Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Otužovanie ako prevencia ochorenia a posilnenia imunity

Otužovanie ako prevencia ochorenia a posilnenia imunity

Starostlivosť o telo Imunita Pohyb

Otužovanie je v poslednom čase veľkým hitom a to hlavne preto, že posilňuje imunitu, psychiku a celkové zdravie. Chystáte sa začať s otužovaním a neviete ako? Spísali sme pre vás pár rád a tipov, ktoré sa vám na začiatku môžu hodiť.

Otužovanie ako prevencia ochorenia a posilnenia imunity

Čo je otužovanie

Zvyčajne sa pod pojmom otužovanie rozumie sprchovanie studenou vodou alebo plávanie v ľadovej vode. Do otužovania môžeme zaradiť aj saunovanie, celoročné športovanie vo voľnej prírode (napríklad behanie), pobyt vo vysokých teplotách alebo ľadovom kúpeli.

Prečo sa otužovať

Náš organizmus je už odpradávna dobre prispôsobený a pripravený na možnosti vyrovnania sa s chladom. Jednoducho to znamená, že ak je nám zima, spustí sa v našom tele jeden zo základných mechanizmov ľudského prežitia, tzv. hormeze. Ide o stresovú reakciu organizmu, ktorý sa snaží pripraviť telo na nebezpečné vonkajšie podmienky (chlad, zimu, fyzickú námahu a i.). Vo veľkej miere nám táto reakcia môže ublížiť, ale ak ju vyvoláme v malej miere a za správnych podmienok, môže na organizmus pôsobiť ako liek.

Otužovanie, kalórie a tuky

Pri pravidelnom pohybe v ľadovej vode spotrebováva organizmus na udržanie telesnej teploty až 400 kcal za minútu. Pri podchladení dochádza k spomaleniu odbúravania tukov a tie sa môžu začať ukladať v našich problémových partiách. Preto sa po otužovaní vyhýbajte nadmernému príjmu tukov v akejkoľvek podobe.

Výhody pravidelného otužovania

  • adaptuje telo na chlad a nevľúdne počasie
  • podporuje organizmus v boji s vonkajšími vplyvmi a ochoreniami (prechladnutie, chrípka a jej prejavy a i.),
  • pomáha vybudovať silnejšiu obranu tela pred oxidatívnym stresom
  • buduje silnejšiu vôľu,
  • vyplavuje hormóny a zlepšuje prácu tela (napríklad hormóny šťastia − endorfíny).
  • zrýchľuje metabolizmus,
  • zlepšuje cirkuláciu krvi a tým podporuje správnu funkciu obehovej sústavy
  • podieľa sa na lepšom prekrvovaní pleti

Otužovanie po ráne vás zaručene prebudí

Ak nie ste práve ranné vtáča a potrebujete sa ráno poriadne prebrať a povzbudiť na nasledujúci deň, začnite deň studenou sprchou. Dokonale vás preberie a pripraví na celý deň.

Kedy začať s otužovaním

Nemáte radi studenú alebo ľadovú vodu? Potom odporúčame začať s otužovaním postupne, ale zato pravidelne. Najlepšie je začať na prelome leta a jesene – teda v mesiacoch august a september. Po lete má organizmus dostatočne silnú imunitu a tak sa nemusíte báť, že sa hneď nachladíte.

Otužovanie a správne dýchanie

Väčšina z nás dýcha veľmi povrchne, preto je nesmierne dôležité sa pri každej pohybovej aktivite zamerať na dych. Naučiť sa správne dýchať má hneď niekoľko výhod – zvýši sa vám kapacita pľúc, naučíte sa pracovať s vlastným telom, správne pretiahnete medzirebrové svaly a rovnako sa vedomým dýchaním môžete upokojiť a zahnať stres.

Správnemu dýchaniu čiže hyperventilácii (power breathing) vás naučia meditačné cvičenia. Vďaka správnej metóde dýchania je telo vystavené stresovej situácii a tá nás otužuje fyzicky, ale aj duševne. Každému otužovaniu by mala predchádzať malá rozcvička a dychové cvičenia pre zahriatie tela.

Ako správne dýchať

  • Nájdite si vám príjemné miesto a sadnite si tak, ako je vám to pohodlné.
  • Zatvorte oči a začnite vedome s 30 hlbokými plnými nádychmi a ľahkými neúplnými výdychmi.
  • Až úplne vydýchnete, zadržte dych, ideálne na jednu minútu.
  • Potom sa zhlboka nadýchnite do pľúc – váš nádych by mal trvať 15 sekúnd.
  • Cvičenie môžete opakovať 4x, kým nepocítite mierne mravčenie, tzn. že vaše telo je prekysličené.

(PharmDr. Kamila Horníčková)

Ako začať s otužovaním

  • otužujte sa postupne, nechoďte hneď do extrému,
  • počúvajte svoje telo, nezadržujte dych,
  • začnite otužovaním končatín − umývajte ich žinkou namočenou v ľadovej vode,
  • akonáhle si telo zvykne na umývanie, prikročte ešte len k polievaniu či sprchovaniu vlažnou vodou (hrudník, krk, brucho),
  • pri sprchovaní postupne znižujte teplotu vody o cca 0,5 °C,
  • po sprche sa dôkladne utrite suchým uterákom − trenie studenú pokožku prekrví a zahreje.

Otužovanie nie je pre každého

Otužovanie je len jedna z možností posilňovania organizmu a celkového zdravia. Rozhodne ho neodporúčame ľuďom so srdcovými chorobami, počas ochorenia (ako je nádcha, angína alebo chrípka) a ani v čase rekonvalescencie. Miernejší režim otužovania odporúčame deťom a starším ľuďom. Majte na pamäti, že vaše rozhodnutie otužovať sa, by ste mali konzultovať so svojím praktickým lekárom.

Ďalšie tipy pre posilnenie imunity

Či už sa rozhodnete pre otužovanie alebo nie, stále máte aj ďalšie možnosti na ceste k zdravšiemu spokojnejšiemu ja.

Je to napr .:

Chcete sa o otužovaní dozvedieť viac?

Prečítajte si autorizovanú knihu Wima Hofa "Ľadový muž", v ktorej sa dozviete viac o metóde otužovania, naučíte sa ovládať nielen svoje telo, ale aj myseľ a dych.

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika