Moje srdcovky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Vitamín B1 alebo tiamín. Prečo je pre nás tak dôležitý?

Vitamín B1 alebo tiamín. Prečo je pre nás tak dôležitý?

Trávenie Srdce a cievy

Vitamín B1 je pre naše telo nevyhnutný - dodáva nám energiu, má vplyv na nervový systém a srdce. Dozviete sa, odkiaľ ho najlepšie získate a kedy je vhodné ho telu doplniť.

Vitamín B1 alebo tiamín. Prečo je pre nás tak dôležitý?

Poznáte Beri - beri?

Tak sa volá choroba, ktorá človeka postihne, ak bude trpieť úplným nedostatkom vitamínu B1, čiže tiamínu. V súčasnosti sa vyskytuje v krajinách, kde nie je samozrejmosťou pestrá strava. Názov choroby vystihuje poruchu chôdze, ktorá je pre ňu príznačná. Beri beri znamená totiž v jednom z jazykov používaných v Indii "ovčia chôdza".

Nervy, energia a tak ďalej

Tiamín je nevyhnutnou súčasťou asi tridsiatich enzýmov. Má významný vplyv na energetickú premenu v bunkách. Je teda potrebný predovšetkým pre neporušenú funkciu nervového systému, srdca, obličiek a tráviaceho systému. Ďalej je dôležitý pre premenu cukrov, alkoholu a rozvetvených mastných kyselín.

Odkiaľ ho získame

Kľúčom k dostatočnému príjmu vitamínu B1 je prirodzená pestrá strava. Skvelým zdrojom tiamínu sú:

Keďže tepelnými úpravami a dlhým státím sa vitamín B1 ničí, je dobré konzumovať čerstvé, nerafinované potraviny.

Keď je ho málo

Pri nedostatku vitamínu B1 budete postihnutí poruchou funkcie nervov; slabosťou, brnením a pocitom znecitlivenia končatín, zhoršením celkového stavu. Pri úplnom deficite vitamínu B1 (avitaminóze) sa objavia poruchy srdcové, strata citlivosti v končatinách, porucha chôdze, zápaly nervov, poruchy psychiky a opuchy.

Čo ak ho užijeme priveľa?

Vitamín B1 je rozpustný vo vode. V prípade jeho vyššieho príjmu ho telo bez problémov vylúči močom, preto jeho toxické pôsobenie by bolo úplnou výnimkou, pretože nadbytočné množstvo sa vylučuje z tela. Avšak pri značnom príjme tohto vitamínu boli popísané bolesti hlavy, svrbenie pokožky, slabosť, potenie a nevoľnosť.

Kedy treba vitamín B1 dopĺňať?

Zvýšené nároky na tiamín majú:

  • ženy užívajúce antikoncepciu,
  • ľudia v strese, podávajúci vysoký fyzický výkon,
  • tehotné a dojčiace ženy,
  • deti,
  • starší ľudia,
  • ľudia trpiaci chronickou hemodialýzou,
  • chudokrvní ľudia,
  • ľudia, ktorí vo zvýšenej miere konzumujú alkohol.

Ak sa stravujete v duchu zdravej a pestrej výživy, nemali by ste mať nedostatok tohto vitamínu. Avšak organizmus tiamín nedokáže skladovať a v prípade nesprávnej skladby jedálnička môže nastať situácia, že ho telu chýba. Jeho nedostatok môžete pocítiť aj vtedy, ak máte poruchu jeho vstrebávania. Nadmerný príjem cukru a kávy tiež oberá telo o tiamín.

Ak ho užívate vo forme doplnku

"Pre lepšiu vstrebateľnosť a využiteľnosť je ideálne užívať vitamín B1 spolu s celým spektrom vitamínov skupiny B vo forme B-komplexu. Vhodné sú tiež pivovarské kvasnice." (PharmDr. Kamila Horníčková)

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam