Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín Mojalekáreň.sk » Články a blogy » Nespavosť: čo robiť pre lepší spánok ?

Nespavosť: čo robiť pre lepší spánok ?

Prebdené noci, nekonečné prevaľovanie a neznesiteľná únava. Ale tiež nechutenstvo, či priberanie na váhe. Aj tak vyzerajú následky nespavosti. Netrápte sa a pokúste sa svoje problémy so spánkom vyriešiť, čo najskôr. Snáď vám pomôže jedna z našich rád.

Nespavosť: čo robiť pre lepší spánok ?

Každý z nás občas zažil bezsennú noc. Je ale dôležité uvedomiť si, kedy ide o jednorázovú záležitosť, či o opakovaný a tým vážnejší problém. Porozmýšľajte- ako dlho vás trápia problémy s nespavosťou ? Pokiaľ ste si odpovedali na obidve otázky áno, neoplatí sa tieto ťažkosti podceňovať. Nespavosť alebo insomnia môže byť krátkodobá, občasná, ale tiež chronická (trvá viac ako 6 mesiacov ). V tomto prípade je najlepšie vyhľadať lekársku pomoc. Spánkom strávime približne tretinu života. Preto sa vám boj za neho určite oplatí.

Ako bojovať s nespavosťou ?

Ideálne je zvládnuť problémy so spánkom bez liekov. Zamyslite sa nad svojim denným režimom- vstávate a zaspávate v rovnaký čas ? Dospelý človek by mal spánku venovať cca  hodín denne. Dôležitá je tiež fyzická aktivita. Na športovanie dnes často zabúdame, pritom je dôležité nielen pre telo, ale aj našu myseľ. Dodržiavanie spánkovej hygieny pomáha totiž synchronizovať biologické deje v našom organizme.

Pokiaľ to pôjde, skúste sa vyhnúť liekom na spanie. Chemický spánok nie je plnohodnotný, pretože nám chýbajú štádiá prirodzeného spánku. Po liekoch sa nebudete cítiť oddýchnutý a únava  vás môže dobehnúť a udrieť ešte väčšou silou.  Siahnuť môžete radšej po doplnkoch stravy alebo po bylinkách. Prirodzená cesta môže byť tá najlepšia.

Hľadajte príčinu

Každý sme individuálny, robíme si starosti s inými problémami, máme inú psychiku a reagujeme inak na rôzne záťažové situácie. Niekomu môžu vadiť príliš tvrdé, či mäkké matrace, niekoho trápia starosti, stres alebo hluk v okolí. Jednou z príčin nespavosti býva tiež pitie kávy obsahujúcej kofeín, po ktorom sa ťažko zaspáva. Pitie kávy, či čierneho čaju by ste mali v popoludňajších hodinách obmedziť.

Časté príčiny nespavosti

  • stres
  • zlá psychická kondícia
  • somatické bolesti
  • užívanie alkoholu, drog, nadmiera kávy, čierneho čaju
  • chybné spacie návyky (nepravidelné zaspávanie a vstávanie)
  • nevhodné usporiadanie spálne (nevhodný matrac, posteľ, vankúš)

 Keď už bylinky nepomáhajú

V poslednej dobe sa obľúbenou cestou, ako sa dozvedieť príčiny nespavosti stalo spánkové laboratórium. Častou príčinou nespavosti totiž býva aj hlasité a nepravidelné chrápanie. To spôsobuje takzvané apnoické pauzy, kedy prestaneme na viac ako 10 sekúnd dýchať. V spánkovom laboratóriu vyšetria práve frekvenciu páuz a stanovia diagnózu, aby bol váš spánok zase pokojnejší.

Čo by vám poradili babičky

Medovka- Medovka ma upokojujúce účinky a čaj z nej vám navodí pokojnejší spánok. Stačí zaliať sušenú alebo čerstvú medovku vriacou vodou a vypiť najneskôr dve hodiny pred spánkom.

Mlieko s medom- Ide o starú klasiku, ktorá ľuďom často pomáha. Pred spaním si dajte pohár teplého mlieka s lyžicou medu. Pokiaľ mlieko neznášate, skúste vodu s medom.

Odvar z kozlíka- Čaj pre lepší spánok z rozdrveného kozlíka lekárskeho je ďalším tipom našich babičiek. Desať až dvanásť hodín lúhujte rozdrvený koreň kozlíka a potom odvar vypite.

Kúpeľ- Horúci kúpeľ s vašou obľúbenou vôňou vám pomôže k spánku veľmi ľahko. Skúste levanduľový olejček alebo vonnú soľ. Po kúpeli si choďte ľahnúť.

Spálňa len na spanie

Poznáte feng- shui ? Ide o starobylú náuku o životnej harmónii, ktorá nám odporúča ideálne usporiadanie života, vrátane miestností v domácnosti. Pokiaľ by ste nasledovali učenie starých čínskych majstrov, bola by naša spálňa miestom len pre spánok. Mali by ste odstrániť všetky rušivé elementy ako televízia, počítač a mobilný telefón. Miestnosť, v ktorej zaspávate pravidelne vetrajte a upratujte.

Čo je spánková paralýza

Nakoniec pre vás máme jednu zaujímavosť. Vedeli ste, že medzi poruchy spánku patrí aj  spánková paralýza ? Ide o stav medzi spánkom a bdením, kedy si mozog uvedomuje realitu len čiastočne, ale nedokáže ju odlíšiť od sna. Môže sa vám zdať, že bdiete, mozog to však nevie. Ľudia postihnutí touto paralýzou sa v tomto stave nemôžu hýbať, rozprávať a ani inak reagovať.

 Časté sú tiež halucinácie a pocity ohrozenie. Spánkovou paralýzou preto odborníci obvykle vysvetľujú fenomén únosu mimozemskými bytosťami.

Veríme, že dodržiavaním spánkovej hygieny bude váš spánok hlboký a plnohodnotný. Prajeme krásne sny!

 

nakupovať

Súvisiace produkty

všetky články

Prečítajte si

 

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam