Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Kvasená zelenina - vieme, ako na ňu

Kvasená zelenina - vieme, ako na ňu

Trávenie Zdravie z prírody

Poradíme vám, ako si doma vyrobiť kvasenú zeleninu, čiže "pickles" - obľúbenú vitamínovú a probiotickú bombu.

Kvasená zelenina - vieme, ako na ňu

Bleskové kvasenie

Himalájska soľ je veľmi vhodná na nakladanie zeleniny vo vlastnej šťave, aj na prípravu slaného nálevu. Oproti obyčajnej soli obsahuje navyše 88 prvkov, ktoré naše telo dokáže využiť. Umeocot dodá zelenine slanokyslý nádych. Používa sa najmä pri bleskovom kvasení šalátov (napríklad z reďkoviek alebo uhoriek). Keďže obsahuje aj enzýmy, dokáže zo zeleniny urobiť jemne kvasený šalát v priebehu niekoľkých minút. Použiť ho môžete aj na prípravu nálevu - rovnako ako sójovú omáčku. Tá je vynikajúca aj do šalátu z čínskej kapusty a cibuľky. Rovnako ako umeocot naštartuje kvasenie veľmi rýchlo vďaka obsahu enzýmov. (Mgr. Pavla Horáková)

Čo budem potrebovať

Aby ste mohli doma kvasiť zeleninu, nemusíte siahať hlboko do vrecka. Pohár chutnej kvasenej zeleniny si vyrobíte doslova za pár eur.

  • Nádoba - vystačíte si zo zaváracími pohármi. Do väčšieho natlačíte zeleninu, menšie naplnené vodou, vám poslúžia ako závažie. Vyskúšať môžete aj rôzne vychytávky - pružiny do zaváracích pohárov, alebo špeciálne poháre s viečkom na pickles.
  • Zelenina - bez nej sa to nezaobíde. Ako základ sa používa kapusta - biela, červená alebo i čínska. Ku kapuste potom môžete pridať čokoľvek vás napadne. Osvedčené kombinácie sú kapusta s cibuľou alebo kapusta s mrkvou či repou. Odvážnejší pridajú reďkovky, pór, kaleráb, zeler, brokolicu alebo karfiol. Kvasiť sa dajú aj uhorky. Kto nemusí kapustu, môže kvasiť vlastne akúkoľvek zeleninovú zmes.
  • Soľ - kvasiť zeleninu sa dá aj bez soli, ale to už je trochu náročnejšie. Začnite preto radšej pomocou soli. Využiť môžete bežnú kuchynskú soľ. My odporúčame morskú soľ a ešte lepšie ružovú himalájsku soľ, ktorá navyše obsahuje 88 prvkov, ktoré telo dokáže využiť.
  • Korenie - kto rád experimentuje, môže pridať rôzne korenia. Taká klasika je rasca. Odporučiť môžeme chren alebo cesnak. Siahnuť môžete po bobkovom liste a novom korení. Skvele poslúži aj umeocot.
  • Probiotiká - ak sa rozhodnete skúsiť kvasiť aj bez soli, môžete využiť probiotiká ako štartér pre kvasenie.

Náš tip - kvasenie bez soli

Ak na kvasenie nechcete použiť soľ, ako štartér kvasenia vám môže dobre poslúžiť prídavok probiotík. Nespotrebovaný zvyšok skonzumujte - vaše telo sa vám poďakuje :-) Na naštartovanie kvasenia môžete využiť aj jačmenný slad - ten zároveň "nakŕmi" rozvíjajúce sa probiotické kultúry. (PharmDr. Pavla Horáková)

Postup na kvasenie so soľou v 5 krokoch

  1. Nakrájajte zeleninu na drobné rezančeky, kocky, kolieska, skrátka ako vám to príde pod ruku. K zelenine pridajte soľ, prípadne korenie. Na 1 kg zeleniny pridajte 15 - 20 g soli.
  2. Zeleninu so soľou poriadne premiešajte a nechajte niekoľko desiatok minút odležať. Tu a tam zeleninu postláčajte, aby pustila šťavu.
  3. Túto zmes potom natlačte do pripravenej nádoby. Kľúčové je, aby všetka zelenina bola ponorená v šťave. Zeleninu je teda nutné zaťažiť. Najlepšie špeciálnou špirálou alebo menším zaváraninovým pohárom naplneným vodou.
  4. Pohár uložte na bezpečné miesto v kuchyni, mimo priame slnečné žiarenie. Počas niekoľkých dní bude prebiehať mliečne kvasenie.
  5. Po 5 až 7 dňoch uložte pohár s hotovou kvasenou zeleninou do chladničky. Pridávajte do zeleninových šalátov alebo ako prílohu k rôznym bežným jedlám.

3 tipy, ktoré kvasenie zjednodušia

1. Niektorá zelenina pustí málo šťavy, niektorá skoro žiadnu. Môžete ju nahradiť prevarenou vodou so soľou či umeoctom.

2. V priebehu kvasenia šťavy pribúda. Dajte pod pohár tanierik, kam môže prípadne prebytočná šťava odtiecť.

3. Hotovú zmes si rozdeľte do niekoľkých menších uzatvárateľných pohárov a uchovajte v chladničke. Tu a tam sa môže stať, že sa nejaká začne kaziť, nepokazí sa vám tak celá dávka.

Prečo kvasiť

Kvasená zelenina obsahuje miliardy prospešných baktérií a veľké množstvo vitamínu C. Navyše ide o vysoký obsah vlákniny. Slúži teda ako podpora tráviaceho ústrojenstva a posila imunity.

Všetko s mierou!

Rovnako ako u všetkého, aj u kvasenej zeleniny platí príslovie - všetko s mierou! Odporúčame konzumovať 1 polievkovú lyžicu kvasenej zeleniny denne po obede alebo po večeri. (Mgr. Pavla Horáková)

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam