Moje srdcovky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Vitamín C: prečo sa bez neho nezaobídeme

Vitamín C: prečo sa bez neho nezaobídeme

Deti Zdravie z prírody Starostlivosť o telo Rady lekárnika

Vitamín C nie je dôležitý len pre imunitný systém, ale aj pre správne fungovanie celého radu ďalších procesov v tele. Poradíme vám, ako ho do nášho organizmu správne dopĺňať.

Vitamín C: prečo sa bez neho nezaobídeme

Prírodné zdroje vitamínu C

Acerola je tropická čerešňa, ktorá je veľmi bohatým prírodným zdrojom vitamínu C. Stačí vám pol lyžičky sušeného prášku z aceroly denne, ktorú môžete pridať do kaše, jogurtu alebo smoothie. Lipozomálna forma vitamínu C zo šípok a citrusových flavonoidov je veľmi dobre vstrebateľná. Môžete užívať v tekutej forme a dávkovať sebe aj malým deťom priloženou odmerkou. K dispozícii máme aj mäkké kapsuly. Camu camu je sušený prášok exotického kríka, ktorý je jedným z najbohatších prírodných zdrojov vitamínu C. Obsahuje aj veľa antioxidantov, vápnik, draslík, betakarotén a iné. Užívajte 1 čajovú lyžičku denne rozpustenú vo vlažnej vode, čaji alebo inom nápoji. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Kedy užívať vitamín C

Odporúčaná denná dávka vitamínu C pre dospelé osoby je 80 - 100 mg. Jeho potreba stúpa pri:

  • fajčení, a to o 50 až 100%
  • pri chlade, strese, operácii, infekcii, úrazoch, fyzickej námahe a nádoroch
  • užívaní antibiotík či liekov obsahujúcich kortizón - potreba sa zvyšuje o 100%
  • tehotenstve asi o 30%, pri dojčení asi o 60%
  • krátkodobé zvýšenie dennej dávky na 500 mg je vhodné napríklad pri nachladnutí, väčšej telesnej námahe či strese.

Ako užívať vitamín C

Pozor na predávkovanie!

Pri konzumácii viac než 2000 mg vitamínu C denne môže väčšina ľudí začať pociťovať príznaky predávkovania (hnačka, bolesti hlavy, kŕče, vracanie). Dávky prevyšujúce 3000 - 4000 mg vitamínu C denne už telo nedokáže efektívne vylúčiť a môžu vznikať obličkové kamene. (Mgr. Pavla Horáková)

Vitamín C u detí

Odporúčaná denná dávka vitamínu C:


U detí je ideálne vitamín C rozdeliť do 2 - 3 dávok. Telo ho potom dokáže využiť lepšie, než pri jednorazovej konzumácii. Vitamín C sa v tele neukladá do zásoby, preto je dôležité primerané dávky dodávať pravidelne.

Vplyv vitamínu C na pleť

Vitamín C podporuje tvorbu kolagénu a pôsobí ako antioxidant, tým pomáha udržať prirodzenú pružnosť pokožky, vitalitu a svieži vzhľad. Aby vitamín C skutočne fungoval tak, ako má, je nutné ho dodávať zvnútra, napríklad vo forme doplnku stravy Imedeen, tak aj zvonka v podobe krémov, očnej starostlivosti alebo napríklad masiek.

Vitamín C je úplne nevyhnutný pre:

  • stavbu kostí
  • funkciu ciev
  • funkciu svalov
  • funkciu šliach
  • pružnosť pokožky
  • činnosť nervového systému
  • ochranu buniek pred nebezpečnou oxidáciou
  • zníženie únavy a vyčerpania
  • zachovanie energetického metabolizmu
  • ochranu buniek pred poškodením voľnými radikálmi
  • vstrebávanie železa (predovšetkým z rastlinných zdrojov)
  • posilnenie imunitného systému

S vitamínom C opatrne

Vitamín C si nevieme sami vyrobiť, preto ho musíme prijímať potravou (či doplnkami stravy). Aj pri jeho dopĺňaní by sme to nemali preháňať. Vitamín C je rozpustný vo vode a vďaka tomu jeho nadbytočné množstvo, ktoré telo nevyužije, väčšinou vylúčime močom a pri jeho predávkovaní nevzniká otrava. (Mgr. Pavla Horáková)

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam