Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Viac zistíte tu.

walmark akce

Volajte 0221 201 380

Superpotraviny - super zdravé potraviny

13.01.2016 | Jana Batelková

Do povedomia sa nám dostávajú zdravé suroviny, ktorým stúpa popularita. Čoraz častejšie sa stretávame aj s takzvanými superpotravinami (superfoods). Ako názov napovedá, ide o potraviny a potravinové doplnky, ktoré nie sú úplne obyčajné. Prezradíme vám, ktoré patria k tým najviac „super“ zdravým a čo s nimi môžete vykúzliť.

Superpotraviny

 

Čo sú to vlastne superpotraviny

Ako superpotraviny môžeme označiť tie, ktoré v sebe majú veľké množstvo živín, minerálov, sú bohaté na vitamíny a majú antioxidačné účinky. Vďaka tomu podporujú náš imunitný systém. Ich pozitívny vplyv na zdravie bol známy už pred tisíckami rokov. Mnoho superpotravín ku nám prišlo z miest, kde v minulosti sídlili dávne civilizácie – zo Stredomoria, Južnej Ameriky, Ázie alebo Severnej Afriky.

Tieto lokality mali pre rast plodín skôr nepriaznivé podmienky. A preto si v sebe uchovali čo najviac živín, aby v takom prostredí prežili. Aj dnes preto v superpotravinách objavujeme neobvyklé množstvo nutričných hodnôt.

Látky obsiahnuté superpotravinách

  • vitamíny
  • minerály
  • proteíny
  • enzýmy
  • koenzýmy
  • antioxidanty
  • vláknina

Ako jesť superpotraviny

Aby si super zdravé potraviny udržali svoje veľké množstvo vitamínov, enzýmov a ostatných látok, odporúčame ich konzumovať v ich prirodzenej, surovej forme. Mali by sa čo najmenej tepelne upravovať, aby látky dôležité pre výživu zostali zachované. Všeobecné odporúčanie je upravovať ich pri teplotách do 42 °C. Sú tak zaujímavé aj pre vyznávačov raw stravy, ktorí jedia len tepelne neupravené jedlá.

Najrôznejšie semiačka a doplnky stravy pridávajte do kaší, jogurtov, müsli zmesí, pudingov alebo si ich dajte iba tak, napríklad večer, namiesto chipsov pri televízii. Superpotraviny predstavujú to najlepšie, čo svojmu telu môžete dať.

Najznámejšie superpotraviny

  • Aloe Vera – Známa ako „rastlina nesmrteľnosti“. Má vysoký obsah enzýmov, vitamínov, stopových prvkov, minerálov a ďalších prospešných látok. Aloe Vera má blahodarný vplyv na imunitný systém a pôsobí protizápalovo.

  • Chia semienka – Sú to semienka šalvie hispánskej, ktorá pochádza z Južnej a Strednej Ameriky. Chia semienka prirodzene povzbudzujú ľudský organizmus. Významný je vysoký obsah omega-3 mastných kyselín. Obsahujú tiež vlákninu, bielkoviny, fosfor, draslík, sodík, mangán, vápnik, železo, kobalt, síru či vitamíny B,A,C a E.

  • Kustovnica čínska (Goji)Kustovnica čínska má vynikajúce antioxidačné účinky, podporuje imunitu, vyrovnáva pH v krvi a je najväčším zdrojom beta-karoténu. Ďalej podporuje rast, znižuje hladinu krvných lipidov a tiež hladinu cukru v krvi.

  • Açai berry – Bobule z palmy Açai pochádzajú z amazonských dažďových pralesov v Brazílii. Toto ovocie je považované za najsilnejší antioxidant.

  • Konopné semienka – Majú vysoký podiel esenciálnych látok a obsah nenasýtených mastných kyselín. Preto podporujú správny vývoj a fungovanie mozgu a tiež stimulujú metabolizmus. Vďaka vzácnym omega kyselinám pôsobia pozitívne na našu pokožku.

  • Spirulina – Táto sladkovodná riasa je bohatá na rastlinné bielkoviny, železo, beta-karotén, vitamín B12, vzácnu esenciálnu mastnú kyselinu GLA a tiež na celú radu ďalších vitamínov, minerálov a živín. Spirulina podporuje imunitu, pôsobí protizápalovo, zlepšuje trávenie a dodáva energiu.

  • Karob – Karobový prášok je získavaný z plodov dreviny Ceratonia Siliqua, ktorá rastie v Stredomorí. Karob môžete poznať aj pod názvom svätojánsky chlebíček. Má vysoký obsah bielkovín, minerálov a vitamínov. Nájdeme v ňom aj horčík, vápnik, železo, vlákninu, aminokyseliny, fosfor, nikel a vitamíny A, B a D.

  • Nepražené kakaové bôby – vďaka horčíku pôsobia kakové bôby proti kŕčom a majú pozitívny vplyv na nervovú sústavu. Síra zas zlepšuje vzhľad kože, vlasov a zinok spoločne s vitamínom C zvyšuje imunitu. Okrem toho nájdete v bôboch aj látky ako chróm, mangán, železo a zinok.

Zoznam toho, čo patrí medzi superpotraviny, je naozaj rozsiahly. Môžeme k nim zaradiť aj mladý jačmeň, guaranu, nopál, vlašské a píniové oriešky, ľanové, slnečnicové a dyňové semienka, rôzne strukoviny, exotické a lesné ovocie, riasy a mnoho ďalších. Vo všetkých sa ukrývajú látky, ktoré výrazne podporujú naše zdravie a sú prospešné pre náš organizmus.