Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín Mojalekáreň.sk » Články a blogy » Pitný režim - ako sú na tom deti a seniori?

Pitný režim - ako sú na tom deti a seniori?

Deti Starostlivosť o telo

Pre správne fungovanie organizmu je nutné piť dostatočné množstvo tekutín. Hovorí sa o tom stále a často a väčšina z nás si dáva pozor, aby do seba dostala aspoň 2 litre tekutín denne. Napriek tomu miernou dehydratáciou trpí stále veľký počet ľudí. Rizikovejšie skupiny sú deti a seniori, u ktorých by sme na pitný režim mali dohliadať. Viete, ako na to?

Pitný režim - ako sú na tom deti a seniori?

Na prísun dostatočného množstva tekutín je nevyhnutné dbať po celý rok, v letných parných dňoch však dvojnásobne. Tekutiny z tela neodchádzajú len močom, ale aj stolicou, dýchaním a tiež odparovaním kožou, ktoré je v lete intenzívnejšie. Tieto straty je nutné pravidelne dopĺňať s prihliadnutím na okolnosti. Ktoré to sú? Vek a hmotnosť, zdravotný stav, fyzická aktivita a počasie alebo okolitá teplota. Iný príjem tekutín bude mať mladý športovec pohybujúci sa v lete na ihrisku a iný napríklad staršia pani, ktorá za deň urobí len pár krokov po svojom byte.

Pitný režim a deti - viete, koľko by malo dieťa vypiť?

Niekedy nie je vôbec ľahké dostať do detí dostatočné množstvo tekutín. Navyše, detský organizmus potrebuje tekutín viac v porovnaní s dospelými, pretože je tvorený väčším podielom vody. Koľko by toho vaše dieťa malo vypiť zistíte najlepšie jednoduchým výpočtom. Na každé kilo váhy je vhodné, aby dieťa vypilo 60 ml tekutín. Ak je váha dieťaťa napríklad 28 kg, malo by vypiť asi 1,7 l. Výsledné množstvo je však orientačné, ako sme uviedli vyššie, je potrebné zohľadniť aj iné ukazovatele.

Pre detské telíčko je dobré, keď sa pije skôr častejšie a po menších dávkach. Ak dieťa vypije naraz priveľa, môže to zaťažovať orgány, ktoré musia vodu spracovať. Najvhodnejšou dobou na dopĺňanie tekutín sú dopoludňajšie hodiny a to býva väčšinou kameň úrazu, pretože deti tento čas trávia v školách, kde sa na ich pitný režim dohliada omnoho horšie.

Čo by mali deti piť?

Čistá voda im väčšinou príliš nechutí, aj keď práve tá je najvhodnejšia. Je teda dobré učiť piť dieťa obyčajnú pitnú vodu už od mala. Chuť sa dá ozvláštniť pár kvapkami citróna či pomaranča, plátkom uhorky alebo niekoľkými lístkami mäty. Ak čas od času zaradíte kvalitný ovocný sirup alebo vodou riedené mušty a džúsy, nič tým nepokazíte. Detské bylinné alebo ovocné čaje môžete jemne osladiť medom. Pozor si dajte na teplotu nápoja. Aby sa telo nemuselo zbytočne vyrovnávať s príliš studenou alebo naopak horúcou tekutinou, podávajte dieťaťu nápoj ideálne v izbovej teplote alebo o niečo teplejší.

Naším favoritom sú kvalitné sirupy vyrobené z ovocia alebo čerstvo vylisované ovocné a zeleninové šťavy riedené vodou. Tie totiž dodajú telu okrem vody aj sériu hodnotných látok, ako sú vitamíny a minerály.

Čo radšej z pitného režimu vynechať?

Najmenej vhodné, aj keď najviac obľúbené, sú cukrom presýtené limonády a sladené minerálne vody. Také množstvo cukru, farbív, konzervantov a mnohokrát aj kofeínu deťom škodí, snažte sa preto takým nápojom vyhýbať, nakoľko je to možné. Aj prírodné minerálne vody by mali byť skôr výnimkou. Denná dávka by nemala prekročiť jeden pohár denne. Pre pitný režim detí sa neodporúčajú ani silné bylinné čaje s liečebnými účinkami alebo čaj čierny či zelený.

Pitný režim a seniori - ako spoznáte, že sú dehydrovaní?

Ľudia staršej generácie svoj pitný režim často veľmi podceňujú. Hoci má voda nezastupiteľnú funkciu pri trávení a metabolizme a má ohromný vplyv na kvalitu zdravia a života, seniori na pitie často zabúdajú. Dané je to jednak zníženou aktivitou, liekmi, ktoré seniori užívajú alebo tým, že skrátka nepociťujú smäd. No jedna z ďalších príčin môže byť aj zlé zadržiavanie moču a obavy z toho, že by nestihli dôjsť na toaletu.

Nedostatočný prísun tekutín však môže starším ľuďom zhoršovať zdravotný stav i náladu. Okrem bolesti hlavy, vysušenej pokožky a zápchy, môžu dehydrovaní seniori trpieť veľkou únavou a podráždenosťou. Ak je príjem tekutín staršej osoby naozaj malý, môžu zlyhávať orgány a taká dehydratácia môže byť aj životu nebezpečná.

To, že vaši rodičia či prarodičia trpia na nedostatočný prísun tekutín, spoznáte podľa farby moču - mala by byť skôr svetlo žltá, varovným signálom je tmavšia, koncentrovaná. Ďalším vodítkom je stav kože - ak sa koža na ruke po vytiahnutí nevráti hneď do svojej pôvodnej polohy a zostane zdeformovaná, môže sa jednať o dehydratáciu a je dobré pitie takejto osoby kontrolovať.

Koľko by mal senior vypiť?

Na to nie je ľahká odpoveď. Ťažko môžeme nútiť vypiť staršieho človeka dva litre tekutín, keď bol zvyknutý si dať ráno pohár vody a popoludní čaj alebo kávu. Seniori síce nemajú tak veľkú spotrebu vody ako deti alebo dospelí, napriek tomu by aspoň liter tekutín vypiť mali.

Ďalšie množstvá môžu získať polievkou, alebo ovocím a zeleninou. Aby na pitný režim nezabúdali, skúste starších ľudí naučiť, aby si ráno nabrali džbán s vodou a ten mali počas dňa stále na očiach. Keď potom niekoľkokrát počas dňa vypijú pohár, malo by byť všetko v poriadku. Seniori sú mnohokrát zvyknutí piť obilnú kávu. Ak im chutí, je dobré ich v tom podporiť. Pre organizmus je prospešnejšia než bežná káva a neodvodňuje organizmus.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam