Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Skrytá sila vitamínu E čiže antioxidant tokoferol

Skrytá sila vitamínu E čiže antioxidant tokoferol

Zdravie z prírody Detoxikácia Srdce a cievy

Vitamín E môže byť nenápadnou zložkou našej stravy, skrýva v sebe však veľa prospešných látok. V čom nám pomáha a kde ho nájdeme?

Skrytá sila vitamínu E čiže antioxidant tokoferol

Prečo veveričky nemajú infarkt

Malý balíček arašidov či hrsť mandlí by mala dospelému človeku dodať dostatok vitamínu E jedného z najdôležitejších antioxidantov​, teda látok, ktoré chránia bunky pred poškodením voľnými kyslíkovými radikálmi. Voľné radikály poškodzujú rôzne zlúčeniny, ktoré tvoria stavebné kamene buniek či pracujú ako enzýmy. Vitamín E pomáha v boji proti oxidačnému stresu,​ ktorý môže byť príčinou takých chorôb, ako je napr. Parkinsonova choroba, infarkt myokardu, vitiligo alebo chronický únavový syndróm.

Vlasová maska s vitamínom E

Ak vás trápi vypadávanie alebo rednutie vlasov, pridajte niekoľko kvapiek tekutého vitamínu E do vašej vlasovej masky alebo kondicionéra​ predtým než aplikujete na umyté vlasy a nechajte pôsobiť. Vyskúšať môžete aj revitalizujúcu vlasovú masku: zmiešajte 2 lyžice olivového alebo slnečnicového oleja, 1 lyžicu medu a 10 kvapiek vitamínu E. Dobre rozmiešanú zmes votrite do suchých vlasov a nechajte 20 minút pôsobiť. Potom umyte bežným šampónom na vlasy. 

(PharmDr. Kamila Horníčková)

Kde nájdeme vitamín E

Vitamín E je rozpustný v tukoch a vyskytuje sa

  • v rastlinných olejoch (napr. olivový, slnečnicový, kokosový, konopný,...),

  • orechoch,

  • semenách (slnečnica, sezamové semená), vo vyklíčených semenách,

  • sóji,

  • maku.

Keď je vitamínu E málo

Nedostatok vitamínu E sa prejaví skrátením doby prežívania červených krviniek, poruchou funkcie vaječníkov a semenníkov. Môže dôjsť až k neplodnosti. Ďalej sa môžu objaviť poruchy nervov a svalov, poruchy chôdze a zníženie obranyschopnosti organizmu. Príčinou nedostatku vitamínu E môžu byť tiež poruchy vstrebávania tukov či chronické ochorenia pečene.

Keď je vitamínu E príliš

Ak by ste skonzumovali dávku vyššiu ako tri gramy, môže sa dostaviť nevoľnosť, hnačka, únava a svalová slabosť. Celkovo je ale vitamín E málo toxický. Dlhodobé užívanie vysokých dávok však môže viesť k zhoršenému vstrebávaniu vitamínu K a tým aj k zníženiu zrážanlivosti krvi.

Optimálna dávka vitamínu E

  • Denná odporúčaná dávka pre dospelých = 12 mg pre mužov, 8 mg pre ženy.

  • Denná odporúčaná dávka pre deti vo veku 11 − 14 rokov = 8 mg, 7 − 10 rokov = 7 mg, 4 − 6 rokov = 6 mg, 1 − 3 roky = 5 mg

  • Denná odporúčaná dávka pre tehotné ženy = 10 mg, dojčiace ženy 12 mg

  • Niektorí autori odporúčajú i ďaleko vyššie dávky, až 100 mg na deň. Na liečbu mnohých ochorení sa predpisuje 200 − 800 mg na deň.

Ak sa rozhodnete užívať vitamín E, môžete si vybrať v mnohých výživových doplnkoch. Ťažkosti, ktoré by vás viedli k jeho užívaniu, odporúčame konzultovať s lekárom.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika