Najintenzívnejší je vývoj v prvom roku života. V ďalších rokoch sa spomaľuje a k poslednému, najväčšiemu skoku vo vývoji, dochádza v puberte.
Detský vek
Detský vek delíme na
- novorodenecký (do 4 týždňov veku),
- dojčenský (do 1 roku),
- batoľací (do 3 rokov),
- predškolský vek (3 – 6 rokov),
- školský vek (6 – 15 rokov) a
- adolescent (15 – 18 rokov).
Psychomotorický vývoj
Psychomotorický vývoj je zložitý proces, ktorý zahŕňa rozvoj hrubej aj jemnej motoriky, poznávacie, sociálne, mentálne i komunikačné zručnosti a mnoho ďalšieho. Napriek tomu, že každé dieťa je iné a jeho vývoj môže byť od ostatných odlišný, existujú princípy psychomotorického vývoja, ktorými sa vývoj zdravého dieťaťa riadi. Je to proces, kedy všetko súvisí so všetkým a vzájomne sa prelína, nadväzuje a ovplyvňuje. Vývoj dieťaťa a vplyvy naňho pôsobiace počas prvého roku života sú základom celého ďalšieho duševného vývoja dieťaťa. Na vývoji sa podieľa aj zdravotný stav, vrodené schopnosti a pôsobenie okolia, matky i celej rodiny.
Vývoj dieťaťa v prvých mesiacoch
Po pôrode a počas prvých troch mesiacov sa dieťa adaptuje na nové prostredie. Skoro všetko je pre neho nové a musí sa tomu prispôsobiť.
1. mesiac
- je dieťa ešte v nestabilnej schúlenej polohe s hlavičkou stočenou k jednej, strane (ak dieťa strany natočenia hlavičky nestrieda, je potrebné ho polohovať),
- pri položení na bruško má ruky aj nohy pokrčené, lakte a panvu nad podložkou, hlavičku zdvihne len na krátku chvíľu,
- ručičky drží v päste s palcom v dlani,
- pri nespokojnosti plače, ak je spokojné, vydáva rôzne zvuky,
- na silné zvukové a zrakové podnety reaguje trhnutím.
2. mesiac
- na tvári dieťaťa sa objavuje prvý úsmev,
- dokáže fixovať zrak na ukazovanú a pohybujúcu sa osobu alebo hračku,
- pri položení na bruško sa už opiera pupkom o podložku a dvíha hlavičku na dlhší čas,
- ručičky drží v polopästi s palcom vonku.
3. mesiac
- dieťa zobudia hlasné zvuky,
- pozná rodinných príslušníkov,
- sleduje tvár aj hračky všetkými smermi s otočením hlavy,
- rúčka už nie je v päsť, ale je voľne roztvorená,
- páse koníčky, opiera sa o predlaktia,
- snaží sa uchopiť hračky.
4. mesiac
- otočí sa za zvukom,
- rozdielne reaguje na známe a neznáme tváre,
- reaguje pri hre na schovávačku,
- nahlas sa smeje,
- prská sliny,
- dokáže si vynútiť svoje potreby,
- prezerá si ručičky pred očami.
5. mesiac
- hľadá zdroj zvuku,
- reaguje na tón hlasu a komunikuje,
- otáča sa za hračkou z chrbta na bok,
- zvláda bočné vzpriamenie,
- hrá sa samo s hračkou pred očami,
- v ľahu na brušku sa opiera dlaňami,
- zvláda hlásky (éééé, úúúú, áááá),
- matku vníma ako jedinečnú bytosť,
- môžu začať rásť prvé zúbky.
6. mesiac
- hračka motivuje dieťa k obratu z chrbta na bruško,
- odovzdáva hračku z ruky do ruky,
- zvláda slabiky (aga, egu, ma, ba, tá,...),
- u matky hľadá ochranu, k cudzím má odstup,
- za podané prsty sa pritiahne do sedu.
7. mesiac
- sleduje padajúce hračky,
- samo sa posadí,
- páse koníčky v polohe na kolenách a opreté o dlane,
- dokáže rozoznať cudzie osoby,
- v každej ruke môže držať jednu hračku,
- vyslovuje ojedinelé slabiky,
- obracia sa z bruška na chrbát,
- je schopné piť z hrnčeka a jesť samostatne (sušienky, piškóty, chrumky),
- predmety dáva do úst.
8. mesiac
- reaguje na zvuk za chrbtom,
- sleduje detaily na obrázkoch a hračkách,
- búcha hračkami o seba,
- reaguje na svoje meno,
- prežíva osemmesačnú úzkosť – lipne na matke, má strach z neznámeho,
- začína liezť,
- dostane sa z polohy na brušku do sedu.
9. mesiac
- vidí a zbiera drobné predmety,
- prelieza cez prekážky,
- sedí bez opory,
- ukazuje na veci,
- robí paci paci a pápa,
- rozumie slovu „nie“,
- ak sa môže niečoho držať, samo sa postaví.
10. mesiac
- imituje gestá,
- je schopné sa dorozumievať znakovou rečou,
- odhadzuje hračky,
- zdvojuje slabiky (mama, tata, baba,...),
- vie „Ako robí zvieratko?“,
- stavia sa a obchádza nábytok.
11. – 12. mesiac
- orientuje sa v miestnosti,
- stojí bez držania a robí prvé kroky, prvé zmysluplné slová,
- na výzvu ukazuje predmety (kvetinu, lampu,...),
- postaví na seba 2 – 3 kocky,
- pozná osoby vonku pri pohľade z okna,
- reaguje na jednoduché pokyny.
Rast dieťaťa (od dojčaťa k batoľaťu)
Vo veku od 1 do 3 rokov dieťa postupne zvláda stáť bez opory, vstávať zo sedu aj z ľahu, prekonávať prekážky, samostatne chodiť, skákať, chodiť po schodoch, stáť na jednej nohe, stavať vežu z kociek, jesť príborom, navliekať korálky, umyť si a utrieť ruky, začne používať nočník a byť bez plienok. Naučí sa hádzať a chytať loptu, kopať do nej. Ovláda slovnú zásobu od 6 slov v 1. roku až po 900 slov na konci 3. roku.
Vývoj dieťaťa – je pozadu alebo napred?
Častou témou rozhovoru mamičiek je porovnávanie pokrokov svojich ratolestí. Je potrebné zdôrazniť, že každé dieťa je iné a jedinečné, preto nie je potrebné sa znepokojovať, ak práve to vaše neovláda tú či onú činnosť v porovnaní s iným. Rýchlosť, s akou sa dieťa vyvíja v prvom roku života, nenapovedá takmer nič o jeho budúcich schopnostiach či inteligencii. Ak však máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoja vášho dieťaťa, neváhajte problém včas prediskutovať s pediatrom.
Miniseriál: vývoj detí
Vývoj detí I. - od narodenia do škôlky (0 – 3 roky)
Vývoj detí II. - od škôlky do školy (3 – 10 rokov)
Vývoj detí III. - veľkí školáci a puberta (10 – 18 rokov)
Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.