívou sladidiel sú potom prírodné sirupy a ovocné pasty - napr. javorový sirup, ryžový sirup, čakankový sirup alebo sirup agávový. Zabudnúť však nesmieme ani na med.

Aké sú medzi nimi rozdiely?

Predovšetkým vo výživových hodnotách - v obsahu glukózy, fruktózy a ďalších cukrov a minerálnych látok, a potom tiež, do akej miery je po ich požití ovplyvnená hladina cukru v krvi. Rýchlosť, za akú sa sacharidy (cukry) v tráviacom trakte premenia na glukózu a tá sa dostane do krvného obehu, vyjadruje tzv. glykemický index (GI). Ide o bezrozmernú, relatívnu veličinu, ktorá vychádza z toho, že glukóza má glykemický index rovný 100. Avšak existujú aj potraviny s glykemickým indexom vyšším ako 100. Poďme sa teraz na najčastejšie používané sladidlá pozrieť podrobnejšie.

Repný cukor

"Biely" cukor je z chemického hľadiska sacharóza - tzn. disacharid zložený z rovnakých dielov glukózy a fruktózy v pomere 1:1, ktorý sa získava z cukrovej repy. Pre telo je dobre stráviteľný a pre svoju chuťovú neutrálnosť v kuchyni ťažko zastupiteľný. Jeho veľkou nevýhodou oproti iným sladidlám je fakt, že neobsahuje žiadne vitamíny a minerály. O tie prichádza v procese rafinácie (čistenia), vďaka ktorému má svoju typicky bielu farbu. Glykemický index (GI) repného cukru je 68, to znamená že patrí medzi potraviny s vyšším GI - pomerne strmo dvíha hladinu krvného cukru a následne inzulínu a človeka na dlho nezasýti.

Trstinový cukor

Takzvaný "hnedý" cukor je z chemického hľadiska tiež sacharóza, získaná však z cukrovej trstiny. Má nezameniteľnú karamelovú príchuť, ktorá súvisí s prítomnosťou prírodnou melasy. Trstinová melasa je látka bohatá na vitamíny, minerály (sodík, draslík, vápnik, železo, chróm , zinok, selén, mangán, molybdén, meď, horčík, fosfor a ďalšie) a niektoré aminokyseliny. Z pohľadu výživových hodnôt je na tom trstinový cukor podobne ako cukor repný. Tiež ide o disacharid sacharózu, s GI okolo 60, ale vďaka trstinovej melase sa dá povedať, že ide o trocha zdravšiu alternatívu cukru repného.

V súvislosti s jeho hnedou farbou je potrebné upozorniť, že nie každý hnedý cukor je cukor trstinový. Môže ísť aj o cukor repný, ktorý je buď nerafinovaný s prítomnosťou repnej melasy, zafarbený karamelom alebo do neho bola repná melasa dodatočne pridaná. Vždy si preto radšej pozorne prečítajte informácie na obale.

Brezový cukor

Brezový cukor, alebo tiež drevný cukor je u nás pomerne nový druh sladidlá, ktorý si však zaslúži našu pozornosť! Z chemického hľadiska ide o xylitol. Východiskovou surovinou na jeho výrobu je brezová šťava alebo stvol kukurice, ktoré xylitol v hojnej miere obsahujú. Ide o prirodzene sladkú látku, ktorá má rovnakú sladivosť ako cukor repný či trstinový, ale obsahuje oproti nim o 30% menej kalórií (niektoré zdroje uvádzajú až o 40%) a glykemický index (GI) sa pohybuje okolo 7.

Z toho vyplýva, že patrí medzi potraviny s veľmi nízkym glykemickým indexom, vhodným aj pre diabetikov. Po jeho konzumácii dochádza k nižšiemu vzostupu krvného cukru v krvi a vyplavuje sa menej inzulínu, človek je dlhšie nasýtený.

Plusom je aj jeho schopnosť obmedzovať rast zubných povlakov, čím bráni prepuknutiu zubného kazu. Medzi ďalšie benefity tohto sladidla patrí to, že pomáha udržať optimálne pH v ústach, pomáha pri paradentóze, má antibakteriálne účinky a pozitívny vplyv na trávenie. Nevýhodou môže byť skutočnosť, že po konzumácii väčšieho množstva sa môžu objaviť zažívacie problémy, ale iné závažnejšie zdravotné problémy známe nie sú. Jeho použitie je veľmi široké ako v studenej, tak v teplej kuchyni.

Kokosový cukor

Kokosový cukor sa v Ázii používa ako obľúbené sladidlo už stovky rokov, v našich končinách si na neho ešte len začíname zvykať. Východiskovou surovinou na jeho výrobu je nektár z kvetov kokosovej palmy. Ten sa ohrievaním zahusťuje na sirup, z ktorého sa odparením vody získajú kryštály, ktoré sa nakoniec farbou i konzistenciou podobajú nerafinovanému trstinovému cukru.

Z výživového hľadiska ide o sladidlo bohaté na antioxidanty, aminokyseliny a celý rad vitamínov a minerálov (vitamíny skupiny B, horčík, draslík, zinok a železo). Glykemický index (GI) kokosového cukru je 35, teda patrí medzi potraviny s nízkym GI.

Vďaka vysokému obsahu antioxidantov sú mu pripočítané pozitívne účinky na zdravie, vrátane významnej úlohy v prevencii rakoviny, avšak vedecky podložené dôkazy zatiaľ k dispozícii nie sú. Má široké použitie v kuchyni - pridáva sa do zákuskov, používa sa pri pečení, dáva do cereálií, je vhodný ako sladidlo na osladenie nápojov, ako horúcich, tak studených.

Palmový cukor

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že palmový cukor je to isté, čo cukor kokosový, ale v skutočnosti to tak nie je. Ide o dve rôzne sladidlá. Kokosový cukor, ako už bolo spomenuté, sa vyrába z nektáru kokosovej palmy, východiskovou surovinou pre palmový cukor sú iné druhy paliem. Výživové hodnoty a GI sú však podobné.

Javorový sirup

Javorový sirup je prírodné sladidlo získavané najčastejšie z miazgy javora cukrového. Tá sa zahriatím zahusťuje na požadovanú konzistenciu sirupu. Jeho hlavnými zložkami sú voda a sacharóza (až 66%), v menšom množstve sú prítomné aj ďalšie cukry, napríklad fruktóza a glukóza.

Javorový sirup okrem sacharidov obsahuje aj veľa vitamínov a minerálov - napr. vitamíny A a D, vitamíny skupiny B, vápnik, horčík, mangán, zinok, draslík alebo železo. V pomerne vysokej koncentrácii je prítomná kyselina jablčná. Niektoré zdroje uvádzajú aj prítomnosť až 24 dôležitých antioxidantov, ktoré telo chránia pred voľnými radikálmi.

Z výživového hľadiska je javorový sirup, vzhľadom k vysokému podielu sacharózy a GI 54, podobný klasickému repnému alebo trstinovému cukru, avšak oproti nim navyše obsahuje spomínané antioxidanty a minerálne látky, ktoré ho nad tieto sladidlá "povyšujú".

Čakankový sirup

Čakankový sirup je u nás čím ďalej obľúbenejším sladidlom, najmä počas redukčných diét. Vyrába sa z koreňa čakanky a je cenený najmä pre mimoriadne vysoký obsah prospešnej vlákniny, nízky glykemický index a nízky obsah cukru. Obsahuje totiž až o 95% menej cukru a 45% menej kalórií v porovnaní s inými prírodnými sladidlami (med, javorový sirup, agávový sirup a pod.). Navyše neobsahuje lepok, laktózu, konzervanty ani arómy.

Agávový sirup

Agávový sirup - v minulosti vychvaľovaný, dnes skôr zatracovaný. Dôvod? Vysoký obsah fruktózy (viac ako 75%) a priemyselne pridávaný vysoko-fruktózový kukuričný sirup. Mohlo by sa zdať, že prítomnosť fruktózy je výhodou - nezvyšuje hladinu krvného cukru, ale opak je pravdou. Fruktóza zvyšuje hladinu hormónu gherlinu, ktorý podporuje chuť do jedla. Objavili sa tiež názory, že vysoká hladina fruktózy narúša v organizme hladiny minerálnych látok a pri jej rozklade vzniká vo vysokej koncentrácii kyselina močová, ktorá v organizme podporuje prozápalové prostredie. Späť na výslnie agávový sirup zrejme nedostane ani jeho veľmi nízky glykemický index 15.

Stévia

Stévia je rastlina s vysokou sladivosťou, ktorá však neobsahuje žiadnu glukózu ani fruktózu. Za jej sladkú chuť sú zodpovedné sladké glykozidy. Jej nespornou výhodou je skutočnosť, že je, na rozdiel od iných sladidiel, takmer nekalorická. Mohlo by sa teda zdať, že ide o ideálne sladidlo, ale úplne to tak nie je. V poslednej dobe sa objavujú názory, že neprítomnosť sacharidov v kombinácii so sladkou chuťou môže byť pre naše telo problém. Pokiaľ po sladkej chuti do organizmu nepríde dávka sacharidov, nastáva hypoglykémia a telo si začína brať energiu vo forme cukru inde - zo svalov, pečene a ďalších telesných tkanív. Navyše s hypoglykémiou súvisí aj produkcia stresových hormónov, ktoré môžu mať na organizmus veľmi negatívny vplyv.

Med

Med je po stáročia obľúbené prírodné sladidlo, ktoré obsahuje najmä glukózu a fruktózu. Navyše aj veľa vitamínov a minerálov. Za zmienku stojí napr. vápnik, železo, horčík, draslík, zinok či selén. GI nepasterizovaného medu sa pohybuje okolo 30, GI pasterizovaného medu okolo 75. Je teda zrejmé, že pokiaľ to ide, je lepšie zvoliť nepasterizovaný med, ktorý navyše obsahuje množstvo cenných mikroživín, ktoré sú v mede prirodzene obsiahnuté.

Ovocie a ovocné pasty

Sušené ovocie a z ovocia pripravené pasty sú asi najlepšou možnosťou, ako si osladiť život. Ovocie patrí k potravinám s najvyšším obsahom mikroživín, antioxidantov a vlákniny. Hoci obsahuje prevažne fruktózu, ktorej nadbytočný príjem môže spôsobovať niektorým jedincom zažívacie problémy, benefity tohto prírodného ovocného cukru sú nesporné a možno ho len odporučiť. A čím sa líši od zatracovaných vysoko-fruktózových sladidiel? Na rozdiel od nich je celková koncentrácia fruktózy oveľa nižšia, čo súvisí s vysokým obsahom vlákniny a ďalších telu prospešných látok, ktoré spomenutým vysoko-fruktózovým sladidlám chýba. A aké ovocie je za účelom sladenia najobľúbenejšie? Datle, sladké jablká a hrozienka.

Datľový sirup

Datľový sirup sa vyrába z prezretých datlí a vody. Je hustej konzistencie, tmavej farby, ktorá pripomína lesný med. Obsahuje vitamíny skupiny B, draslík, vápnik i železo a určite patrí do skupiny veľmi obľúbených a zdravých náhrad repného cukru.

Erythritol

Erythritol, inak tiež alkoholový cukor, je z chemického hľadiska sacharid, ktorý vzniká fermentáciou glukózy za použitia nepatogénnych kvasiniek Moniliella pollinis alebo Trichosporonoides megachilensis. V prírode sa vyskytuje v mnohých druhoch ovocia ako sú hrušky, melóny alebo hrozno. Ďalej ho nájdeme v hubách a v potravinách obsahujúcich kvasinky (víno, pivo, saké, sójové omáčky a syry). Jeho veľkou výhodou je nulový glykemický index (GI 0), vďaka ktorému nezvyšuje hladinu cukru v krvi, a preto neovplyvňuje ani hladinu inzulínu. Plus je aj a nízky obsah kalórií (83 KJ / 100 g). Vzhľadom sa erythritol veľmi podobá klasickému múčkovému či kryštalickému cukru. Je vhodný pre diabetikov a tehotné. Nevýhodou môže byť fakt, že pri jeho nadmernej konzumácii, najmä v kombinácii s glukózou, sa môžu prejaviť laxatívne účinky. Z toho dôvodu sa súbežná konzumácia neodporúča.

Čím teda sladiť?

Všeobecne sa v posledných rokoch odporúča používať namiesto klasického repného a trstinového cukru alternatívne prírodné sladidlá, akými sú napríklad med, ovocné pasty, kokosový cukor či brezový cukor - xylitol. Ale aj tu platí, nič sa nemá preháňať. A čo sa týka repného cukru, nemožno povedať, že by bol zdraviu škodlivý. Áno, nadmerná konzumácia "bieleho" cukru môže viesť k sérii zdravotných komplikácií, ale ak sa to s jeho konzumáciou nepreháňa, nie je dôvod sa mu striktne vyhýbať.

Naopak, čas od času je príjemné si "s mierou" život trochu osladiť, čo hovoríte? Napríklad aj pomocou receptov na rýchle a zdravé domáce dezerty, ktoré sme pre vás pripravili :-)

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam