Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín Mojalekáreň.sk » Články a blogy » Vývoj detí - od škôlky až do školy (3 - 10 rokov)

Vývoj detí - od škôlky až do školy (3 - 10 rokov)

Medzi 3. a 10. rokom svojho potomka si budete jeho výšku značiť na zárubňu každým rokom o 5 až 7 cm vyššie. Menej viditeľné, ale o to podstatnejšie zmeny, sa odohrávajú v hlavičke vášho malého šibala či šibalky. Vývoj mozgu v podstate končí okolo 10. roku dieťaťa. Čo sa však deje dovtedy?

Vývoj detí - od škôlky až do školy (3 - 10 rokov)

Okolo tretích narodenín nastáva pri deťoch obdobie upokojenia. V porovnaní s predchádzajúcim obdobím sa dieťa postupne prestáva hnevať a začína byť trpezlivejšie. V tomto období sa ešte stále bojí neznámych vecí, ľudí alebo tmy. Väčšinou spí už celú noc a ak sa náhodou zobudí, vydrží v postieľke a po chvíli zase samé zaspí. Svojho plyšového miláčika musí mať neustále pri sebe a bez neho neurobí ani krok.

Sebauvedomenie

Od začiatku 3. roka dieťa o sebe začína hovoriť v 1. osobe ("Ja") a pozná svoje meno. Toto obdobie je charakteristické rýchlym vývojom reči. Ako bude dieťa hovoriť a neskôr čítať, závisí vo veľkej miere od toho, akým spôsobom s ním rodičia hovoria. Vždy by sme mali používať presné názvy pre všetko, o čom hovoríme a zreteľne ich vyslovovať. Tým zaručíme nášmu potomkovi bohatú slovnú zásobu s dobrou výslovnosťou.

Dieťa v tomto období už zvládne stáť na jednej nohe a jazdiť na trojkolke. Oboma rukami dokáže chytiť loptu a hodiť ju. Ďalej rozvíja svoju zručnosť navliekaním korálkov a obliekaním a vyzliekaním oblečenia bábik.

Opäť zmena

Okolo 4. roku sa opäť všetko zlomí a dieťa sa stáva neposednejšie, zvedavejšie a plné energie. Zrazu je utárané s mnohými otázkami, ktorými skúša našu trpezlivosť. U týchto detí sa rýchlo striedajú nálady, kedy z úsmevu rýchlo prechádzajú do plaču a záchvatov hnevu. Vďaka veľkej fantázii si vymýšľajú príhody, ktoré sa nikdy nestali.

Skôr ako pôjde do školy

Pred nástupom do školy, okolo 6. roka, už býva dieťa pokojnejšie a vie sa lepšie ovládať. O všetko sa zaujíma a stále sa vypytuje. Je menej netrpezlivé a veľmi dobre spolupracuje. Snaží sa byť samostatné a vyrovnať sa dospelým. Dieťa chce počuť pochvalu a túži po uznaní od ostatných.

Dokáže chytenú loptu vyhodiť do výšky, pri chôdzi pokladá jednu nohu pred druhú systémom špička - päta, tancuje podľa hudby, navlečie niť do ihly. Kreslí a postupne dokáže nakresliť postavu so všetkými detailmi. Čím ďalej viac rozumie dlhším vetám a chápe významy slov. Počúva a učí sa riekanky a pesničky. Postupne tvorí dlhé súvetia, pýta sa na význam slov, hovorí zreteľne a správne. V tomto veku obsahuje slovná zásoba okolo 1500 slov.

Hurá do školy!

Vstup do školy je pre dieťa veľkou zmenou. Musí sa začleniť do triedy, zoznámiť sa novými spolužiakmi a učiteľmi. Sú na neho kladené nároky ako v škole, tak aj doma. Spočiatku sú z toho deti zmätené a unavené, ale postupom času sa novej situácii prispôsobia a vyrovnajú sa s ňou.

Zmysel pre povinnosť, udržanie pozornosti dlhšiu dobu a disciplína premenia doteraz bezstarostné detstvo. Dochádza k rozvoju logiky a pamäti. Dieťa postupne ovláda až 5000 slov a čítaním získava ďalšie nové informácie. Vo voľnom čase sa stále venuje hre, ktorá je ale viac tvorivá. Chlapci a dievčatá sa spolu veľmi nebavia.

Rast deti

Rastie ako z vody

Rast tela je stále urýchlený. Končatiny sa predlžujú. Hlava tvorí šestinu dĺžky tela. Po desiatom roku dochádza k spomaleniu vo vývoji mozgu, ďalej sa budú zdokonaľovať už len nervové spojenia v mozgu. Kostra dieťaťa v tomto období zrýchlene rastie a osifikuje sa, preto je potrebné dodávať dostatok vápnika, vitamínu D a ďalších vitamínov a minerálov pre správny vývoj a rast.

Jedným z najdôležitejších prvkov, ktorý ovplyvňuje nielen vývoj a rast kostí, je vápnik. Prirodzený príjem vápnika by mal byť zabezpečený vyváženou stravou bohatou na mliečne produkty a bielkoviny. Ale nie vždy je to tak. A práve v období predškolského a školského veku môžeme výrazne ovplyvniť príjem tohto dôležitého prvku práve my, rodičia.

Pestrá strava je dôležitá aj z hľadiska budovania imunity, ktorá môže byť narúšaná napríklad chrípkovými epidémiami na školách či vyčerpanosťou dieťaťa. Prirodzenú obranyschopnosť je možné podporiť rôznymi vitamínmi a minerálmi pre deti, ktoré mavajú príjemnú a pre deti znesiteľnú formu - hryzacie či cmúľacie tabletky, lízatká alebo kvapky či sirupy. Tie by však nemali nahrádzať prirodzené zdroje týchto látok, ktoré sa nachádzajú najmä v zelenine a ovocí.

 

nakupovať

Súvisiace produkty

všetky články

Prečítajte si

 

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam