Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín Mojalekáreň.sk » Články a blogy » Probiotiká alebo prebiotiká? Kedy a prečo ich užívať?

Probiotiká alebo prebiotiká? Kedy a prečo ich užívať?

Probiotiká alebo prebiotiká ? Tiež v tom nemáte jasno? Skúste si predstaviť svoj tráviaci trakt ako rieku. Probiotiká sú malé rybky, čo v nej plávajú. A prebiotiká sú chlieb, ktorý im hádžeme, aby sa mali dobre. Ktoré rybky v rieke chcete, a ktoré nie, kedy vysadiť nové a kedy ich prikŕmiť, to sa dočítate v nasledujúcom článku. Už bez veľkých metafor, sľubujem.

Probiotiká alebo prebiotiká? Kedy a prečo ich užívať?

Probiotiká sú živé mikroorganizmy, ktoré majú pri konzumácii v dostatočnom množstve priaznivé účinky na naše zdravie. Medzi najznámejšie probiotické baktérie patrí Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamosus, Lactobacillus plantarum, Bifidobacterium longum, Bifidobacterium lactis, Bifidobacterium breve a Streptococus thermophilus. Pokiľ ste sa dočítali, až sem bez prepleteného jazyka , asi sa zhodneme, že pre zjednodušenie stačí udržať v hlave hlavné pojmy laktobacily a bifidobaktérie. Niekedy sa im hovorí tiež baktérie mliečneho kvasenia.

Tieto baktérie sa nachádzajú napr. v jogurtoch, kefíre, kyslej kapuste, kysnutej zelenine, v materskom mlieku- a samozrejme v probiotických doplnkoch stravy Usídľujú sa na stenách hrubého čreva. Tu produkujú predovšetkým kyselinu mliečnu, ktorá ničí hnilobné a patogénne baktérie. Vďaka tomu, že probiotiká zaisťujú správnu funkciu čriev, posilňujú našu imunitu.

Zdravá mikroflóra = príjemná atmosféra vo vašom čreve

Úlohu tráviaceho traktu často podceňujeme. V čreve prebieha nielen trávenie.  Veľká časť (asi 70 %) nášho imunitného systému sa nachádza práve v hrubom čreve. Črevné prostredie je jedinečné tým, že v ňom prežíva veľké množstvo baktérií a vytvárajú tzv. črevnú mikroflóru.

Baktérie, ktoré tu žijú možno rozdeliť do dvoch skupín. Na tie ktoré majú pre organizmus pozitívny význam, a tie ktoré nám naopak škodia. „Škodlivé ” baktérie produkujú toxické látky , ktoré môžu znižovať našu imunitu a môžu byť príčinou ďalších akútnych a chronických ochorení. Probiotiká (teda

„užitočné” baktérie) naopak priaznivo ovplyvňujú  črevnú mikroflóru, zabraňujú množeniu škodlivých baktérií, zvyšujú imunitu a zlepšujú trávenie.

Probiotiká sú užitočné aj tým , že priaznivo ovplyvňujú pH v čreve, pomáhajú rozkladať nevstrebané zvyšky potravy, zlepšujú vstrebávanie živín, zvyšujú prekrvenie sliznice, priaznivo pôsobia na peristaltiku, produkujú vitamíny B12 a K, pôsobia ako prevencia respiračných ochorení , alergií, rakoviny hrubého čreva. Pokiaľ dôjde k narušeniu rovnováhy medzi užitočnými a škodlivými baktériami, dochádza k tráviacim ťažkostiam- plynatosť, zápcha, hnačky, nafukovanie, kŕče, prekyslenie organizmu- ktoré môžu vyústiť v závažnejšie ochorenia, ako napríklad zápaly čreva, alergie, kožné problémy, ulcerózna kolitída alebo rakovina čreva.

Kedy sú probiotiká potrebné

Tráviaci trakt dospelého človeka je domovom asi 500 druhov mikroorganizmov. Správne fungovanie a vyváženosť môže narušiť nadmerná konzumácia tučného mäsa, údeniny, majonéza, vnútornosti, sladkosti, zmena stravovacích návykov, nedostatok vlákniny v čreve, alkohol, stres a rada liekov- antibiotiká, cytostatiká alebo imunosupresíva.

Probiotiká je vhodné užívať počas a po užívaní antibiotík, pri črevných a zažívacích ťažkostiach a ochoreniach (hnačka, zápcha, nafukovanie, Crohnova choroba, dráždivý tračník, kvasná a hnilobná dyspesia), v tehotenstve, pri kojení, pri chronických plesňových ochoreniach , kandidózach, zníženej imunite, infekciách močových ciest, diabete, zvýšenej hladine cholesterolu, pri poruchách pečene a žlčníka, intolerancii na mlieko a alergiách. Vhodné sú aj pre dojčatá a deti.

Probiotiká a antibiotiká súčasne ?

Pri užívaní antibiotík je vhodné pravidelne doplňovať probiotiká. Antibiotiká likvidujú nielen tie „zlé” baktérie, ale aj tie ktoré sú pre nás prospešné. Preto sa pri užívaní antibiotík môžu objaviť predovšetkým predovšetkým tráviace ťažkosti. Aby sme týmto ťažkostiam predišli , je lepšie pridať probiotiká. Pri liečbe antibiotikami  je vhodné dodať probiotiká vo forme kapsúl, ktoré chránia mikroorganizmy pred pôsobením žalúdočných kyselín a dostávajú sa ľahšie do miesta účinku- do čreva. Ako teda probiotiká užívať, aby mali pri užívaní najväčší prínos?

Ideálne je podávať probiotiká v dvoch tretinách intervalu  užívania antibiotík, aby antibiotiká zničili, čo najmenšie množstvo prospešných probiotík. Keď užívate antibiotiká napr. po 12 hodinách, probiotiká si dajte 8 hodín po užití antibiotík. Po ukončení liečby antibiotikami je vhodné pre rýchlejšiu obnovu črevnej mikroflóry užívať probiotiká zhruba ešte týždeň.

Prebiotiká - potrava pre probiotiká

Prebiotiká sú komplexom pre sacharidov, ktorými sa probiotické baktérie živia. Zatiaľ čo baktérie si na nich pochutnajú, pre naše telo sú nestráviteľnou vlákninou. Prvým a najlepším zdrojom pre človeka je materské mlieko. Prebiotiká sa nachádzajú aj v rastlinnej strave. Asi najvýznamnejšie prebiotikum je inulín. Mnoho ho je obsiahnutého v koreni čakanky a v artyčoku. Nájsť ho môžete tiež v cibuli, cesnaku a póre. Ďalším zdrojom prebiotík sú jablká, marhule a strukoviny.

Prebiotiká sú nášmu organizmu prospešné tým, že podporujú vhodné zloženie črevnej mikroflóry. S prevenciou tráviacich ťažkostí, predovšetkým hnačky. Znižujú riziko vzniku rakoviny hrubého čreva a konečníka. Napomáhajú vstrebávaniu živín, hlavne vápnika a horčíka.

Stály prísun probiotík

Črevné baktérie dlhodobo obývajú tráviaci trakt a kolonizujú ho. Probiotiká sú živé baktérie, ktoré v čreve pretrvávajú dočasne a nie sú schopné dlhodobej kolonizácie. Preto je vhodné probiotiká užívať dlhodobo, aby mohli mať očakávaný pozitívny efekt.

Ako už bolo povedané, k najčastejším patria baktérie mliečneho kvasenia- laktobacily a bifidobaktérie. Ich prírodným zdrojom sú „kvasené potraviny”- jogurty, zákvasy, kefír, kyslá kapusta a kvasená zelenina. Čisté kultúry možno aplikovať aj vo forme potravinových doplnkov- kapsule, tablety, kvapky, sirupy. Účinky probiotík na imunitu možno úspešne kombinovať s účinkami betaglukánu obsiahnutého v hlive ustricovej – viac sa dočítate v článku Hliva ustricová pre vašu imunitu.

Probiotiká a prebiotiká u detí

Najdôležitejší význam probiotík a prebiotík spočíva v preventívnom pôsobení. U detí je tento jav o to výraznejší. Prejavuje sa pozitívne už v dojčenskom veku, kedy bábätká ešte nemajú dostatočne osídlený tráviaci trakt prospešnými baktériami. V tom im pomáha materské mlieko, ktoré je v tomto ohľade jedinečné a nenahraditeľné. Okrem iného je bohaté práve na probiotické baktérie a prebiotiká. Výskumy preukázali, že dojčené deti majú v črevách väčšie množstvo probiotických baktérií než deti nekojené, a tým aj menšiu pravdepodobnosť vzniku tráviacich ťažkostí.- nafukovanie, hnačka, bolesti brucha.

Probiotiká a prebiotiká hrajú dôležitú úlohu u starších detí, ktoré sa na pieskovisku, v škôlke alebo v škole stretávajú s tými „zlými” baktériami. Preto je dôležité dieťaťu dodať probiotiká a prebiotiká. Buď vhodnou stravou alebo potravinovými doplnkami. K pozitívnym účinkom probiotík a prebiotík patrí napríklad to, že dochádza k zlepšeniu príjmu živín z potravy a zlepšuje sa vstrebávanie vápnika do kostí. Ďalej probiotiká a prebiotiká stimulujú imunitný systém, zmierňujú prejavy kožných ochorení a alergií a podporujú správne trávenie.

 

nakupovať

Súvisiace produkty

všetky články

Prečítajte si

 

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam