MojaLekáreň.sk

PMS

PMS
Zdielať

Ste plná energie, všetko sa darí a zrazu ako keď utne - nič sa vám nechce, ste unavená, otrávená a každú chvíľu hľadáte v šuplíku čokoládu? Nie ste sama. Tento stav pred menštruáciou zažila skoro každá z nás. Čo je vlastne PMS a ako s ním zatočiť?

Predmenštruačný syndróm (čiže PMS) je súhrn cyklicky sa opakujúcich psychických a telesných ťažkostí, ktoré sa objavujú po ovulácii. Akonáhle začne krvácanie, symptómy miznú. Postihuje pravidelne 13-26% žien. Raz za čas týmto stavom prejde až 80% žien. Jednoznačné príčiny nie sú doteraz objasnené. S najväčšou pravdepodobnosťou súvisia so zmenou pomeru estrogénov a progesterónu, prudkým hormonálnym spádom po ovulácii a zvýšenou hladinou prolaktínu.

Ako sa PMS prejavuje?

Príznaky predmenštruačného syndrómu môžu byť tak fyzické, ako i psychické. Môžete cítiť zvýšené napätie v prsiach, mať nafúknuté brucho, opuchnuté nohy a kŕče. Objaviť sa môže aj bolesť hlavy, kĺbov, svalov, zvýšenie hmotnosti, zhoršenie stavu pleti, zvýšená chuť do jedla, predovšetkým na sladké. Cítite sa unavená a máte problémy so zaspávaním. K tomu sa často pridajú výkyvy nálad, zlosť, výbuchy hnevu, podráždenosť, precitlivelosť, plačlivosť, úzkosť, depresia, zmena libida, nedostatok energie a neschopnosť sa sústrediť.

Medzi rizikové faktory vzniku PMS patrí obezita a fajčenie.

Zvyčajne sa prvýkrát objavuje okolo 20. roku a môže sa prejavovať až do menopauzy.

Ako sa s PMS vysporiadať?

PMS môže zmierniť úprava životného štýlu. Buďte viac vonku, hýbte sa, nechajte energiu plynúť telom. Zmierniť či potlačiť príznaky môže aj pozitívny prístup k životu :-)

Ako na životosprávu v období PMS?

Máme pre vás tieto odporúčania:

  • Jedlo si rozdeľte do viacerých denných dávok - budete sa potom cítiť lepšie a nebudete mať pocit nafúknutého brucha.
  • Vyhýbajte sa "prázdnym" kalóriám. Aj keď vás naháňa chuť na sladké, skúste sa vyhnúť všetkým sladkým pokrmom a nápojom. Pri chuti na sladké si radšej doprajte ovocie.
  • Doplňte si stopové prvky, predovšetkým chróm a horčík - ten pomáha znížiť zadržiavanie tekutín a zabraňuje vzniku kŕčov.
  • Živočíšne tuky nepriamo zvyšujú hladinu estrogénu, ktorý spôsobuje príznaky PMS. V tomto období ich radšej nahraďte rastlinnými tukmi.
  • Menej soľte. Znížite tak pravdepodobnosť opuchov.
  • Jedzte veľa vlákniny. Do stravy zaraďte zeleninu, celozrnné potraviny či strukoviny.
  • Snažte sa čo najviac vynechať nápoje obsahujúce kofeín a alkohol.
  • Cvičte - vhodná je joga, spinning alebo aerobik.
  • Dostatočne spite.

Z byliniek je veľmi dobrým pomocníkom alchemilka. Tá sa odporúča piť 2 týždne pred začiatkom menštruácie. Alchemilku môžeme doplniť horčíkom, vápnikom, vitamínom E a B6, pupalkovým olejom, borákom, vitexom jahňacím či Gynexom. (Táto kombinácia je vhodná aj pri hormonálnej nerovnováhe, ktorú sprevádza napr. nepravidelná či silná menštruácia, krvácanie mimo menštruácie alebo meškanie menštruácie.)

Ak nedôjde k zlepšeniu úpravou životného štýlu, bylinkami či doplnkami stravy, je vhodné sa poradiť s gynekológom. Rovnako tak, ak dôjde k vynechaniu menštruácie alebo k jej oddialeniu. Gynekológ vám pomôže vybrať vhodnú antikoncepciu, mierniacu príznaky PMS.

20. júl 2018
Máte otázku k článku? Napíšte nám!

Prečítajte si tiež

Bolesť v krížoch je nepríjemná záležitosť, ktorá nás nenechá spať alebo naopak vstať. Čo je príčinou a ako bolesti zmierniť či úplne eliminovať? Dozviete sa v našom článku.

viac

Založiť rodinu je veľké rozhodnutie. S plánovanou zmenou by mali súhlasiť obaja partneri, prijať zodpovednosť a pohovoriť si otvorene o otázkach plodnosti. Prinášame vám základné informácie o ženskom…

viac

Zelený jačmeň patrí medzi obľúbené zelené potraviny, ktoré sa podieľajú na celkovom povzbudení organizmu vďaka obsahu prírodných vitamínov a minerálov. Do skupiny zelených potravín zaraďujeme aj…

viac

V súčasnosti je čím ďalej viac venovaná pozornosť tzv. systémovej enzymoterapii. Jej hlavným predstaviteľom je liek Wobenzym.

viac
Spýtajte sa lekárnika

Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním.

Zistiť viac