Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín Mojalekáreň.sk » Články a blogy » Raw strava a jej vplyv na zdravie

Raw strava a jej vplyv na zdravie

Plná záhrada zeleniny a ovocia. Čo takto sa poobzerať po niečom inom ako sú klasické recepty? V poslednej dobe je čím ďalej viac obľúbená a propagovaná raw strava. Zvedavosť mi nedala a rozhodla som sa pár receptov vyskúšať. Čo je to raw strava a v čom je pre nás prínosom?

Raw strava a jej vplyv na zdravie

Raw alebo tiež živá strava, surová strava či vitariánstvo vychádzajú z myšlienky, že tepelne upravená strava výrazne stráca svoje
výživové hodnoty. Raw food je strava, ktorá neprešla tepelným spracovaním, tj. teplotou nad 45 ° C. Takáto strava je plná vitamínov, minerálov, živín a aktívnych enzýmov. Hlavnými zložkami surovej stravy sú ovocie, zelenina, strukoviny, obilniny, semienka, orechy, riasy, za studena lisované oleje. Používa sa odšťavovanie, mixovanie a sušenie ovocia a zeleniny, klíčenie semien, obilnín a strukovín.

Z pohľadu vitariánov je surová strava tým správnym a jediným riešením.
Z pohľadu modernej medicíny a Ayurveda sú názory na konzumáciu výhradne surovej stravy zmesou výhod a nevýhod.

Prečo dať prednosť surovým potravinám?

Hlavnou výhodou surovej stravy je podľa vyznávačov raw food zachovanie zloženia a štruktúry potravín. Tepelné úpravy (dusenie, smaženie, pečenie ...) ničia nutričné hodnoty potravín a ich enzymatickú aktivitu a tým spôsobujú nadmerné zaťaženie ľudského tela.

Tepelné úpravy spôsobujú denaturáciu (zmenu štruktúry, vyzrážanie) bielkovín, potrava je zbavená vody a bielkoviny sa stávajú pre telo ťažko využiteľnými. Dochádza tak k prekysľovaniu organizmu. Ak je organizmus dlhodobo prekyslený, nezvláda už sám vyrovnávať pH
a dochádza k jeho poškodeniu a rozvoju rôznych ochorení.Tuky aj cukry sa tepelnou úpravou tiež stávajú ťažko stráviteľné a miestami až karcinogénne. Takto ťažko stráviteľná a nestrávená potrava v tráviacom trakte podlieha hnilobnému kvaseniu, zanáša črevný trakt a tým sa tu vytvára prostredie pre rast plesní a iných nežiaducich mikroorganizmov.

Tepleným spracovaním sa ničia niektoré vitamíny a minerály. Alebo sa zmení ich štruktúra z organickej na anorganickú. Telo potom tieto formy nevie využiť a buď ich bez úžitku vylúči, alebo sa v ňom hromadia. Enzymatická aktivita potravín je veľmi dôležitá. Enzýmy sú katalyzátory všetkých dejov v organizme. Teplota nad 45 ° C enzýmy ničí. Ľudské telo si je schopné tvoriť enzýmy len v obmedzenej miere. A ak nie sú prijímané v strave, dochádza k zhoršeniu metabolizmu cukrov, tukov a bielkovín. To vedie k vyčerpaniu a oslabeniu organizmu.

Výhody raw stravy

Konzumácia surovej stravy pomôže organizmu zregenerovať sa. Dochádza k úprave telesnej váhy, zlepšeniu stavu pokožky, zastaveniu padania vlasov. Zbavíme sa prekyslenia, budeme odolnejší voči stresu a pôsobeniu rôznych patogénov. Pri živej strave nedochádza k imunitnej reakcii nášho tela. Nebudeme teda po jedle unavení a môžeme naplno fungovať aj s plným žalúdkom. Naše telo sa prečistí a bude mať čas na obnovu. Raw strava obsahuje menej tuku, sodíka a cholesterolu a veľa vlákniny, minerálov, vitamínov, enzýmov a ďalších dôležitých živín. Veľkou výhodou je aj rýchlosť prípravy pokrmov a minimum znečisteného riadu, ktoré potom väčšinou stačí len opláchnuť a je upratané :-)

Nevýhody raw stravy

V prípade nedostatočne pestrej stravy môže mať raw strava aj viacero nevýhod. Z celostného pohľadu je pre mnohých energeticky nevyrovnaná a ochladzovacia. Môže hroziť nedostatok vitamínu B12, vitamínov rozpustných v tukoch, omega-3 nenasýtených mastných kyselín, telu tiež môžu chýbať bielkoviny. Horšie sa vstrebávajú karotenoidy a lykopén. Keď tento spôsob stravovania vyznávajú len niektorí členovia rodiny, bude zložitejšie aj domáca príprava jedál. A keď si chcete vyraziť s priateľmi do reštaurácie, možno budete dlhšie hľadať kompromis. Nie každému tento štýl vyhovuje.

Ako na to?

Pri náhlom prechode na živú stravu môže dôjsť k rýchlej detoxikáciu organizmu. S tým sú spojené prechodné nepríjemné prejavy ako sú bolesti hlavy, zvýšenie únavy, akné, ekzém alebo striedanie nálad. Preto je vhodnejšie na raw stravu prechádzať tak, že budeme postupne navyšovať podiel surovej stravy. Prechod na surovú stravu je ľahší v lete, kedy čerstvé ovocie a zeleninu ľahko získate - či už z vlastnej záhradky, alebo napríklad na farmárskych trhoch.

Ani v zime ale nie je problém zohnať z lokálnych zdrojov jablká, mrkvu, kyslú kapustu, sušené plody, oriešky a semienka. Vhodné je pridať aj tzv. superpotraviny - chlorellu, spirulinu, mladý jačmeň, mladú pšenicu, goji,chia semienka ... V zimnom období sú veľmi dôležité a chutné naklíčené semienka slnečnice, munga, chia alebo lucerny. V chladných dňoch možno pridať "prehrievajúce" potraviny, ako sú škorica, zázvor, chilli, kurkuma, cesnak, oregano alebo bazalka.

_____________________________________________________________________________________________________

A teraz už ten sľubovaný recept. Skúsila som raw polievku z červenej repy a paradajok, raw cuketové špagety s rajčinovo-bazalkovým
pestom, ale zďaleka najviac nám doma zachutil...

Raw chia puding s ovocným sorbetom

Raw chia puding

Puding

  • 2-3 lyžice chia semienok
  • pol šálky kešu mlieka (postup výroby nižšie)
  • 2 lyžice sladidla - ja som použila med, vhodný je aj javorový, datľový alebo agávový sirup, prípadne kokosový cukor
  • ovocie (banán, jablko, marhule, jahody, maliny, čučoriedky - proste čo práve máte po ruke)

Sorbet

  • zmrznuté maliny, čučoriedky, jahody, ... podľa chuti
  • trošku kešu mlieka
  • sladidlo

Postup

Najskôr si vyrobíme kešu mlieko. Na 1 liter mlieka namočíme 1 šálku kešu orechov do 900 až 1000 ml vody. Po 3 hodinách poriadne rozmixujeme, aby v mlieku neboli kúsky orechov. Ak mlieko zostane, možno ho v chladničke uchovávať nanajvýš 24 hodín. Chia semienka rozmiešame v kešu mlieku, pridáme vybrané sladidlo a necháme 10 až 15 min napučať.

Chia puding dáme do misky, naukladáme na neho ľubovoľné ovocie a zalejeme ovocným sorbetom. Ten si pripravíme z polorozmrznutého ovocia, ktoré rozmixujeme so sladidlom a trochou kešu mlieka do požadovanej hustoty. Na ozdobu sa hodia kúsky ovocia a mäta.

_______________________________________________________________________________________________________

Na Mojalekáreň.sk si vyberiete z mnohých semienok, olejov, sušených plodov, orechov a ďalších ingrediencií do vašich raw receptov.

Raw produkty >

 

 

nakupovať

Súvisiace produkty

všetky články

Prečítajte si

 

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam