Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín Mojalekáreň.sk » Články a blogy » Kĺby: 5 tipov pre pohyb bez bolesti

Kĺby: 5 tipov pre pohyb bez bolesti

Vaše kĺby. Keď chcete niečo od nich (napríklad výšľap na Kriváň, 5 kilometrový ranný beh, alebo poldeň podrepu v záhradke), tak budú chcieť na oplátku niečo od vás. Prečítajte si niekoľko tipov, ktorými môžete svojim kĺbom urobiť dobre.

Kĺby: 5 tipov pre pohyb bez bolesti

Postupná deštrukcia kĺbovej chrupavky bedier, kolien aj ďalších kĺbov označovaná ako osteoartritída alebo osteoartróza sa nevyhne takmer nikomu. Vo veku nad 65 rokov sú zmeny na chrupavkách zrejmé na röntgenových snímkach 70 % Američanov. A u nás to bude podobné.

Ako sa môžete vyhnúť nadmernému opotrebeniu chrupavky? Možno vás to sklame, ale dopriať kĺbom odpočinok pred televíznou obrazovkou a pokiaľ možno ich vôbec nepoužívať, nie je ideálne riešenie. Pri sledovaní seriálov sa kĺbové tkanivá príliš neprekrvujú - a práve krv do nich prináša základné stavebné materiály na ich obnovu. Druhé riziko je potenciálne: Keď z gauča náhle vyskočíte, aby ste si predsa len trochu zašportovali, alebo sa pustili do práce na záhrade, môže náhla záťaž - na ktorú nie je vaše telo zvyknuté - napáchať veľké škody.

Aby ste svojim trojitým odpichnutým kamzíkom neskočili rovno do čakárne u ortopéda, je potrebné dopriať vašim kĺbom dostatočnú starostlivosť. Ako na to?

1. Záťaž zvyšujte postupne

Môže sa zdať, že je to triviálna rada, ale veľa ľudí stále robí rovnakú chybu. Bez prípravy si naložia príliš veľkú fyzickú záťaž. Nechajte ego doma a prvý jarný beh bez hanby skombinujte s chôdzou. Ak je vám pohyb cudzí, je lepšie začať pod dohľadom odborníkov, ktorí vás nenechajú robiť pohyby nesprávným spôsobom. Skúste napríklad pokojnú jógu pre začiatočníkov.

2. Neignorujte bolesť

Keď vás niečo bolí, vaše telo kričí, že niečo nie je v poriadku. Bolesť neignorujte, ani ju nezakrývajte analgetikami. To je akoby ste krik svojho tela umlčali náhubkom a šli si zabehať napriek vznikajúcemu zápalu. V takom prípade je pohyb kontraproduktívny. Absencia bolesti vyradí aj obranné mechanizmy, ako je krívanie. Vy tak zaťažíte poškodený kĺb naplno a jeho stav ešte zhoršíte.

3. Zamerajte sa na došľap

Problémy s kolenami a bedrami často začínajú v chodidle, presnejšie v zlom došliapnutí. Ideálny došľap pohltí časť nárazu o podložku a zvyšok "pošle" priamo hore do kolena a bedra. To je ale skôr teória. V praxi má každý aspoň malú odchýlku od ideálu: sklon k pronácii (došľap na vnútornú stranu chodila), k supinácii (došľap na vonkajšiu stranu chodidla) alebo ploché chodidlo. Mechanické sily potom pôsobia mimo os končatiny a kĺby sú zaťažené nerovnomerne.

Ako urobiť rýchly test došliapnutia doma? Vyzujte sa, odhaľte členky a požiadajte niekoho, nech sleduje vaše chodidlá a členky zozadu, keď od neho odchádzate. Ortopedické vložky nie sú hanba, čiastočne ich hradí poisťovňa ... a hlavne dokážu naozaj pomôcť.

Tip: Skúste to naboso

Aleternativou (a trochu protipólom) ortopedických vložiek je chôdza alebo aj šport naboso. Pokiaľ netrpíte nadváhou a odchýlka od ideálneho došliapnutia nie je vo vašom prípade výrazná, môže vám to prospieť. Pomáha posilňovať klenbu chodidla, eliminuje nepravidelne ošľapané, nevhodné topánky a prirodzeným spôsobom dopraje chodidlám masáž. 

4. Dajte vašim kĺbom najesť

Potrava pre vaše kĺby - to sú potraviny s protizápalovými vlastnosťami, ako sú jahody, maliny, ríbezle, čučoriedky, čerešne či višne, výrobky zo sóje, olivový olej, zelený čaj a potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, ako napr. losos, vlašské orechy alebo ľanové semienka. Samotný kolagén potrebný pre obnovu šliach a chrupaviek však v potravinách nenájdete. Treba ho telu dodať vhodným doplnkom stravy.

5. Pridajte kolagén a vitamín C

O tom, že kolagén nejako súvisí s kĺbmi, asi tušíte. Ide o bielkovinu, ktorá je základnou stavebnou hmotou spojivových tkanív v tele človeka, ale aj ostatných živočíchov. Väčšinu kolagénu v našom tele radíme k tzv. typu 1, ktorý nájdete v pokožke, v šľachách, v kostiach aj v zuboch. Kolagén typu 2 tvorí základ chrupaviek. Pre zdravé kĺby a bezbolestný pohyb sú potrebné obidva.

Možno ste ale nevedeli, že aby telo dokázalo s kolagénom v kĺboch, šľachách a chrupavkách správne naložiť, potrebuje k tomu ešte vitamín C. Ten hrá kľúčovú úlohu pri tvorbe kolagénu v tele. Potrebujeme ho, aby sa vytvorila správna funkčná štruktúra kolagénových vlákien. Má teda zásadný vplyv na kvalitu a pevnosť kĺbových chrupaviek.

Tip: Trojitý kamzík - Oba typy kolagénu s vitamínom C najdete v doplnkoch stravy Cemio Kamzík.

 

nakupovať

Súvisiace produkty

všetky články

Prečítajte si

 

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam