Moje srdcovky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Očná jóga pre unavené oči

Očná jóga pre unavené oči

Starostlivosť o telo

Zrakom získavame zhruba 90 % informácií z okolia a je našim najcennejším zmyslom. Prezradíme, ako mu uľaviť, ako sa dá precvičiť a čo mu prospieva.

Očná jóga pre unavené oči

Prostredie a zrak

Moderná spoločnosť kladie na naše oči vysoké nároky. Mnoho ľudí presedí pred monitorom v klimatizovanej kancelárii stovky hodín ročne a pohybuje sa v prašnom prostredí veľkých miest. Takéto podmienky pôsobia nepriaznivo na naše oči. Pociťovať môžeme nepríjemné vnemy − oči sú začervenané, pália, štípu, človek môže v oku cítiť tlak alebo mať pocit prítomnosti cudzieho telesa.

Strava a zrak

Zdravie našich očí je závislé na dostatočnom príjme vitamínu A v rastlinách vo forme beta karoténu, luteínu alebo zeaxantínu. Ďalej je to zinok bez ktorého by telo nedokázalo vitamín A správne využiť. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Syndróm suchého oka

Syndróm suchého oka radíme medzi civilizačné choroby a vyskytuje sa u čoraz vyššieho počtu ľudí.

Rizikovú skupinu tvoria:

  • ženy podstupujúce hormonálne zmeny, či kvôli hormonálnej antikoncepcii alebo v období prechodu,
  • ľudia trpiaci hypertenziou,
  • astmatici alebo
  • ľudia s poruchou imunitného systému.

Ako na syndróm suchého oka

K liečbe suchého oka sa používajú očné kvapky, tzv. umelé slzy. Problémom je, že mnoho druhov očných kvapiek obsahuje konzervanty, ktoré slzný film ďalej narúšajú a prehlbujú tak ťažkosti, ktoré by mali pôvodne riešiť. Znevýhodnení sú užívatelia kontaktných šošoviek, pre ktoré nie sú kvapky s konzervantmi vhodné a často sa musia ich nosenia počas liečby vzdať.

Vyskúšajte svetlík lekársky

Svetlík lekársky je už od staroveku známy pre svoje liečivé účinky a prospešnosť na zdravie našich očí. Využitie je veľmi široké a je najviac spojené s vitalitou, hojením a zdravím našich očí. Bylinku môžeme využiť vo forme obkladov, pridáva sa do očných kvapiek a mastí a jej použitie je tiež vnútorné. V kozmetike svetlík nájdeme v očných krémoch, géloch či sére. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Očná joga

Unaveným očiam ale prospieva tiež pravidelné cvičenie očnej jogy. Očná joga umožní rýchlejšiu rehabilitáciu po celodennej práci, uvoľní očné svaly a akomodáciu. Jej každodenné praktizovanie môže pomôcť predísť očnej únave a prispeje k zachovaniu dobrého zraku bez zbytočnej únavy.

Ako na očnú jogu

Pred samotným cvičením sa najprv uvoľnite a pretiahnite. Cviky vykonávajte vo chvíľach, keď sa na ne môžete plne sústrediť, a zásadne bez okuliarov či nasadených kontaktných šošoviek.

  • Rozcvičenie

    Zatvorte oči a kývajte hlavou − dopredu, dozadu, zo strany na stranu a dookola. Tým si uvoľníte stuhnutú krčnú chrbticu a necháte oči odpočinúť. Intenzívnejšie uvoľnenie spodnej časti krčnej chrbtice dosiahnete krúžením ramien. Najprv smerom dozadu, potom dopredu. Cvičenie opakujte aspoň 15x v každom smere.
  • Očami hore a dole​

    Pohybujte očami pomaly hore (pohľad k nebu) a dole. Zopakujte 10x.
  • Očami do strán​

    Pohybujte očami z jednej strany na druhú. Hlavu majte stále v pokojnej priamej polohe. Na každú stranu sa pozerajte až tak ďaleko, ako je to možné. Opakujte 10x.
  • Očami do uhlopriečky​

    Najskôr pohybujte očami šikmo do ľavého dolného rohu, potom pravého horného rohu. Opakujte 10x.
  • Krúženie očami​

    Najprv krúžte očami na jednu stranu, opakujte päťkrát a potom na druhú s rovnakým počtom opakovaní. Ak počas cvikov zavriete oči, budete si zároveň masírovať aj očnú buľvu.
  • Ostrenie

    Natiahnite pred seba ruku, v ktorej držíte zvisle ceruzku. Zaostrite na horný koniec ceruzky a ruku pomaly približujte. Stále majte zaostrené na ceruzku. Obdobne môžete pohľadom prechádzať z ceruzky vzdialenej od očí asi tridsať centimetrov na ľubovoľný predmet vo väčšej vzdialenosti (najmenej päť metrov), napríklad strom za oknom. Zaostrite oko na ceruzku, potom na vzdialený predmet. Všetko desaťkrát opakujte. Potom na niekoľko sekúnd zatvorte oči a vykonajte celý postup ešte raz. Cvičenie robte rýchlo, ale dôkladne, aby si očná buľva aj šošovka na podobnú činnosť zvykali.

Po cvičení

Na záver celého cvičenia nezabudnite oči opäť uvoľniť. Priložte na ne dlane tak, aby oči zakrývali, ale nedotýkali sa ich. Uistite sa, že nikde neprechádza svetlo. Snažte sa myslieť na pozitívne udalosti a maximálne sa uvoľniť. Toto cvičenie by malo trvať aspoň tri minúty.

Pripravte si univerzálny obklad na oči

Zalejte 1 lyžičku svetlíka lekárskeho, 1 lyžičku rumančeka rímskeho, 200 ml horúcej vody a nechajte 10 minút prikryté. Po scedení a vychladnutí namočte do odvaru čistú látkovú vreckovku alebo kozmetický odličovací tampón a prikladajte ho takto 2x denne na oči. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Očné kvapky osviežia

Počas dňa udržujte sviežosť očí vhodnými očnými kvapkami. Tie by mali vaše oči nielen chrániť, ale aj poskytovať dostatok živín a nemali obsahovať konzervanty, pretože tie oči vysušujú. Mnoho ľudí pociťuje pri aplikácii očných kvapiek nepríjemné pocity a vyskúša ich niekoľko druhov, než objavia tie pravé.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam