Moje srdcovky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Vitamín D

Vitamín D

Zdravie z prírody Koža Starostlivosť o telo Rady lekárnika

Ak sa vám na jeseň alebo v zime stáva, že ste viac unavení, bez nálady a niekedy máte pocit, že snáď máte depresiu - možno za to môže nedostatok slniečka a vitamínu D. Prečo je pre ľudské telo kľúčový a akú má súvislosť s našou imunitou sa dozviete v našom článku.

Vitamín D

Vitamín D a koronavírus

"Podstatou ochorenia koronavírusu COVID-19 je rozsiahly zápal. Ten v niektorých prípadoch komplikuje aj prehnaná reakcia imunitného systému. Aby náš imunitný systém fungoval tak ako má, môžeme mu pomôcť práve aj vitamínom D. Vitamín D je pre správne fungovanie imunity dôležitý. Okrem toho sa významne podieľa na protizápalovej aktivite tela." (Mgr. Pavla Horáková)

Vitamín D nie je len jeden

Vitamín D patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. Nie je len jeden, ale ide o komplex zlúčenín (kalciferoly), ktoré sú nevyhnutné pre fungovanie nášho organizmu. Najdôležitejšie z nich sú vitamín D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol).

Vitamín D bol nájdený takmer vo všetkých bunkách tela a ovplyvňuje viac ako 200 rôznych chemických reakcií, ktoré prebiehajú v organizme. Je východiskovou látkou pre syntézu kalcitriolu, čo je hormón, ktorý ovplyvňuje metabolizmus vápnika a fosforu a ich ukladanie do kostí a zubov.

V čom je vitamín D a ako ho doplniť?

  • Vitamín D2 sa vyskytuje predovšetkým v rastlinách. Po požití sa v organizme mení na lepšie vstrebateľný vitamín D3. Aby sme dostali do tela dostatočné množstvo aktívneho vitamínu D, je ho potrebné mnohonásobne vyššie množstvo ako živočíšneho vitamínu D3.
  • Potrebnú dennú dávku vitamínu D3 sme schopní vytvoriť si sami, vďaka pôsobeniu UVB zložky slnečného žiarenia z provitamínu 7-dehydrocholesterolu, ktorý je prítomný v koži. Vznik vitamínu D vďaka slnečnému žiareniu je ovplyvnený mnohými faktormi.

Vitamín D a opaľovacie prípravky

Množstvo vytvoreného vitamínu D znižujú opaľovacie prostriedky s UV faktorom, veľké množstvo melanínu v koži, príliš suchá koža starých ľudí, znečistenie prostredia, zahaľovanie tela, časté kúpele v horúcej vode a umývanie tela mydlom a sprchovými gélmi, mraky alebo uhol dopadajúcich lúčov Slnka.

Dostatok UVB žiarenia pre tvorbu vitamínu D je v lete v čase medzi 10-16 hod. V tomto čase by sme na slnku mali tráviť cca 30 minút denne. V ranných a podvečerných hodinách a od jesene do jari je množstvo UVB lúčov pre syntézu vitamínu D minimálne.

Kde nájdeme vitamín D

Vitamín D môžeme získať aj z potravy. Potraviny bohaté na vitamín D sú napr. tučné ryby, maslo, vajcia a pečeň (predovšetkým tresčia). Množstvo vitamínu D2 v rastlinách je zanedbateľné. Ak nie je dostatok prirodzeného slnečného žiarenia, možno podporiť vznik vitamínu D aj v soláriu. Ďalšou možnosťou doplnenia vitamínu D je užívanie liekov a doplnkov stravy (kvapky, tablety, kapsule) s vitamínom D.

Odporúčaná denná dávka vitamínu D

Odporúčaná denná dávka sa rôzni.

Legislatíva uvádza 5 mikrogramov pre dospelé osoby a 10 mikrogramov (400 I.U.) pre dojčatá, deti, tehotné a dojčiace ženy.

Veľakrát sa však stretávame s tvrdením, že sú potrebné oveľa vyššie dávky vitamínu D. Niekedy je odporúčané dokonca množstvo 1400-5000 I.U. (35-125 mikrogramov) pri nedostatku slnečného žiarenia. Toto vyššie množstvo odporúčame vopred konzultovať s ošetrujúcim lekárom.

V SR sa odporúča podávať dojčatám a deťom vitamín D od 2 týždňov veku v priebehu celého prvého roka a v zimných mesiacoch v priebehu druhého roku života.

Predávkovanie vitamínom D

Predávkovanie vitamínom D nie je až tak časté. Môže viesť k zvýšenej koncentrácii vápnika v krvi a následnej kalcifikácii mäkkých tkanív (predovšetkým srdca a obličiek).

Predávkovanie sa môže prejavovať

  • dehydratáciou,
  • zápchou,
  • zvracaním,
  • bledosťou,
  • svalovou slabosťou.

Nedostatok vitamínu D

U väčšiny populácie je však väčším problémom nedostatok vitamínu D ako nadbytok. Nedostatok vitamínu D vedie k zníženiu hladiny vápnika. To sa prejavuje pocitom únavy, nevýkonnosťou.

Medzi ďalšie typické príznaky nedostatku vitamínu D patria:

  • vypadávanie vlasov,
  • pomalé hojenie rán,
  • bolesti svalov a kostí,
  • zvýšená kazivosť zubov,
  • zvýšené riziko osteomalácie, osteoporózy a zlomenín kostí (kvôli nedostatku stavebných zložiek kosti),
  • u detí môže dôjsť k rozvoju krivice (rachitis).

Nízka hladina vitamínu D sa môže podieľať aj na vzniku rôznych ochorení ako sú

  • depresie,
  • infekcie dýchacích ciest,
  • kardiovaskulárne ochorenia,
  • rozvoj cukrovky typu 2,
  • u tehotných žien je zvýšené riziko rozvoja tehotenskej cukrovky, preeklapsie či predčasného pôrodu.

Vitamín D je dôležitý!

Vitamín D je dôležitý pre:

  • tvorbu kostí a zubov
  • funkciu svalov
  • udržanie hladiny vápnika v krvi
  • správnu funkciu imunitného systému
  • absorpciu a využitie vápnika a fosforu
  • mineralizáciu zubov
  • mineralizáciu kostí a ich správnu štruktúru

Vitamín K2 v súvislosti s vitamínom D

Na činnosť vitamínu D nadväzuje vitamín K2. Vitamín D pomáha k vstrebávaniu vápnika z čreva do krvi, vitamín K2 pomáha prenášať vápnik z krvi do kostí. Preto je vhodné k vitamínu D dodať aj vitamín K2, čím možno lepšie predísť kalcifikácii tkanív.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam