Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Za únavou a bolesťami hlavy môže stáť nedostatok železa

Za únavou a bolesťami hlavy môže stáť nedostatok železa

Starostlivosť o telo

V poslednej dobe sa čím ďalej, tým častejšie stretávame s odporúčaním zaraďovať do jedálnička potraviny obsahujúce železo, pretože jeho deficit v populácii nie je zanedbateľný. Dostupné zdroje uvádzajú, že nedostatok železa trápi až 30% populácie. A ak sa tento problém nerieši, dlhodobý nedostatok železa v krvi môže spôsobiť anémiu (chudokrvnosť) a s ňou ďalšie súvisiace zdravotné komplikácie.

Za únavou a bolesťami hlavy môže stáť nedostatok železa

Anémia z nedostatku železa - najčastejšie hematologické ochorenie

Len pre zaujímavosť, anémia z nedostatku železa (tzv. sideropenická anémia) je v súčasnej dobe najčastejším hematologickým ochorením a v celosvetovom meradle dokonca najčastejšou chorobou vôbec. V rozvojových krajinách je jej výskyt oveľa vyšší, než u nás. Uvádza sa, že týmto ochorením tam trpí 30-70% populácie.(1)

Prečo k nedostatku železa dochádza?

Odpoveď je pomerne jednoduchá. V našich podmienkach nie je ani tak problém so skladbou stravy a prijímaním železa (Fe) v potrave, ak opomenieme drastické diéty, ale veľký podiel na súčasnej situácii má skôr neznalosť. Čo nadmerné straty železa z organizmu najčastejšie spôsobuje a aké sú príznaky deficitu tohto pre krvotvorbu dôležitého prvku?

Nedostatok železa sa úzko viaže s krvnými stratami, medzi ktoré patrí okrem iného aj pravidelné silné menštruačné krvácanie, a to si dá do súvislostí len málokto. Samozrejme, že príčinou chudokrvnosti môžu byť aj niektoré ochorenia, ktoré sa s chronickým krvácaním spájajú. Medzi časté patria zhubné a nezhubné nádory maternice, zápalové poškodenia obličiek a močových ciest, krvácanie do tráviaceho ústrojenstva vplyvom vredovej choroby, pažerákových varixov, hemoroidov alebo nádorov a pod. Krvácanie do gastrointestinálneho traktu (GIT) však môžu vyvolávať aj niektoré lieky - ako je kyselina acetylsalicylová, glukokortikoidy, nesteroidné antireumatiká, antikoagulanciá, či chlorid draselný.

V neposlednom rade môže byť nedostatok železa spôsobený poruchou jeho vstrebávania.

Zákernosť tkvie v tom, že nedostatok železa človek dlho nijako nepociťuje a príznaky, ktoré na nedostatok železa poukazujú, sú často pričítané iným dôvodom.

Aké sú najčastejšie príznaky nedostatku železa a prečo ich ľudia prehliadajú?

  • Únava až vyčerpanie - ľudia ich zvyčajne pripisujú veľkému množstvu práce a povinností alebo nekvalitnému spánku.
  • Bolesti hlavy - dávané do súvislosti so stresom či nekvalitným spánkom.
  • Zlá kvalita a vypadávanie vlasov - zvádzanie na nekvalitnú starostlivosť a stres.
  • Bledá pokožka - vysvetľovanie nedostatočným pobytom na čerstvom vzduchu a nevyspatím.
  • Silná a bolestivá menštruácia - odôvodňovanie genetickými predpokladmi ("aj mama to tak mala").
  • Problémy s dýchaním či búšenie srdca - pripisované zlej fyzickej kondícii či stresu.

Z výpočtu je zrejmé, ako ľahké je príznaky nedostatku železa dlho prehliadať a dopracovať sa až k vážnej, vyššie spomínanej anémii.

Ak teraz začínate premýšľať, či vaše problémy nemôžu súvisieť s nedostatkom železa, splnil tento článok svoje poslanie a vy máte veľkú šancu, že sa vám anémia a s ňou spojené zdravotné komplikáciami vyhnú.

Ako môžete nedostatok železa sami riešiť?

Základom je samozrejme prevencia spočívajúca v pravidelnej konzumácii potravín obsahujúcich železo. Medzi ne patria:

  • vnútornosti - napr. pečeň
  • červené mäso - najmä hovädzie a zverina
  • strukoviny - napr. šošovica a cícer
  • špenát
  • sója
  • mak
  • kokos
  • mandle
  • orechy

Ak však už na sebe pozorujete príznaky, ktoré môžu naznačovať nedostatok železa, je na mieste navštíviť lekára a nechať si urobiť laboratórne vyšetrenie. V prípade, že bude nízka hladina železa v krvi potvrdená, poraďte sa s lekárom o výbere vhodných potravinových doplnkov s obsahom železa. Tých na trhu existuje celý rad, širokú ponuku nájdete napríklad aj na Mojalekáreň.sk, kde vám s výberom tiež radi poradia.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam