Doprava zadarmo nad 20 €. Prihláste sa k newsletteru!
MojaLekáreň.sk

Čo všetko viete o svojom metabolizme? Má vplyv na vašu váhu!

Čo všetko viete o svojom metabolizme? Má vplyv na vašu váhu!
Zdielať

Vysvetlíme vám, čo všetko sa skrýva za slovom metabolizmus a prezradíme dôvody, prečo by sme sa o tento proces mali zaujímať.

Tak, ako sa k svojmu telu správame a zaobchádzame s ním, sa následne odráža na jeho fungovaní. Ak žijeme aktívne, pravidelne sa hýbeme a nezabúdame na oddych a relax, naše telo funguje presne tak, ako má. Príjem a výdaj energie by pritom mal byť v rovnováhe, čo má vplyv aj na náš metabolizmus.

Čo je metabolizmus

Slovo metabolizmus pochádza z gréckeho metabolismos, čo v preklade znamená zmenu. Metabolizmus v ľudskom tele je látková a energetická výmena, pri ktorej telo prijíma a spracováva živiny potrebné k svojmu fungovaniu, teda k nášmu životu.

Na jednej strane naše telo prijíma zložité živiny a rozkladá ich na jednoduchšie látky (katabolizmus) a na strane druhej z jednoduchších látok tvorí zložitejšie mechanizmy, napríklad buduje svalovú hmotu (anabolizmus).

Bazálny čiže pokojový metabolizmus je látková výmena, ktorá udržuje bežný chod nášho organizmu.

Hypermetabolizmus je urýchlená látková výmena. Veľakrát súvisí so zvýšenou funkciou štítnej žľazy, horúčkou, ale aj inými ochoreniami.

Energetická rovnováha

Ak chceme, aby naše telo fungovalo správne, je dôležité, aby príjem i výdaj energie boli čo najbližšie rovnováhe. Energetická rovnováha je tiež to, čo by nás malo zaujímať pri zmenách hmotnosti nášho tela.

Aké sú zložky energetického výdaja

Energetický výdaj sa skladá z 3 častí:

  • Bazálny metabolizmus tvorí tú najpodstatnejšiu časť celodenného energetického výdaja, asi 60 – 70 %. Ide o energiu, ktorá je potrebná pre zachovanie základných životných funkcií v úplnom pokoji duševnom aj telesnom za normálnej teploty a vlhkosti. Táto hodnota je závislá od pohlavia, hmotnosti, výšky a veku s tým, že s vyššou hmotnosťou a výškou rastie, tzn. že väčšie telo má vyššiu pokojovú energetickú potrebu a na druhú stranu s pribúdajúcim vekom sa znižuje. Napríklad bazálny metabolizmus u ženy vysokej 1,65 m a vážiacej 55 kg sa spomaľuje o 11 % medzi 20. a 50. rokom.
  • Termický efekt potravy je vlastne energia potrebná na strávenie potravy a je druhou zložkou celodenného energetického výdaja. Ide o energiu potrebnú na trávenie, vstrebávanie a spracovanie prijatých živín. Maximálna hodnota tejto zložky je asi 1 hodinu po jedle a je ovplyvnená množstvom požitého jedla, jeho konzistenciou a v neposlednom rade aj jeho makro nutričným zložením. Potreba energie stúpa pri trávení potravy s vysokým obsahom bielkovín. Hodnota tejto zložky sa pohybuje približne medzi 10 – 15 % z celodenného energetického výdaja.
  • Energetický výdaj spojený s pohybovou aktivitou je najvariabilnejšou zložkou. Jeho hodnota sa pohybuje od cca 20 % u ľudí neaktívnych až po 50 % u ľudí mimoriadne aktívnych, teda u športovcov. Toto je časť, ktorú môžeme na rozdiel od oboch predchádzajúcich výrazne ovplyvniť svojím životným štýlom. Fyzická aktivita jednak zvýši výdaj energie pri samotnom pohybe a tiež zaistí, že po dlhotrvajúcich aktivitách pretrváva po nejaký čas výdaj energie vyšší ako je ten pokojový.

Spočítajte si svoj pokojový metabolizmus

Pokojový metabolizmus môže byť pomerne presne diagnostikovaný u lekára alebo k jeho výpočtu môžeme využiť tzv. Harris-Benedictovú rovnicu. Výsledné číslo je energia v kcal.

Harris-Benedictova rovnica:

BMR ženy = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × vek )
BMR muži = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × vek)

Ženský metabolizmus

Ženy majú pri rovnakej hmotnosti nižšiu energetickú spotrebu než muži. Súvisí to so stavbou tela, s väčším zastúpením tuku a menšou svalovou hmotou a svoju úlohu samozrejme zohráva aj vek a niekoľko ďalších aspektov a situácií, ako sú napríklad hormonálne zmeny.

Približná hodnota pokojového energetického výdaja za 24 hodín je u mužov 1.700 kcal (7.140 kJ) a u žien len 1.500 kcal (6.300 kJ).

Čo ovplyvňuje ženský metabolizmus

Pokojový metabolizmus môže byť ovplyvnený rôznymi situáciami, napríklad tehotenstvom, dojčením alebo niektorými ochoreniami. Rozdiely v pokojovom metabolizme medzi rôznymi jedincami sú v neposlednom rade tiež ovplyvnené genetikou (rodiny s vysokým a s nízkym pokojovým metabolizmom).

Metabolizmus a vek

Je vám viac ako tridsať rokov a je pre vás ťažšie udržať si svoju pôvodnú váhu? Jedným z dôvodov tejto skutočnosti je fakt, že po tridsiatke sa pokojový metabolizmus spomaľuje, a to ako u žien, tak aj u mužov. Znamená to, že bunky premieňajú živiny v energiu oveľa pomalšie. Ak teda budete jesť rovnaké množstvo stravy ako pred tridsiatymi narodeninami a nezvýšite svoju fyzickú aktivitu, začne si vaše telo s najvyššou pravdepodobnosťou ukladať prebytok živín do tukových zásob.

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

21. jún 2021
Máte otázku k článku? Napíšte nám!

Prečítajte si tiež

Čo je to fenylketonúria? Dá sa s touto poruchou plnohodnotne žiť? A aké potraviny sú pri PKU vhodné? Máme pre vás odpovede nielen na tieto otázky.

viac

Čo je to prostata a ako môže ovplyvniť zdravie muža? Ako môžu byť životný štýl a prevencia nápomocné v predchádzaní problémov s prostatou? Prezradíme v našom článku.

viac

Vysvetlíme vám, čo obnáša dna, poradíme, ako sa vyvarovať hromadeniu kyseliny močovej v organizme a tiež, čo robiť, keď už nás tieto ťažkosti postihli.

viac

Prezradíme vám, aké môžu byť reakcie na očkovanie proti chorobe covid-19 a tiež poradíme, ako postupovať v prípade, že sa objaví práve u vás.

viac
Spýtajte sa lekárnika

Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním.

Zistiť viac

DOPRAVA ZADARMO

k nákupu nad 20 €

Prihláste sa k odberu noviniek
a zľavový kód vám pošleme e-mailom.