Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Bezlepková obilnina amarant

Bezlepková obilnina amarant

Trávenie Zdravie z prírody

Vplyv stravy na ľudské zdravie je väčší, než si pripúšťame. Obilniny sú pre telo prospešné, ale napriek tomu by sme mali dbať na vyvážený jedálniček a na výber správnych surovín. Skúšali ste už amarant? Prezradíme vám o ňom viac :-)

Bezlepková obilnina amarant

Bezlepkový amarant

Prečo dať šancu amarantu

Je vynikajúci pre svoj obsah komplexných bielkovín, ktoré sú vyvážené. Obsahuje napríklad aminokyselinu lyzín alebo metionín, ktoré sa v ostatných obilninách takmer nevyskytujú. Je výborným zdrojom minerálov − predovšetkým vápnika, železa a horčíka. Je teda výbornou potravinou pre tehotné a dojčiace ženy a tiež deti. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Najväčšou výhodou amarantu je jeho nulový obsah lepku. V dnešnej dobe, keď sa alergia či intolerancia na lepok objavuje čím ďalej častejšie alebo keď sa lepku ľudia vyhýbajú z iných zdravotných dôvodov, sa bezlepkovým obilninám otvárajú dvere ktorejkoľvek domácnosti. Avšak aj keď vám lepok nevadí, stojí za to amarant vyskúšať. Obsahuje totiž veľké množstvo látok s pozitívnym vplyvom na ľudské zdravie.

Odkiaľ sa vzal amarant

Amarant spolu s quinoou a pohánkou považujeme za tzv. pseudoobilniny, teda podľa botanického zaradenia nejde o obilniny. Amarant rovnako ako quinoa sa radí do čeľade Láskavcovitých. Pseudoobilniny sú prirodzene bezlepkové a majú významný nutričný obsah prospešných látok vhodných nielen pre celiatikov.

Čo obsahuje amarant

Okrem vápnika, horčíka a železa obsahuje ešte:

  • vitamíny B vrátane kyseliny listovej,
  • vitamín E,
  • 8 % tuku vrátane omega 3 mastných kyselín.

Vďaka nízkemu glykemickému indexu GI do 35 je výbornou potravinou aj pre diabetikov. Obsah vlákniny napomáha znižovať hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

Ako amarant použiť

Najčastejšie si ho môžete kúpiť vo forme múky alebo zrniečok, niekedy je možné zohnať aj amarantové vločky. S múkou môžete pracovať ako s akoukoľvek inou, najlepšie sa hodí na tvorbu sladkých jedál, fantázii sa však medze nekladú.

A zrniečka? Skúste ich pridať do polievok, uvariť v mlieku a urobiť z nich sladkú kašu na raňajky alebo ich použiť ako prílohu k mäsu či zelenine. Ak si netrúfate rovno, môžete zrniečka prepašovať do inej prílohy, napríklad do ryže či bulguru.

Každé obilné zrno sa po uvarení správa inak. S amarantom je to niekedy zložitejšie, má totiž tvrdší povrch, za to mäkký obsah. Variť amarant úplne do mäkka nie je žiaduce, vždy má trochu chrumkať v ústach. Aj keď ide o veľmi malé zrniečka, variť by sa mal aspoň dvadsať až tridsať minút. Amarant je veľmi škrobový, pokrm môže aj zahustiť.

Zvláštnym spracovaním môže byť vypukanie zrniečok na vysokom žiari podobne ako keď z kukurice robíme popcorn. Tieto extrudované zrniečka sa hodia do domáceho müsli, do jogurtu, do šalátov alebo pre obaľovanie mäsa, rýb či zeleniny namiesto strúhanky.

Už sa vám zbiehajú sliny? Ak áno, je to ten správny čas amarant vo vašej kuchyni vyskúšať. Ak však nie ste práve šikovní kuchári a na varenie špecialít si netrúfate, skúste aspoň amarantové lupienky alebo tyčinky − ideálne na zahryznutie na desiatu alebo k dobrému filmu.

Amarant v kozmetike

Vďaka obsahu vitamínov a iných prospešných látok sa hojne užíva aj v kozmetickom priemysle vo forme amarantového oleja. V amarantovom oleji je zastúpený tiež zdraviu prospešný skvalén. Ide o veľmi vzácnu látku, ktorá sa popri amarantu nachádza ešte v pečeni žraloka. Skvalén má rad prospešných účinkov − pôsobí ako silný antioxidant a chráni bunky pred procesom starnutia a veľa ďalších pozitív. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika