Doprava zadarmo nad 20 €. Prihláste sa k newsletteru!
MojaLekáreň.sk

Sacharidy v potravinách a ako sa vyznať v zložení výrobkov

Sacharidy v potravinách a ako sa vyznať v zložení výrobkov
Zdielať

Všetci stále počujeme, že sacharidy sú najväčší strašiak chudnutia, existujú diéty, ktoré sacharidy úplne vylučujú z jedálničkov. Viete ale, čo sú to vlastne sacharidy a ako fungujú?

Čo sú sacharidy

Sacharidy sú chemické látky, ktoré sa rozlišujú na niekoľko podskupín podľa počtu cukrových jednotiek. V tele ich spracováva tenké črevo a pankreas.

Diabetici a sacharidy

Pre diabetikov liečených inzulínom je lepšie jesť potraviny s menšou časťou sacharidov šesťkrát denne a neodporúča sa jesť napríklad len dve jedlá so sacharidmi a zvyšok bez. Diabetici, ktorí používajú iné lieky môžu rozdeliť sacharidy len do troch denných jedál.

Ako sa delia sacharidy

1. Jednoduché cukry (t. j. monosacharidy a oligosacharidy)

Nájdeme ich v mliečnych výrobkoch a v ovocí a sú rýchlym zdrojom energie.

Do kategórie jednoduchých cukrov patrí:

  • Glukóza – základný a najrýchlejší zdroj energie v našom tele. Je tak dôležitá, že je pre mozgové bunky a červené krvinky dokonca jediným možným zdrojom energie. Rýchlym a chutným zdrojom glukózy sú tabletky hroznového cukru.
  • Fruktóza – snáď najčastejší jednoduchý cukor nájdeme v ovocí, sladkostiach, nealkoholických nápojoch, v pečive alebo v kupovaných a predpripravených omáčkach. Asi nie je nutné dodávať, že priemyselne nespracovaná fruktóza v ovocí je pre naše telo oveľa lepšia, ako tá v práškových alebo konzervovaných omáčkach. Vyššie dávky takéhoto jednoduchého cukru môžu viesť k obezite a poškodeniu pečene.
  • Galaktóza – nájdeme ju v materskom mlieku.
  • Maltóza – v Česku snáď najznámejší jednoduchý cukor, ktorý nájdeme v pive.
  • Sacharóza – klasický biely alebo hnedý cukor. Svetová zdravotnícka organizácia neodporúča denný príjem sacharózy vyšší ako 10 percent z celkového energetického príjmu. Diabetici by sa jej mali vyhýbať úplne.
  • Laktóza – známa ako mliečny cukor. Ak v tele nie je dostatok enzýmu nazývaného laktáza vzniká pri požití laktózy bolesť v bruchu, hnačky či nadúvanie – teda príznaky intolerancia laktózy.

2. Zložené cukry (polysacharidy)

Delia sa na stráviteľné a nestráviteľné, hoci požívať môžeme oboje. Tie stráviteľné poznáme pod pojmom škroby a tie nestráviteľné ako vláknina.

  • Škrob je hlavný zdroj energie pre ľudské telo, ktorý sa v tenkom čreve spracuje v priebehu dvoch hodín. V porovnaní s jednoduchými cukrami nevystrelí hladinu cukru v tele rýchlo, zato nekolíše, a preto je pre nás tou lepšou voľbou. Nájdeme ho v zemiakoch, sladkých, žite, pšenici, ryži, kukurici alebo v strukovinách.
  • Vláknina hrá u cukrovky dôležitú úlohu, pretože spôsobuje spomalenie vyprázdňovania žalúdka a tým spomaľuje trávenie a vstrebávanie potravín. Tým šetrí pre cukrovkárov veľmi dôležitý orgán – pankreas, ktorý tam nemusí produkovať toľko inzulínu. Vlákninu nájdeme v celozrnných výrobkoch, orechoch, ovocí a zelenine, v strukovinách alebo v semenách.

Odporúčaná denná dávka vlákniny pre diabetikov

Odporúčaná dávka pre diabetikov je 40 g denne. Ak jete veľa vlákniny, nezabúdajte piť, inak vám hrozí zápcha.

Ako fungujú sacharidy

Sacharidy dodávajú bunkám energiu a pokrývajú cca 50 – 55 % vášho denného energetického príjmu. Zvyšok potom obstarajú tuky a bielkoviny. Niektoré bunky sú na príjem sacharidov odkázané čiastočne (mozog, kôra nadobličiek či sietnice), niektoré úplne (červené krvinky).

Organizmus využije sacharidy ako okamžitý zdroj energie alebo si ich uchová do zásob v pečeni a svaloch. Ak ich prijmeme viac, premení ich na tuk. Zásoby zo svalov potom telo čerpá v prípade, ak športujete, venujete sa fyzickej aktivite alebo ak nejete. Stačí, aby ste viac ako jeden deň hladovali alebo sa nadmerne fyzicky namáhali a zásoba je preč. Malú zásobu sacharidov, nutnú pre vaše prežitie dokážu vyrobiť pečeň, prípadne obličky, avšak ako zdroj energie bude táto zásoba nedostatočná. Organizmus v tomto prípade siaha pre energiu do tukových zásob a potom aj do bielkovín.

Ideálne je preto sacharidy dopĺňať telu primeraným a vhodným spôsobom.

Sacharidy v potravinách – ako ich poznáme

Všetky uvedené suroviny sú na obaloch výrobkov uvedené v zostupnom poradí. Na prvom mieste bude surovina, ktorá je vo výrobku obsiahnutá v najväčšom množstve. A u zloženia platí staré známe pravidlo – kvantita neznamená kvalitu a menej je niekedy viac.

Údaje stanovené zákonom

  • Energetická hodnota – zvyčajne vyjadrená v kilojouloch alebo v kilokalóriách na 100 gramov alebo na 100 mililitrov. Pozor na to, že servírovacia porcia bude väčšinou vážiť viac ako uvedených 100 gramov a je potrebné dopočítať si, aké je teda skutočné číslo.
  • Množstvo tukov a nasýtených mastných kyselín – denná dávka pre diabetikov je 25 – 30 percent z celkového denného príjmu.
  • Množstvo sacharidov a cukrov – denná dávka pre diabetikov je 44 – 60 percent z celkového denného príjmu.
  • Množstvo bielkovín – denná dávka pre diabetikov je 15 – 20 percent z celkového denného príjmu.
  • Obsah soli – podľa svetovej zdravotníckej organizácie by príjem soli nemal byť vyšší ako 5 g na deň.

Diabetici a jedálniček

Diabetes, hoci sa to možno nezdá, neznamená koniec maškrteniu alebo dobrého jedla. Len je potrebné urobiť v receptoch menšie obmeny. Svetlé pečivo vymeniť za nedofarbované tmavé celozrnné, menej ovocia a viac zeleniny, namiesto svetlej ryže alebo cestovín skúsiť tmavú, prírodný variant atď.

Recepty na každodenné jedlo nájdete napríklad tu: https://www.cukrovka.cz/recepty-diabetika

Sacharidová diéta (alebo tiež Nízkosacharidová diéta)

Pri tejto diéte obmedzujete príjem sacharidov a tukov v strave a zvyšujete príjem bielkovín. Ako u ostatných diét, aj pri tejto, je potrebné dať si pozor na návrat k pôvodnému jedálničku – hrozí totiž jojo efekt. Ak si nie ste istí, ako presne začať a ako jednotlivé druhy potravín kombinovať, obráťte sa pre radu k výživovému poradcovi. Ten vám môže zostaviť jedálniček na mieru a potom už bude dodržiavanie ľahké. 

Aké potraviny sú vhodné:

Čo by ste mali z jedálnička vynechať

  • Biela múka a výrobky z nej (cestoviny, pečivo, koláče)
  • Sladkosti
  • Sladké nápoje
  • Alkohol
  • Údeniny
  • Chipsy, slané pečivo (tyčinky)
  • Vyprážané jedlá
  • Tučné mäso a mliečne výrobky

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Zdroj: cukrovka.cz

10. marec 2021
Máte otázku k článku? Napíšte nám!

Prečítajte si tiež

Čo je to fenylketonúria? Dá sa s touto poruchou plnohodnotne žiť? A aké potraviny sú pri PKU vhodné? Máme pre vás odpovede nielen na tieto otázky.

viac

Čo je to prostata a ako môže ovplyvniť zdravie muža? Ako môžu byť životný štýl a prevencia nápomocné v predchádzaní problémov s prostatou? Prezradíme v našom článku.

viac

Vysvetlíme vám, čo obnáša dna, poradíme, ako sa vyvarovať hromadeniu kyseliny močovej v organizme a tiež, čo robiť, keď už nás tieto ťažkosti postihli.

viac

Prezradíme vám, aké môžu byť reakcie na očkovanie proti chorobe covid-19 a tiež poradíme, ako postupovať v prípade, že sa objaví práve u vás.

viac
Spýtajte sa lekárnika

Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním.

Zistiť viac

DOPRAVA ZADARMO

k nákupu nad 20 €

Prihláste sa k odberu noviniek
a zľavový kód vám pošleme e-mailom.