Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Ľanový olej

Ľanový olej

Zdravie z prírody Koža Srdce a cievy

Ľan nie je len surovinou na výrobu textilných vlákien. Zo semien ľanu siateho sa získava olej, ktorý pôsobí vo viacerých smeroch blahodárne na naše zdravie.

Ľanový olej

Čo je ľan siaty − Linum usitatissimum

Ľan siaty je jednoročná rastlina s krásne modrými jemnými kvetmi. Jej plody tvorí kapsula s olejnatými semenami. Práve pre zber semien sa využíva na lisovanie ľanového oleja. Jej využitie poznali už v starom Egypte, kedy sa ľan používal nielen ako zdroj výživných semien, ale tiež sa z neho tkalo ľanové plátno.

Čo obsahuje ľanový olej

Ľanový olej je cenným zdrojom esenciálnych nenasýtených mastných kyselín omega 3 zvlášť kyseliny linolénovej. Esenciálny znamená, že si ich ľudské telo nedokáže vytvoriť a získava ich len z potravy. Sú dôležité najmä pre regulačné pochody v organizme, správnu funkciu bunkových stien, srdcovo-cievneho systému a imunity.

Ľanové semeno obsahuje v 2 polievkových lyžiciach 3,2 g kyseliny alfa-linolénovej (ALA).

Omega 3 mastné kyseliny pre zdravie

Zvýšený príjem omega 3 mastných kyselín prispieva k:

  • správnej činnosti nášho srdca
  • normálnej činnosti mozgu
  • udržanie normálneho krvného tlaku
  • udržaniu správnej hladiny tukov v krvi
  • normálnemu vývoju očí a mozgu plodu v tele matky
  • obmedzeniu zápalov v tele
  • prináša prospech u radu chronických ochorení, vrátane reumatoidnej artritídy, aterosklerózy, diabetu, dyslipidémie, obezity a zlyhania srdca

Kvalita ľanového oleja a uchovanie

Lněný olej má veľmi vysoký obsah polynenasýtených mastných kyselín (cca 70 %), a preto je veľmi chúlostivý k oxidácii. Za normálnej teploty sa na vzduchu rýchlo kazí, čo sa prejaví zhorknutím. Takýto olej sa už nesmie používať, pretože môže zapríčiniť tvorbu takzvaných voľných radikálov v tele, čo sú veľmi agresívne častice, ktoré poškodzujú tkanivá, znižujú imunitu a urýchľujú starnutie.

Ako správne vybrať ľanový olej

Ľanový olej vyberajte vždy lisovaný za studena. Ľanový olej je citlivý na teplotu a svetlo, preto ho uchovávajte v tmavých fľašiach, chránený pred svetlom, ideálne v chladničke. Jeho trvanlivosť býva kratšia, preto si kupujte olej vždy čerstvo lisovaný a spotrebujte čo najskôr.

Zdravotná prospešnosť ľanového oleja

  • podieľa sa na prirodzenom trávení a pravidelnosti vylučovania
  • prispieva ku kontrole a udržaniu správnej telesnej hmotnosti, chuti do jedla
  • podporuje zdravé fungovanie menštruačného cyklu
  • prispieva k zdravému fungovaniu prostaty

Použitie ľanového oleja

Na chuť ľanového oleja si musíme najskôr zvyknúť. Má ľahko orieškovú chuť a sýto žltú farbu.

Vnútorné použitie ľanového oleja

Pridávajte si pravidelne do jedla 2 − 3 lyžičky ľanového oleja na výsledný pokrm. Ľanový olej nikdy nezohrievame, nepečieme ani nesmažíme na ňom, zničili by sme tak cenné omega 3 mastné kyseliny. Pridávať ho môžeme na dusenú zeleninu, do rizota, do nátierky, do šalátovej zálievky a podobne.

Vonkajšie použitie ľanového oleja

Ľanový olej môžeme použiť aj v starostlivosti o pokožku a vlasy.​

  • Olej môžete použiť čistý, ale aj s prídavkom niekoľkých kvapiek citrónového esenciálneho oleja.
  • Olejček je skvelý ako maska na poničené vlasy. Stačí ho aplikovať a nechať pôsobiť pred umytím šampónom.
  • Prípadne môžete len votrieť do končekov vlasov, ktoré chránia pred štiepením.
  • Pozor, po použití oleja nepoužívajte žehličku na vlasy alebo fén s horúcim vzduchom. Vysoké teploty by mohli vlasy popáliť.

Ako použiť ľanové semienko

Ľanové semienka je možné pridávať ľahko drvené na šalát, do nátierok ranných kaší alebo smoothie. Nepodrvené semienka, ktoré necháme vopred namočené vo vode, slúžia pre svoje schopnosti tvoriť gél, ako náhrada vajec. Môžeme tak odľahčiť pokrm alebo využiť v prípade, že nám vajíčka práve došli.

Ľanové semienko namiesto vajíčka

Jedno vajce nahradíte pomocou: 1 polievkovej lyžice ľanových semienok + 3 polievkových lyžíc teplej vody. Po pol hodine vznikne gél, ktorý môžete použiť pri pečení palaciniek alebo sušienok. Takto ale nenahradíme vajcia do nadýchaných múčnikov.

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Zdroj: SZÚ - Správný poměr tuků (omega 6/omega3) v dietě omezuje záněty v těle - "podobně jako aspirin nebo ibuprofen".​

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika