Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Postcovidový syndróm: Ako sa uzdraviť a vrátiť do normálu

Postcovidový syndróm: Ako sa uzdraviť a vrátiť do normálu

Imunita Pohyb

Patríte vy alebo vaši blízki medzi osoby, ktoré prekonali chorobu covid-19? Potom by vašej pozornosti nemal ujsť náš článok, ktorý sa venuje problematike ťažkostí tzv. postcovidovému syndrómu. Tieto problémy môžu trvať aj mesiace po vyliečení z choroby covid-19.

Postcovidový syndróm: Ako sa uzdraviť a vrátiť do normálu

Čo je to postcovidový syndróm

V poslednom čase sa hovorí o tom, že po prekonanom ochorení covid-19 môže u vyliečeného chorého vznikať tzv. postcovidový syndróm (tiež post-kovidový syndróm). Celkovo vírus SARS-CoV-2 oslabuje imunitu, a preto sa chorí ľudia často cítia unavení, majú nižší fyzický a psychický výkon a horšie sa sústredia. Tieto symptómy môžu u vyliečených ľudí pretrvávať aj po chorobe, dokonca sa môžu prejaviť aj s odstupom času.

Rovnako nie je vylúčené, že aj vplyv médií a ročná negatívna masáž spojená s koronavírusom, stres, sociálny dištanc a nemožnosť voľného pohybu, môže byť dôvodom pre zhoršovanie zdravia a vyvolať postcovidový syndróm.

Príznaky postcovidového syndrómu

Postcovidový syndróm sa prejavuje:

  • celkovou slabosťou,
  • neustupujúcou únavou až pocitom úplného vyčerpania, ktorý sa môže rozvinúť až v chronický únavový syndróm,
  • rôznymi sťahovavými bolesťami kĺbov a svalov,
  • bolesťami brucha a hlavy, ktoré môžu vyústiť až v pravidelné migrény,
  • stratou čuchu a chuti,
  • zvýšenou teplotou až horúčkou,
  • dýchavičnosťou až dlhodobým kašľom,
  • búšením srdca.

Čo sú postcovidové prsty?

Medzi často diskutovanú tému patrí aj prejav tzv. postcovidových prstov u detí a mladistvých, ktorý sa prejavuje ako hrbole v podobe bolestivej a niekedy aj svrbiacej vyrážky na prstoch, predovšetkým na nohách. Prsty môžu vyzerať, ako po prekonaní omrzlín – sú sfarbené až do fialova. Postcovidové prsty sa objavia väčšinou 2. − 3. deň po chorobe a do týždňa obvykle zmiznú. U chorého dieťaťa sa môže objaviť aj žihľavka alebo drobné výrony na koži nôh.

PIMS – paediatric inflammatory multisystem syndrom (Multisystémový zápalový syndróm)

Okrem týchto príznakov bol u detí a dospelých popísaný zriedkavo aj tzv. multisystémový zápalový syndróm.

Prejavuje sa

  • poškodením orgánov, najčastejšie búšením srdca,
  • motaním hlavy a zmenami tlaku,
  • horúčkou,
  • bolesťou brucha,
  • zhoršením celkového stavu,
  • slabosťou a
  • šokovým stavom.

Tieto príznaky, naznačujúce diagnózu PIMS sa podľa odhadov objavujú v období 2 − 6 týždňov po infekcii covid-19.

Sme tu pre vás

Ak sa u vás prejaví niektorý z vyššie spomínaných príznakov, odporúčame vyhľadať pomoc u vášho ošetrujúceho lekára. Žiaľ, na Slovensku zatiaľ nie sú vytvorené postcovidové centrá, kde by sa pacienti mohli získať komplexnú zdravotnú starostlivosť. Keď si nebudete vedieť rady, napíšte nám na lekarnik@mojalekaren.sk a my vám obratom poradíme.

Komu hrozí postcovidový syndróm

Postcovidový syndróm hrozí všetkým, ktorí prekonajú ochorenie covid-19 a týka sa to aj mladých a objektívne zdravých jedincov. Viac sú ohrozené osoby, ktoré sú dlhodobo choré, alebo trpia iným autoimunitným ochorením, môžu byť viac ohrození post-kovidovým syndrómom. Medzi takéto osoby patria:

  • jedinci s oslabenou imunitou,
  • kardiaci,
  • diabetici,
  • obézne osoby,
  • ľudia s chronickým alebo autoimunitným ochorením.

Postcovidový syndróm aj s niekoľkotýždňovým oneskorením?

Nie je žiadnou výnimkou, keď sa u vyliečených osôb z ochorenia covid-19 objaví postcovidový syndróm až s niekoľkotýždňovým či mesačným oneskorením. Ak sa u vás prejaví ktorýkoľvek z vyššie vymenovaných príznakov, obráťte sa na svojho lekára.

Rekonvalescencia po prekonanom ochorení covid-19

Majte na pamäti, že úplné vyliečenie z postcovidového syndrómu je beh na dlhú trať a ak budete načúvať svojmu telu, môžete mu pomôcť v rýchlejšej rekonvalescencii.

Naše rady, ktoré vám na ceste za uzdravením môžu pomôcť:

  • Na prvom mieste by mal byť dostatočný odpočinok. Skrátka musíte telu dopriať to čo potrebuje, aby sa mohlo regenerovať a dočerpať stratené sily.
  • Kľúčom k zdravšiemu ja je aj bohatá a vyvážená strava, ak je možné bez prímesí konzervačných a iných toxických látok. Vyskúšať môžete aj tzv. super potraviny.
  • Myslite i na pitný režim, obmedzte príjem sladených nápojov a vymeňte ich za bylinné čaje alebo čistú vodu.
  • Začnite sa venovať pravidelnému pohybu. Fyzická aktivita má blahodárne účinky nielen na prekrvenie svalov, peristaltiku čriev, ale aj našu psychiku. Efektívne odbúrava stres a vyplavuje hormóny šťastia. Bohato bude stačiť, keď si každý deň naordinujete krátku prechádzku. Základom je pobyt na čerstvom vzduchu a chytanie slnečných lúčov.
  • Netlačte veľmi na pílu a sami na seba. Venujte sa sami sebe, svojim koníčkom a naučte sa relaxovať. K tomu vám skvele poslúžia bylinky alebo aromaterapia.
  • Nebuďte na seba prísni, a ak sa cítite unavení, jednoducho si odpočiňte. Spánková hygiena je nesmierne dôležitá pre celkovú regeneráciu tela a jeho správnu funkciu.
  • A postupne začnite s pravidelným posilňovaním imunity pomocou výživových doplnkov. Hlavne dbajte na pravidelný prísun vitamínov C a D.

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Zdroj: SZÚ, Pediatrics.cz, MZ ČR

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika