Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Psychika v čase pandémie Covid-19

Psychika v čase pandémie Covid-19

Starostlivosť o telo

V tomto článku sa pozrieme viac na naše duševné zdravie v súvislosti s pandémiou koronavírusu. Uvádzame tu súhrn pohľadov na novú situáciu, ako nás život v karanténe ovplyvňuje a predovšetkým tipy, rady a zamyslenie, ako situáciu lepšie zvládať.

Psychika v čase pandémie Covid-19

Na jeseň a v zime sme bežne viac náchylní vnímať svoju psychiku a prežívať určité formy depresie a zlej nálady. V situáciách spojených s koronavírusom tento vplyv môže byť väčší a môže ovplyvniť aj ľudí, ktorí sezónnymi formami depresie bežne netrpia.

Kto je najviac ohrozený psychickou nepohodou v čase pandémie

V ohrození duševného zdravia sme bez výnimky všetci a netýka sa to len citlivých ľudí, duševne chorých a seniorov. Dnešná doba pôsobí negatívne aj na:

  • deti,
  • starších ľudí nad 60 rokov,
  • obézne a choré osoby,
  • tehotné ženy,
  • ošetrujúce matky,
  • zdravotníkov,
  • tých, ktorí sa liečia s nejakou chorobou.

Ohrození sme skrátka skoro všetci. Karanténa sa totiž môže negatívne podpísať aj na úplne zdravých, mladých ľudí, ktorých nečakaná situácia zaskočí.

Čo môžete počas obmedzenia vzhľadom ku Covid-19 pociťovať

Môžete prežívať úzkosť, zlosť, frustráciu, bezradnosť, hanbu či vinu za svoje prejavy. Môže vám to všetko byť jedno, môžete sa cítiť nad vecou. Môžete sa začať aj nadmerne pozorovať a všímať si každé zakašľanie. Všetky tieto prejavy sú normálne.

Keď je úzkosti príliš

Ak sú úzkostné stavy časté, intenzívne a obmedzujúce, odporúčame všetko konzultovať s odborníkom.

Definícia úzkosti

Úzkosť je definovaná ako nepríjemný psychický stav, ktorý na rozdiel od strachu, nemá zreteľnú príčinu. Prejavuje sa pocitom ohrozenia a často tiež nespavosťou. Medzi príznaky úzkostných stavov sa radí búšenie srdca, tras, blednutie, červenanie, potenie či hnačka.

Čo keď ochoriete na Covid-19

Ak sa stane, že skutočne ochoriete na Covid-19, buďte k sebe láskaví a nehľadajte vinníka. Väčšina ľudí skutočne nechce vedome nikoho ďalšieho nakaziť.

  • Dodržujte všetky odporúčania na liečbu, rešpektujte svoje telo a prebiehajúce ochorenia. Liečbu voľte najlepšie podľa príznakov, ktoré sa u vás prejavujú.
  • Správajte sa láskavo a s rešpektom k okoliu − nikto si predsa neželá šíriť choroby a privádzať druhých do nešťastia. Dodržujte teda všetky opatrenia brániace prenosu infekcie na druhých.
  • Ak sa cítite v strese a pod tlakom z dôvodu svojho ochorenia, správajte sa slušne ku všetkým ľuďom okolo, a predovšetkým k zdravotníkom, ktorí sú vystavení ešte väčšiemu tlaku.

Čo môžete urobiť pre svoju duševnú pohodu sami

  • Vyberajte si informácie, buďte selektívni − je len na vás, akými informáciami sa chcete obklopovať. Ste to vy, kto určuje tému, charakter a naladenie svojich myšlienok. Dnešná doba umožňuje sledovať informácie mnohými spôsobmi a veľmi rýchlo − nie je ale potrebné vedieť o všetkých udalostiach, ktoré sa počas dňa vo svete stali. Naučte sa včas vypnúť televíziu, mobil či počítač. Stačí, keď budete správy sledovať len raz denne a vyberať z nich tie, ktoré sa vás bezprostredne týkajú.
  • Vnímajte svoj svet a okolie − venujte pozornosť sami sebe, svojim záujmom a svojmu domovu. Aj s obmedzenými možnosťami možno rozvíjať svoju kreativitu, záujmy, študovať, tvoriť alebo napríklad variť. :-)
  • Zdieľajte svoje radosti i starosti s ostatnými − hovorte o svojich pocitoch, zážitkoch a denných záležitostiach so svojimi blízkymi − a je jedno, či im zavoláte, uvidíte sa s nimi pri videohovore alebo im napíšete email. Oznámená starosť je polovičná starosť, ako sa hovorí. :-)
  • Žite prítomnosťou − každá kríza môže viesť k osobnému rastu. Každý deň si nájdite chvíľku pre utriedenie svojich pocitov a myšlienok. Vypnite na čas telefón a venujte sa sebe a nenechajte sa rozptyľovať. 
  • Nastavte si denný režim − aj v období karantény a obmedzeného režimu je potrebné mať v živote poriadok, ktorý ukotvuje a dáva nám pocit istoty a bezpečia. Nastavte si denný režim a dodržujte ho. Nezabudnite do neho zahrnúť aj krátke prechádzky v prírode či iný pohyb na čerstvom vzduchu.
  • Dobre sa vyspite − nedostatok spánku neberte na ľahkú váhu. Ak je váš spánok dlhodobo narušený, môže sa prejaviť bez ohľadu na vek fyzickými problémami, duševné nepohodou, zníženú pozornosťou alebo poruchou pamäte.
  • Pestrý jedálniček − čerstvá a kvalitná strava je dôležitá nielen pre naše telo, ale aj dušu. Na svoje zdravie myslite už pri nákupe a výbere potravín − z dobrých a čerstvých surovín si pripravíte kvalitné výživné jedlo. Obmedzte kofeín, čierny a zelený čaj, tabak, energetické nápoje alebo čokoládu − tieto látky nadmerne organizmus povzbudzujú a zhoršujú nočný spánok. 
  • Pohyb − hlavne ten v prírode, na čerstvom vzduchu, vás iste vzpruží. Nie je potreba podávať športové výkony, aj krátka prechádzka či venčenie psa pomôžu odreagovať sa od zväzujúcich pravidiel nastavených v čase koronavírusovom. Okrem toho má pohyb v prírode aj dobrý vplyv na imunitný systém.

Pomoc z prírody − Bachove esencie

Bachove esencie sú vhodnou alternatívou k prírodnému prístupu o vaše duševné zdravie. Predstavujú ucelený koncept 36 základných esencií, ktoré sa používajú samostatne alebo v kombinácii.

Keď potrebujete poradiť

Keď už je na vás všetkého veľa a potrebujete poradiť, vyberte niektorý z nižšie uvedených spôsobov:

  • Poraďte sa s lekárnikom − naši lekárnici sú vám k dispozícii v bezplatnej a bezpečnej poradni − nebojte sa ich kontaktovať.
  • Poraďte sa s lekárom − ak je vaša úzkosť a psychická situácia neznesiteľná, zverte sa do rúk odborníka. O pomoc môžete požiadať svojho praktického lekára, ktorý vás v prípade potreby určite nasmeruje na najbližšieho odborníka − psychológa či psychiatra.
  • Obráťte sa na spolky či neziskové organizácie − ak potrebujete pomoc v čase mimoriadnych opatrení s psychickou podporou, strážením, doučovaním alebo doručením potravín, obráťte sa na tých, ktorí pomoc seniorom či rodinám s deťmi ponúkajú. V každom kraji je sieť neziskových organizácií ponúkajúcich pomoc potrebným. Sú to napr. Charita Slovenskej republiky, Diakónia, humanitárna organizácia Adra, Skauti a skautkyKrízové linky a linky dôvery, spolok Biely kruh bezpečia, bezplatné linky pre seniorov a iné.

Ako pomôcť deťom v čase v období pandémie Covid-19

Online výučba, obmedzenie pohybu a sociálnych kontaktov, nosenie rúšok − to všetko je pre deti veľkou záťažou. Ako môžu rodičia svoje deti v tomto čase podporiť?

Máme pár tipov:

  • majte dobrú náladu,
  • hovorte deťom pravdu a nezatajujte im, čo sa deje − uvádzajte informácie šetrne a ohľaduplne vzhľadom k veku dieťaťa,
  • buďte deťom nablízku, uistite ich o ich bezpečí,
  • poskytnite im istotu, poriadok a oporu,
  • zapojte ich do denných činností a nechajte ich za niektoré z nich prevziať zodpovednosť,
  • aj v náročnejšom dni si na dieťa nájdite čas,
  • pracujte aj sami na sebe − pozitívne zmýšľajúci rodič so zdravým prístupom k životu je dieťaťu vzorom.

Rodičia, zaujímajte sa o deti

Nečakajte, až deti sami prídu, že ich niečo trápi − aktívne sa o ne zaujímajte. Pýtajte sa ich, ako sa cítia a na čo myslia. Rešpektujte ich emócie a prijmite ich − každý na stres reaguje inak. 

Môžu pomôcť tieto otázky:

  • Ako si sa dnes vyspal/a?
  • Ako sa cítiš?
  • Čo sa ti páčilo na včerajšom dni?
  • Čo sa ti naopak nepáčilo?
  • Čo by sa ti páčilo, aby sme spoločne podnikli?
  • Čo by sme mali vynechať, aby si nebol/a smutný/a?

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika