Doprava zadarmo nad 20 €. Prihláste sa k newsletteru!
MojaLekáreň.sk

Ako riešiť nadváhu a obezitu u detí

Ako riešiť nadváhu a obezitu u detí
Zdielať

Detská nadváha a obezita nie sú len kozmetickým problémom, ide o chorobu, lepšie povedané o epidémiu, ktorá zasiahla celý západný svet. S príchodom pandémie Covid-19 je tento problém ale ešte horší ako predtým.

Obezita detí v období Covid-19

Nutné opatrenia v rámci pandémie Covid-19 sa negatívne premietli aj na zdravie detí. Dlhodobý pobyt doma spôsobuje, že deti priberajú na váhe a ďalšie zdravotné komplikácie. Deti navyše, aj vzhľadom k psychickému vypätiu, konzumujú viac jednoduchých cukrov. Výsledkom je nárast váhy v krátkom čase o 3 i viac kilogramov − ako u dievčat, tak u chlapcov. Absencia telesnej výchovy v škole, nemožnosť navštevovať športové krúžky a nezdravá strava − to všetko vedie nielen k priberaniu, ale aj k zlému držaniu tela, skoliózam či ďalším ortopedickým problémom.

Obezita detí v číslach

Pred prepuknutím pandémie Covid-19 trpelo, podľa prieskumov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), v ČR nadváhou 15 % detí a 6,5 % dokonca trápila obezita. Nadváha sa oveľa viac týkala chlapcov (31 %) ako dievčat (16 %) a stala sa problémom už v predškolskom veku. Alarmujúcim faktom zostáva, že tieto čísla neúprosne z roka na rok narastajú.

Dôsledky detskej obezity

Hoci deti zvyčajne netrápi toľko akútnych ochorení spojených s nadváhou a obezitou ako dospelých, aj ich vnútorné orgány začína obaľovať súvislá vrstva tuku, ktorá výrazne zaťažuje zdravý chod organizmu a dá sa teda očakávať, že ich oveľa skôr začnú trápiť:

  • problémy s krvným obehom,
  • ťažkosti so zažívaním,
  • ochorenie srdca alebo
  • cukrovka 2. typu

Ďalším smutným faktom je, že násťroční s nadváhou majú výrazné sklony k depresiám, stresu a nízkemu sebavedomiu, čo výrazne ovplyvňuje ich neskorší život.

Desivé fakty o detskej obezite

  • Obezita skracuje detstva! Nadmerná tuková záťaž totiž spôsobuje, že sa u násťročných oveľa skôr (zvyčajne o jeden až dva roky) objaví puberta.
  • Znižuje priemernú výšku dieťaťa o 1 − 2 cm.
  • Spôsobuje výrazné psychické problémy, pretože sa obézne deti veľmi často stávajú terčom šikanovania či posmechu, čo prispieva k ich nezdravému psychickému vývoju.
  • 80 % detí, ktoré sú obézne, sa nikdy nepodarí zbaviť problémov s nadbytočnými kilogramami.

Prečo vzniká detská obezita a nadváha

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je hlavnou príčinou vzniku problémov s váhou u detí mediálna masáž v podobe reklám na potraviny s vysokým obsahom cukrov a tukov. Pravdou tiež je, že deťom chýba príprava na stretnutie s takými produktmi. Tá by mala prebiehať v školách a hlavne doma a jej cieľom by malo byť zvýšenie informovanosti o škodlivosti niektorých potravín.

V súčasnej dobe pandémie Covid-19 sa ako ďalšie príčiny javí aj nedostatok pohybu v dôsledku obmedzenia možnosti športovania (zatvorené športové kluby alebo bazény), chýbajúce hodiny telocviku v škole, ale tiež to, že školský obed pre mnohé deti tvoril jediné kaloricky správne vyvážené jedlo dňa. 

Spúšťače obezity u detí

  • Strava s nadmernou kalorickou hodnotou, respektíve príjem väčšieho množstva kalórií, než dieťa spáli.
  • Nevhodné stravovacie návyky, konkrétne napríklad tzv. zajedanie stresových a vypätých situácií alebo nudy, ale aj sladké odmeny.
  • Absencia pohybu, teda fakt, že sa len málo ktoré dieťa po splnení svojich školských povinností ide von "prebehnúť" alebo trávi svoj voľný čas iným aktívnym spôsobom, ktorý je v období pandémie Covid-19 značne obmedzený.
  • Príklad v rodičoch − väčšina detí do určitého veku opakuje vzorce správania svojich rodičov. Ak sú teda rodičia neaktívni a majú sklon k nadváhe, dá sa predpokladať, že takí budú aj ich potomkovia. Fatálne však je, že viac ako trom štvrtinám dospelých, ktorí boli v detstve obézni a v zrelom veku sa svojho hendikepu chceli zbaviť, sa to nepodarilo!
  • Dedičnosť − vzorce správania našich rodičov si nesieme nielen v hlave, ale pamätajú si ich aj naše gény, a tak sa nie je čomu diviť, že obezita je z 50 % dedičným ochorením.
  • Hormonálne poruchy a liečba niektorých chorôb, za tie sa však naozaj môže schovať len zhruba 1 % detí postihnutých obezitou.

Ako zbaviť deti obezity

Vôbec najúčinnejším riešením je prevencia. Ak teda máte pocit, že vaše dieťa trápi pár kíl navyše, bežte sa s ním obdeň prebehnúť a čoskoro bude fit. Ak už váš potomok ale spadá so svojim BMI indexom do skupiny detí s nadváhou alebo dokonca medzi obézne, na nič nečakajte a začnite hneď s liečbou. O jej presnom postupe, by ste sa mali poradiť s lekárom alebo výživovým poradcom, je ale niekoľko zásad, ktorými rozhodne nič nepokazíte:

  • Viac sa hýbať − motivujte vášho potomka tým, že vymyslíte aktivitu, pri ktorej sa budete fyzicky namáhať spoločne.
  • Menej jesť − raňajky, desiata, obed, olovrant, večera! Tieto jedlá nie je potrebné prekladať ďalšími pokrmami.
  • Jesť zdravo − začnite zapájať do jedálnička produkty zdravej výživy, nahraďte napríklad bežné cestoviny celozrnnými alebo vymeňte maškrty za sušené ovocie či orechy.
  • Obmedziť cukor − vymeňte všetky dosladzované nápoje (i džúsy) za vodu alebo nesladený ovocný čaj a obmedzte svojmu potomkovi prísun sladkostí.
  • Vyberať si − nezakazujte vášmu potomkovi sledovanie televízie v obave, že by mohol vidieť reklamu na kalorické limonády a tučné jedlo, radšej ho naučte, že hoci tieto produkty môžu byť chutné, nie sú zdravé a pre jeho telo vyslovene škodlivé.
  • Diskutovať − v situáciách, kedy sa to hodí, nadviažte so svojím dieťaťom rozhovor o zdravej strave a donekonečna vysvetľujte a opakujte − niečo v jeho hlave uviaznuť musí.
  • Tadiaľ cesta nevedie vyhnite sa radikálnym diétam a pôstom. Okrem toho, že organizmu vo vývine hladovanie vôbec neprospieva, naučíte tiež svoje dieťa nezdravým stravovacím návykom. Napríklad, že sa môže pokojne prejesť, ale potom musí niekoľko dní hladovať.

Príklady tiahnu − hýbte sa spolu s deťmi

Choďte deťom príkladom − vytiahnite ich na bicykel, zabehajte si spolu, vezmite si loptu a choďte si na chvíľu na záhradu zakopať alebo sa len tak poprechádzajte − môžete vyskúšať napríklad geocaching. Ak vám to priestory dovolia, kúpte si domácu telocvičňu a trénujte spolu s dieťaťom. Každá fyzická aktivita, najlepšie vonku v prírode, je lepšia ako žiadna! 

Príklad zdravého jedálnička

Vydajte sa cestou najmenšieho odporu a poskladajte spolu so svojím potomkom vyvážený jedálniček z toho, čo má rád. Môže vyzerať napríklad takto:

  • RAŇAJKY: nedosladzované cereálie s bielym jogurtom a kúsky čerstvého alebo sušeného ovocia
  • DESIATA: celozrnné pečivo s margarínom, morčacou šunkou a jablko
  • OBED: vývar, špaldové cestoviny s lososom a špenátom, malá porcia zeleninového šalátu
  • DESIATA: zakysaný mliečny nápoj a celozrnné pečivo
  • VEČERA: zapečená paprika plnená čerstvým syrom a chlieb

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

28. február 2021
Témy článku
Deti Pohyb
Máte otázku k článku? Napíšte nám!

Prečítajte si tiež

Čo je to fenylketonúria? Dá sa s touto poruchou plnohodnotne žiť? A aké potraviny sú pri PKU vhodné? Máme pre vás odpovede nielen na tieto otázky.

viac

Čo je to prostata a ako môže ovplyvniť zdravie muža? Ako môžu byť životný štýl a prevencia nápomocné v predchádzaní problémov s prostatou? Prezradíme v našom článku.

viac

Vysvetlíme vám, čo obnáša dna, poradíme, ako sa vyvarovať hromadeniu kyseliny močovej v organizme a tiež, čo robiť, keď už nás tieto ťažkosti postihli.

viac

Prezradíme vám, aké môžu byť reakcie na očkovanie proti chorobe covid-19 a tiež poradíme, ako postupovať v prípade, že sa objaví práve u vás.

viac
Spýtajte sa lekárnika

Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním.

Zistiť viac

DOPRAVA ZADARMO

k nákupu nad 20 €

Prihláste sa k odberu noviniek
a zľavový kód vám pošleme e-mailom.