Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Trstinová melasa a jej blahodarné účinky

Trstinová melasa a jej blahodarné účinky

Trávenie Zdravie z prírody

Trstinová melasa je tmavý sirup, ktorý vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe trstinového cukru. Jej meno pochádza z latinského názvu pre med - mel. Okrem toho, že je hojne využívaná v potravinárskom priemysle ako náhradná a treba povedať, že aj zdravšia forma sladidla, má tiež celý rad zdraviu prospešných vlastností.

Trstinová melasa a jej blahodarné účinky

Čo je melasa?

Čierny zázrak, ako sa trstinovej melase tiež často hovorí, je 100% prírodná superpotravina, ktorá má výrazne nižšiu kalorickú hodnotu (oproti medu asi o tretinu a oproti cukru až o polovicu) a zároveň je vyslovene bohatá na minerály, vitamíny a ďalšie zdraviu prospešné nutričné prvky. Svoj pôvod má rovnako ako cukrová trstina v Karibiku, odkiaľ bola počas 20. storočia dovezená na územie USA a potom ďalej do celého sveta. V dnešnej dobe sa vyrába hlavne v Thajsku, Indii, Brazílii, na Filipínach, Taiwane či v USA.

Melasa sa predáva v mnohých rôznych variantách a niekedy môže byť jej základnou surovinou napríklad granátové jablko. U nás je najbežnejšia tá trstinová, a to svetlo alebo tmavo hnedá a čierna. Všetky melasy vznikajú rovnakým spôsobom a ich nutričné ​​hodnoty závisia od metódy použitej pri procese rafinácie, od zrelosti rastlín, z ktorých sú získavané a tiež od množstva extrahovaného cukru.

Trstinová melasa: účinky

Asi nikoho neprekvapí, že melasa je vzhľadom k svojmu pôvodu významným zdrojom energie a karbohydrátov. K tomu tiež obsahuje celý rad minerálov, ako je napríklad vápnik, horčík, železo, fosfor, mangán, draslík, meď alebo sodík a zároveň je bohatá na vitamíny B3, B6, B1 a B2, alebo riboflavín.

Zdravotné prínosy melasy pre ľudský organizmus sú vďaka jej výživnému zloženiu naozaj výnimočné:

  • pôsobí pozitívne na ľudskú myseľ, znižuje únavu, stres a vyčerpanie
  • podporuje trávenie, zmierňuje tráviace ťažkosti a pomáha pri zápche
  • stimuluje krvný obeh, pomáha predchádzať trombóze, vracia cievam elasticitu a hodí sa pri liečbe kŕčových žíl
  • čistí lymfatický systém a posilňuje imunitu
  • podporuje pevnosť kostí a zubov
  • ochraňuje a posilňuje kĺby a svaly, a to aj ten srdcový
  • zmierňuje menštruačné ťažkosti
  • podporuje zdravú produkciu pohlavných hormónov a stimuluje sexuálny apetít

Použitie trstinovej melasy

Odporúčaná denná dávka trstinovej melasy pre dospelého je 40 g denne, čo zodpovedá zhruba 3 čajovým lyžičkám. Deťom je vhodné dávku upraviť podľa váhy. V zimnom období, pri chorobe alebo v čase, keď si nemôžeme dopriať dostatočný príjem vitamínov, možno dávku melasy dočasne zvýšiť až na dvojnásobok.

Trstinová melasa v kuchyni

1 lyžica melasy zmiešaná s lyžičkou citrónovej šťavy a pohárom ľadovej vody je výborným osviežujúcim nápojom v horúcich letných dňoch. Naopak lyžica melasy rozpustená v hrnčeku teplého mlieka privodí rýchly a kvalitný spánok. A okrem nápojov sa melasa hodí aj do najrôznejších omáčok a marinád, pretože podčiarkuje chuť mäsa. Vyskúšajte to sami...

Pečené bravčové rebrá v marináde s trstinovou melasou

Suroviny:

  • 1,5 kg bravčových rebier
  • 2 polievkové lyžice trstinovej melasy
  • 1,5 polievkovej lyžice plnotučnej horčice
  • 2 strúčiky cesnaku
  • soľ a korenie podľa chuti

Postup:

Zmiešame všetky suroviny, vzniknutou zmesou potrieme rebrá a necháme ich najlepšie cez noc marinovať. Potom vložíme rebrá do pekáča, podlejeme a necháme v rúre asi 10 minút zatiahnuť pri 200°C. Rúru potom stiahneme na 160°C, mäso podlejeme výpekom, prikryjeme a za občasného otáčania a podlievania necháme dopiecť domäkka. Podávame so zemiakmi alebo celozrnným pečivom.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam