Moje srdcovky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Sústredenie, pamäť, energia - ako dodať mozgu potravu?

Sústredenie, pamäť, energia - ako dodať mozgu potravu?

Zdravie z prírody Rady lekárnika

Zmáha vás únava a cítite sa bez energie? Máte pred skúškou a potrebujete, aby mozog pracoval na plné obrátky? Výživa je dôležitá nielen pre telo, ale aj pre náš mozog. Ktoré potraviny náš mozog naštartujú a ktoré naopak vypnú sa dozviete v našom článku.

Sústredenie, pamäť, energia - ako dodať mozgu potravu?

Aj mozog potrebuje tréning

Náš mozog má miliardy mozgových buniek - neurónov - ktoré sa svojimi vláknami spájajú s ďalšími bunkami mozgu a vytvárajú zložitú a obrovskú sieť, ktorá prenáša signály a vytvára základ pamäti, myslenia a zručností. S vekom dochádza postupne k odumieraniu mozgových buniek aj prepojenia medzi nimi, ktoré vedie až k demencii. K zachovaniu schopností mozgu čo najdlhšie je treba starať sa o neho správnou výživou a cvičením pamäti.

Čo je pre mozog dôležité

Základom je samozrejme pestrá strava, ktorá dodá telu (i mozgu) dôležité látky. Doprajte si ju v pravidelných intervaloch. K tomu pridajte pohyb na čerstvom vzduchu, dostatok tekutín a spánku. Správna výživa pre vývoj mozgu je dôležitá už v prenatálnom období a rovnako tak aj v období dojčenia.

Čo má vplyv na funkciu mozgu

  • Esenciálne mastné kyseliny omega 3 a 6 - sú to látky, ktoré si človek nedokáže sám vytvoriť a musí ich prijímať v potrave. Sú dôležité pre tvorbu bunkovej steny a izoláciu nervových vláken. Najviac sú obsiahnuté v morských tučných rybách (predovšetkým DHA a EPA), sóji, orechoch, ľanovom či sezamovom semienku a olejoch (slnečnicovom, olivovom, konopnom, tekvicovom, pupalkovom). Tieto oleje by mali byť lisované za studena.
  • Sacharidy - energiu nielen pre telo, ale aj pre mozog, získavame zo sacharidov. Najvhodnejšie sú zložené sacharidy, z ktorých sa glukóza uvoľňuje postupne. Sú obsiahnuté napr. v celozrnných výrobkoch, ovsených vločkách alebo zelenine. Pre rýchlejšie doplnenie energie je vhodné ovocie (čučoriedky, sušené ovocie, citrusy). Ideálne sú napríklad aj banány, ktoré okrem rýchlej energie zásobujú telo a mozog draslíkom a fosforom. Nadmernej konzumácii cukru, sladkostí a výrobkov z bielej múky by sme sa mali naopak skôr vyhnúť.

Rovnako tak prospešné sú aj proteíny, vitamíny (predovšetkým vitamín C, E, D a vitamíny skupiny B) a minerály (železo, jód, zinok, horčík, selén, vápnik, ..). Veľmi dobre využiteľné pre naše telo sú pivovarské kvasnice, strukoviny, sója, celozrnné výrobky, amarant, cícer, hovädzie mäso.

Tip našej lekárničky

"Gotu kola, čiže pupočník ázijský je vynikajúcim mozgovým tonikom. Podporuje duševné zdravie a kognitívne funkcie. Podporuje aj cievnu sústavu a hodí sa aj tým, ktorých trápia ťažké nohy." (PharmDr. Kamila Horníčková)

Aké ďalšie látky a potraviny pôsobia na mozog

  • Pre zlepšenie koncentrácie a pamäti je vhodný lecitín, ktorý je dôležitým zdrojom cholínu. Pomáha vyživovať mozgové bunky, zlepšuje pamäť, pomáha pri učení. Nájdeme ho napríklad v sóji, droždí, žĺtkach, pšeničných klíčkoch, ovsených vločkách, mäse či rybách.
  • Guarana je zdrojom prírodného kofeínu, ktorý dokáže rýchlo nabudiť. Ak nechcete zámerne prebdieť celú noc, pozor na jej užívanie v popoludňajších a večerných hodinách.
  • Ginkgo biloba obsahuje veľké množstvo prospešných látok, ktoré okrem iného pomáhajú zlepšiť prekrvenie periférnych tkanív (ruky, nohy) i mozgu.
  • DMAE (dimethylaminoethanol) je látka, ktorá sa v menšej miere vyskytuje aj v mozgu, stimuluje produkciu cholínu a acetylcholínu v krvi i mozgu.
  • Bacopa (alebo tiež Brahmi) je bylinka, ktorá pomáha zvyšovať koncentráciu, pomáha pri poruchách pamäte a sústredenia, nespavosti a nervovom vypätí.
  • Rhodiola je v tradičnom liečiteľstve používaná na podporu energie, mysle, koncentrácie a vitality.
  • Veľmi obľúbenou bylinkou je aj ženšen, ktorý je považovaný za taký ľudový "všeliek". Podporuje mozgovú činnosť, zlepšuje pamäť a sústredenie, zbystruje zmysly, pôsobí proti stresu a únave.
  • Schizandra čiže klanopraška čínska je adaptogén a pomáha vyrovnať sa so stresom.
  • Eleuterokok (či tiež Čierny koreň) patrí k tzv. adaptogénnym bylinám. Okrem iného pomáha organizmu vysporiadať sa so stresom, rôznymi neurologickými a depresívnymi stavmi, posilňuje pamäť, navracia sviežosť pri prepracovanosti, pomáha pri nespavosti.
  • Kurkumín alebo kurkuma pôsobí na normálnu činnosť nervovej sústavy, ako antioxidant a podpora duševnej rovnováhy.
  • Tekvicové semienka sú výborným zdrojom železa, zinku, horčíka, medi. Najmä nedostatok zinku je spojený s neurologickými stavmi vrátane Alzheimerovej choroby či depresií. Horčík je zase nevyhnutný pre pamäť a učenie.
  • Kvalitný zelený čaj nielenže pohladí dušu, ale pomôže nám aj lepšie sa sústrediť.
  • Pravidelná konzumácia kyslej kapusty je veľmi prospešná pre našu črevnú mikroflóru. Zdravá črevná mikroflóra pozitívne ovplyvňuje aj naše duševné funkcie.
  • Kvalitná horká čokoláda v nás vyvoláva pocit šťastia a obsahuje látky, ktoré zvyšujú aktivitu mozgu, predovšetkým koncentráciu a sústredenie.
  • Zázvor má protizápalové účinky. Dodáva vitalitu a energiu pri stavoch únavy a vyčerpania.

Čo mozgu neprospieva

Nevhodné stravovacie návyky, môžu viesť k nedostatku horčíka, železa, zinku, vápnika, vitamínov C, D, E a skupiny B. Nadmiera stresu, nevyspatosť, nedostatok pohybu, fajčenie, alkohol, výrobky s obsahom cukru a bielej múky, môžu výkon mozgu znižovať tiež. Obľúbená káva náš mozog síce na pár hodín naštartuje, ale potom sa dostaví útlm a únava, na ktorú ani ďalšie šálky kávy nepomôžu.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam