Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Majte cholesterol pod kontrolou

Majte cholesterol pod kontrolou

Zdravie z prírody Starostlivosť o telo Srdce a cievy

Srdcovo-cievne ochorenia, infarkt alebo mŕtvica, majú na svedomí viac ako polovicu úmrtí v SR. Jedným z rizikových faktorov je zvýšená hladina cholesterolu.

Majte cholesterol pod kontrolou

Čo je cholesterol

Cholesterol je voskovitá steroidná látka, ktorá je súčasťou našej krvi. Je nenahraditeľný pri stavbe bunkových membrán a nenahraditeľný pre tvorbu hormónov, zo slnečných UV lúčov pomáha vyrábať vitamín D a tiež je nevyhnutný pre spracovanie tukov v tele. Pre náš organizmus je teda úplne nenahraditeľný. Môže sa však zmeniť v nepriateľa − jeho vysoká hladina v krvi dokáže doslova prehradiť cievy, ktorými potom nemôže pretekať krv, čo môže mať fatálne následky. Ateroskleróza čiže kôrnatenie ciev je jedným z ochorení, ktoré s vysokou hladinou cholesterolu bezprostredne súvisí.

Pozor na tučné jedlá i cukor

Podľa štatistík má takmer 70 % slovenskej populácie zvýšenú hladinu celkového cholesterolu. Až 85 % cholesterolu si telo dokáže vyrobiť samo, navyše ho ale prijímame aj z potravy. Je teda dobré vedieť, že jeho hladina nestúpa len pri konzumácii tučných jedál, ako sa mnoho ľudí mylne domnieva, ale zvyšuje sa napríklad aj s prijímaním cukrov, ktoré cholesterol pomáha pretvárať v energiu.

Ktorý cholesterol je "zlý" a ktorý "dobrý"

Rozlišujeme celkovo tri druhy krvných tukov – HDL, LDL a TGA:

  • HDL čiže lipoproteín s vysokou hustotou je ten "dobrý" cholesterol, ktorý pomáha telu zbavovať sa LDL cholesterolu.
  • LDL čiže lipoproteín s nízkou hustotou je tým "zlým" cholesterolom, ktorý sa usádza v tepnách a v prípade, že sa časť nánosu uvoľní, môže sa cieva upchať a hrozia tak vážne zdravotné komplikácie.
  • TGA čiže triglyceridy (triacylglyceroly) je tiež dobré mať pod kontrolou, pretože môžu napáchať obdobné škody ako LDL cholesterol.

Čo znamená vysoký cholesterol v krvi

Normálne hodnoty cholesterolu v krvi sa líšia podľa veku:

  • U detí a dospievajúcich do 15 rokov je za normálnu hladinu celkového cholesterolu v krvi považovaná hodnota do 4,4 mmol/l.
  • U dospievajúcich nad 15 rokov a dospelých s hladinami celkového cholesterolu platí:
  1. Bezpečné sú hodnoty 3,9 − 5,2 mmol/l,
  2. O zvýšenom cholesterole hovoríme pri hodnotách 5,2 − 6,2 mmol/l,
  3. Za vysoký cholesterol považujeme všetko nad 6,2 mmol/l.

A dôležité sú samozrejme aj konkrétne hodnoty LDL, HDL a TGA:

  • Pre hladinu LDL platí:
  1. Bezpečné hodnoty: do 3,4 mmol/l,
  2. Zvýšené riziko: 3,4 − 4,1 mmol/l,
  3. Vážne riziko: všetko nad 4,1 mmol/l.
  • Pre TGA platí:
  1. Bezpečné hodnoty sú do 1,7 mmol/l,
  2. Riziko hrozí pri hodnotách v rozmedzí 1,7 mmol/l − 4,0 mmol/l.
  • Je potrebné strážiť aj hladinu HDL cholesterolu. Tam však platí − čím viac, tým lepšie:
  1. Bez zdravotných rizík sú teda hodnoty nad 1,2 mmol/l,
  2. Za rizikové sú naopak považované všetky hodnoty, ktoré sú nižšie ako 0,9 mmol/l.

Ako sa brániť zvýšeniu cholesterolu

Mylná je predstava, že zvýšená hladina cholesterolu sa týka len staršej generácie. V posledných rokoch, a to hlavne v súvislosti s nadváhou, obezitou a ďalšími civilizačnými chorobami, sa totiž čoraz častejšie vyskytuje už u mladých ľudí, dospievajúcich a výnimkou nie sú ani malé deti.

K najrizikovejším skupinám patria:

  • fajčiari,
  • konzumenti alkoholu,
  • starší ľudia,
  • už spomínaní jedinci s nadváhou alebo obezitou,
  • neaktívna populácia,
  • diabetici.

Rizikové skupiny a vysoký cholesterol

V prítomnosti týchto rizikových faktorov predstavuje pre rizikové skupiny nebezpečenstvo už aj mierne zvýšená koncentrácia LDL cholesterolu, respektíve znížená koncentrácia HDL cholesterolu. V takýchto prípadoch je potrebné znížiť hladinu LDL cholesterolu a zároveň eliminovať oné rizikové faktory.

Ako zistím hladinu cholesterolu

Koncentráciu cholesterolu v krvi zistí obvykle praktický lekár pri odberoch krvi v rámci bežnej preventívnej prehliadky. V prípade, že nameria zvýšenú hladinu cholesterolu, je vhodné:

  • upraviť jedálniček,
  • pravidelne sa hýbať,
  • častejšie kontrolovať hladinu cholesterolu, napríklad pomocou domáceho testu na cholesterol alebo cholesterolmetra,
  • ak je to na mieste, znížiť telesnú hmotnosť.

Pri vysokej hladine cholesterolu potom lekár určí vhodnú terapiu, ktorá sa zvyčajne nezaobíde bez medikácie. Spravidla sa jedná o užívanie tzv. statínov, ktoré znižujú tvorbu cholesterolu v pečeni.

Nepríjemnou pravdou ale je, že statíny, rovnako ako všetky lieky, majú vedľajšie účinky. Navyše akonáhle raz lekár predpíše lieky na cholesterol, nie je cesty späť a je nutné ich užívať až do konca života. Preto ak je hladina cholesterolu len zvýšená, je na mieste sa s ňou najprv pokúsiť pobiť pomocou diéty, zmeny životného štýlu a prípadne pomocou výživových doplnkov.

Ako na cholesterol prírodnou cestou

Okrem úpravy životosprávy a pravidelného pohybu, majú svoje miesto pre udržanie zdravej hladiny cholesterolu tiež rastlinné steroly čiže fytosteroly. Ako názov napovedá, ide o látky rastlinného pôvodu, ktoré sa v malom množstve vyskytujú napr. v rastlinných olejoch, obilninách či orechoch.

Ako fungujú rastlinné steroly

Cholesterol sa vstrebáva do krvi z čreva. Rastlinné steroly majú podobnú štruktúru ako on a jeho vstrebávanie do krvi blokujú tým, že ony samy sa pritom takmer nevstrebávajú. Nevstrebaný cholesterol je spolu s rastlinnými sterolmi vylúčený stolicou. Dochádza tak k zníženiu hladiny LDL cholesterolu v krvi. HDL cholesterol nie je rastlinnými sterolmi ovplyvnený a naďalej tak môže plniť svoju ochrannú funkciu.

Ako užívať rastlinné steroly

U osôb s mierne zvýšeným cholesterolom či v rámci prevencie u osôb so zvýšeným kardiovaskulárnym rizikom je možné užívať rastlinné steroly samostatne. Podľa vedeckých štúdií znižujú koncentráciu LDL cholesterolu približne o 10 – 14 %. Ak súčasne dôjde k úprave životosprávy, je možné dosiahnuť zníženie LDL cholesterolu až o 30 %.

Rastlinné steroly je tiež možné užívať spoločne so statinmi. Bolo zistené, že v kombinácii so statínom znižujú hladinu celkového cholesterolu o ďalších asi 10 % (Mayo Clin Proc.2003 August).

Bezpečnosť a účinnosť rastlinných sterolov na ovplyvnenie hladiny cholesterolu v krvi bola preukázaná v mnohých klinických štúdiách, a to u pacientov so zvýšenou hladinou cholesterolu, diabetikov aj osôb s genetickým výskytom ischemickej choroby srdca.

Odporúčaná denná dávka rastlinných sterolov

Odporúčaná dávka pre zníženie hladiny cholesterolu je 1,5 − 2 g rastlinných sterolov denne; pre udržanie hladiny cholesterolu a u osôb so zvýšeným kardiovaskulárnym rizikom od 0,8 g denne.

Ideálnym pomocníkom tak môžu byť výživové doplnky, ktoré obsahujú čisté rastlinné steroly.

Zmeňte životný štýl − chce to vôľu!

Súboj s cholesterolom je doslova vojna na život a na smrť. Pri zistení i len mierne zvýšenej hladiny cholesterolu v krvi je vhodné sa tejto civilizačnej chorobe okamžite postaviť − bezodkladne začať so zmenou jedálnička a pravidelným pohybom.

Zvýšený cholesterol − čo jesť a čo nejesť

Obmedzte:

  • tučné jedlá,
  • sladkosti,
  • údeniny,
  • alkohol a
  • polotovary.

Do jedálnička zaraďte ovocie, zeleninu, celozrnné pečivo, ryby, zdravé tuky, teda dostatok vlákniny, vitamínov, omega-3 mastných kyselín a prípadne i rastlinné steroly.

 

Ktoré potraviny pomáhajú udržať správnu hladinu cholesterolu?

Medzi tieto potraviny patria:​

  • orechy a semiačka so svojím vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín
  • rastlinné oleje, najmä ten olivový extra panenský
  • avokádo
  • horká čokoláda, ale s mierou…
  • morské plody a ryby, dokonca aj obľúbené sardinky, opäť pre vysoký obsah omega-3, ktoré dokážu bojovať s LDL cholesterolom
  • listová zelenina − špenát, šaláty
  • zelený čaj, vďaka tomu, že je doslova nabitý antioxidantmi, ktoré dokážu detoxikovať organizmus
  • lecitín
  • fermentovaná červená ryža (ak už užívate lieky na cholesterol, nemala by sa fermentovaná ryža užívať bez vedomia lekára)

Hýbte sa!

Ak práve neholdujete športu, chodievajte aspoň na prechádzky − stačí 20 minút rýchlej chôdze ob deň.

Nefajčite!

Nefajčite, ani "zdravé cigarety" a ak to ide, vyhýbajte sa stresu. Pamätajte, že aj malá zmena životného štýlu môže viesť k veľkej zmene v zdraví vášho kardiovaskulárneho systému a srdca.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika