Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Ťažké a unavené nohy − ako im uľaviť

Ťažké a unavené nohy − ako im uľaviť

Zdravie z prírody Srdce a cievy

Tiež máte po celodennom zhone pocit ťažkých, boľavých a unavených nôh? Nohy opúchajú, chytajú nás kŕče a občas sa objavia aj nevzhľadné kŕčové žily. Poradíme, ako nohám uľaviť.

Ťažké a unavené nohy − ako im uľaviť

Príčiny unavených nôh

Hlavným problémom je nedostatočný obeh krvi v nohách. Žilový systém a svaly nôh fungujú ako pomyselná pumpa. Tá pomáha odvádzať odkysličenú krv z nôh späť k srdcu. Ak dôjde k porušeniu tohto systému, dochádza k hromadeniu krvi v dolných končatinách a vznikajú problémy s cirkuláciou krvi.

Môže k tomu dochádzať napríklad

  • dôsledkom straty pružnosti žilovej steny,
  • zlou funkciou chlopní žíl dolných končatín,
  • dlhodobým státim alebo sedením bez pohybu,
  • genetickou záťažou,
  • častým zdvíhaním ťažkých predmetov,
  • tehotenstvom či
  • obezitou.

Ďalšími príčinami môže byť

  • fajčenie,
  • vysoké podpätky,
  • príliš tesná spodná bielizeň,
  • nedostatok pohybu, vlákniny, horčíka či vitamínu C.

Čo hovorí tradičná čínska medicína

Z pohľadu tradičnej čínskej medicíny je príčinou opuchu a ťažkých nôh nerovnováha v energii sleziny (a pankreasu). To sa prejavuje chladom, zadržiavaním vody v dolných partiách, hruškovitou postavou nebo celulitídou.

Pre správne fungovanie energie tohto orgánu by sme sa mali zamerať najprv na naše stravovanie. Je na mieste vymeniť studené šaláty a ochladzujúce jogurty, ovocie a zmrzlinu za dusenú zeleninu a tepelne upravené pokrmy.

Veľmi účinná pre podporu energie sleziny je tzv.slzovka obyčajná, čiže Jojobove slzy. Ide o malé krúpy, ktoré varíme s ryžou či inou obilninou, v polievke alebo ako čaj. Slzovka odvádza prebytočnú vodu z tkanív a účinne ozdravuje energiu sleziny. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Príznaky žilovej nedostatočnosti

Príznaky sú veľmi rozmanité. Môžu sa prejaviť ako:

  • ťažké, unavené nohy,
  • slabosť dolných končatín,
  • pocit vnútorného napätia,
  • pocity pálenia, mravčenia, pichania, nepokoja a svrbenia nôh,
  • opuchnuté členky,
  • bolesť nôh,
  • nočné kŕče v lýtkach alebo celých nohách,
  • vznik kŕčových žíl či bercových vredov.

Kto trpí na opuchy nôh

Ťažkosťami s cirkuláciou krvi v dolných končatinách a opuchmi nôh trpí až 35 % mužov a až 60 % žien vo veku 40 rokov a viac.  Ženy sú žilovou nedostatočnosťou postihnuté 2-3x častejšie ako muži.

Ako nohám uľaviť?

  • Hýbte sa! Ideálna je svižná chôdza, beh, plávanie či jazda na bicykli. Posilníte tým svaly a aktivujete svalovú pumpu.
  • Jedzte vyváženú stravu
  • Dodržujte pitný režim
  • Vyhnite sa fajčeniu a alkoholu
  • Menej soľte
  • Položte nohy do vyvýšenej polohy. Nie nadarmo sa hovorí „Hodiť si nohy na stôl“ :) Ideálne je, aby boli nohy cca 10 cm nad úrovňou srdca.  
  • Využite kompresné (sťahovacie) pomôcky (pančuchy, podkolienky, pružné ovínadlá,...)
  • Ak trpíte nadváhou, snažte sa telesnú hmotnosť znížiť − znížite tak aj zaťaženie končatín

Čo ešte pomáha?

  • Vyskúšajte prírodné prostriedky s obsahom diosmínu a hesperidínu. K tejto kombinácii sú veľakrát pridané vitamín C, aescín a ďalšie zložky.
  • Kŕče pomôže zmierniť dostatočný príjem horčíka.
  • Vyskúšať môžete sprchovanie striedavo studenou a teplou vodou.
  • Dôležitá je správna obuv. Zabudnite na vysoké podpätky (max. 3-5 cm), tesné topánky, úzku špičku a tvrdé neohybné podrážky.
  • Pozor by sme si mali dávať aj na príliš tesné oblečenie.

Ak ani táto prevencia nepomáha, je vhodné sa poradiť s lekárom.

Pomoc z citrusových šupiek

Diosmín a hesperidín sú flavonoidné látky získavané z citrusových šupiek. Nájdeme ich v lieku Detralex predpisovanom na chronickú žilovú nedostatočnosť, pocity ťarchy, bolesti, opuchy dolných končatín a nočné kŕče. 

Podobne pôsobí aj látka z gaštanu konského, aescín, ktorú nájdeme samostatne alebo v kombinácii s diosmínom a hesperidínom v rade prípravkov určených pre starostlivosť o ťažké a unavené nohy, opuchy a podporu žilového obehu. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Zacvičte si!

Pri dlhom sedení či cestovaní, keď sa nemôžete prejsť, je dôležité aspoň precvičiť nohy alebo používať kompresné pančuchy či podkolienky.

K lepšiemu prekrveniu stačí pár jednoduchých cvikov.

  • Striedavo zdvíhajte päty a špičky.
  • Pohýbte prstami na nohách.
  • Chodidlami krúžte v členkoch na obe strany.
  • Nechajte si občas namasírovať chodidlá a lýtka.
Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika