Moje srdcovky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Vitamín A (retinol)

Vitamín A (retinol)

Zdravie z prírody Opaľovanie

Čo ovplyvňuje vitamín A, na čo slúži a aké sú jeho zdroje? Prezradíme v našom článku.

Vitamín A (retinol)

Čo je to vitamín A

Vitamín A čiže retinol je vitamín rozpustný v tukoch, vďaka ktorému človek dobre vidí za šera a a správne rozoznáva farby.

Vitamín A nachádzame v živočíšnych produktoch ako sú pečeň, mäso, vajcia alebo rybí tuk. Provitamínom vitamínu A je betakarotén, z ktorého sa v tele vytvára vitamín A. Betakarotén nachádzame v žltooranžovej zelenine.

Premena karotenoidov na vitamín A v tele prebieha za prítomnosti tukov. Je teda vhodné spolu s konzumáciou žltej, oranžovej a červenej zeleniny a ovocia pridať aj kvalitné rastlinné oleje, ktoré nášmu telu pomôžu prospešné vitamíny využiť.

Čo sú to karotenoidy

Karotenoidy sú veľmi silné antioxidanty, ktoré hrajú veľkú úlohu v ochrane ľudských buniek pred oxidačným stresom a vplyvmi prostredia.

Radíme medzi ne:

  • betakarotén,
  • luteín,
  • lykopén,
  • zeaxantín,
  • astaxantín a
  • kryptoxantín.

Zdroje karotenoidov

  • betakarotén − oranžová zelenina − mrkva, tekvica, sladké zemiaky, marhule, oranžové melóny
  • luteín − žlto-červenej a zelenej zelenine a ovocí − papriky, paradajky, mrkva, brokolica, špenát, vaječný žĺtok
  • lykopén − červená zelenina a ovocie − paradajky, červené papriky, červené melóny, červené grepy, aronin
  • zeaxantín − tmavozelená zelenina − zelené papriky, kapusta, vaječný žĺtok, kukurica, bohatým zdrojom je aj spirulina
  • astaxantín − sladkovodná riasa Haematoccocus a morské živočíchy (homáre), losos
  • kryptoxantín − oranžová zelenina a ovocie − oranžové tekvice, papriky, mandarínky, pomaranče, papája, broskyne

Na čo slúži vitamín A

Okrem spomínanej podpory normálnej funkcie zraku, čo môže priaznivo ovplyvniť aj správne videnie za šera aj správne videnie farieb, tiež podporuje rast a správny vývoj buniek slizníc, kože, krvotvorby a imunity. Nemenej zaujímavou vlastnosťou vitamínu A je priaznivý vplyv na normálnu funkciu a kvalitu pokožky.

Kde nájdeme vitamín A

Vitamín A nájdete buď v živočíšnych potravinách, ako sú pečeň a mliečne výrobky, alebo vo forme provitamínov − karotenoidov prítomných v zelenine a ovocí, najmä v mrkve, petržlene, paradajkách, špenáte či marhuliach a ďalších druhoch farebného ovocia.

Nedostatok vitamínu A

Pri nedostatku tohto vitamínu sú poškodené predovšetkým tkanivá, kde prebieha delenie buniek či kde sú bunky aktívne.

K skorým príznakom patrí

  • strata chuti,
  • zastavenie rastu,
  • porucha obranyschopnosti,
  • šeroslepota,
  • vysychanie slizníc (napr. očí – t. j. poškodená rohovka)

S vitamínom A opatrne!

Vitamín A sa neodporúča konzumovať v podobe výživových doplnkov či liekov − v tehotenstve, u fajčiarov, pri ochorení obličiek, pri vírusovom zápale pečene a pri chronickom alkoholizme.

Predávkovanie vitamínom A by mohlo nastať pri nadmernej konzumácii pečene, ktorej by sa tehotné ženy mali radšej vyhýbať.

Vitamín A môže ovplyvňovať účinky iných užívaných liekov. Pozor by si mali dať predovšetkým tí, ktorí užívajú hormonálnu antikoncepciu, niektoré antibiotiká, lieky na cholesterol, lieky na pečeň, lieky na akné. VŽDY ich spoločné užívanie s vitamínom A konzultujte s lekárom.

Karotenoidy v strave tieto nežiaduce reakcie nerobia.

Predávkovanie vitamínom A

U dospelých osôb sa hypervitaminóza, t. j. predávkovanie vitamínom A všeobecne dostaví až pri dlhodobom užívaní vysokých dávok, prípadne pri nadmernej konzumácii vitamínu A najmä v tukoch, v ktorých je tento vitamín rozpustný. 

Ak dodržiavate odporúčané dávkovanie stanovené pri výživových doplnkoch a jete bežnú a pestrú stravu, nemáte sa čoho obávať.

Prejavy predávkovania vitamínom A​

  • nevoľnosť a vracanie,
  • apatia,
  • suchá koža,
  • padanie vlasov,
  • poruchy videnia,
  • krvácanie,
  • bolesti kĺbov.

Odporúčaná denná dávka vitamínu A

Odporúčané denné dávky sú nasledovné:

  • deti do 3 rokov − 0,4 mg
  • deti 4 − 6 rokov − 0,5 mg
  • deti 7 − 10 rokov − 0,7 mg
  • deti a dospelí nad 10 rokov − 1 mg
  • dojčiace ženy − 1,6 mg
Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam