Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Vitamín H (biotín)

Vitamín H (biotín)

Kozmetika Koža Starostlivosť o telo

Vitamín H čiže biotín patrí do skupiny vitagénov, čo sú látky, ktoré nášmu telu slúžia ako zdroje energie a stavebného materiálu. Je súčasťou mnohých živých buniek, odtiaľ teda aj jeho názov.

Vitamín H (biotín)

Čo je biotín

Málo známy "vitamín krásy", čiže vitamín H, biotín či vitamín B7 je životne dôležitý vitamín, ktorý má v tele rad funkcií. Zasahuje do metabolizmu cukrov, tukov i aminokyselín. Je dôležitý pre vznik energie v tele a spracovanie odpadových látok. Hrá úlohu aj v prenose oxidu uhličitého a pre udržanie stálej hladiny krvného cukru.

Kde biotín nájdeme

K najbohatším a najčastejším zdrojom, v ktorých biotín prijímame, patria

  • žĺtky,
  • hovädzie mäso,
  • sója,
  • orechy,
  • obilniny,
  • mlieko,
  • kvasnice,
  • pečeň a
  • obličky.

Keď je biotínu málo alebo naopak veľa

Nedostatok biotínu​

Nedostatok biotínu je pomerne vzácny. Biotín sa vyskytuje v nízkych koncentráciách v rastlinných a živočíšnych zdrojoch. Okrem toho určitú časť biotínu syntetizujú aj naše črevné baktérie. Navyše naše ľudské telo vie s biotínom hospodáriť a nedochádza k jeho stratám stolicou. Historicky popísaný prejav nedostatku biotínu súvisel s nadmernou konzumáciou surových vaječných bielkov. Pri normálnej strave sa príznaky nedostatku biotínu objavujú len zriedka. Ak sa objavia, prejavujú sa šupinatením kože, vypadávaním vlasov, mravenčením končatín alebo depresiami, u detí potom poruchami vývoja a neurologickými prejavmi.

Nadbytok biotínu

Predávkovanie biotínom je tiež pomerne ojedinelé, ide o vo vode rozpustný vitamín a jeho nadbytok je vylúčený močom.

Čo je deficit biotinidázy

Ide o dedičné ochorenie, ktoré sa prejavuje nedostatočnou tvorbou enzýmu biotinidáza, ktorý je zodpovedný za využívanie a recykláciu biotínu ľudským telom. Testovanie na nedostatočnosť tohto enzýmu sa vykonáva už v pôrodniciach a patrí do tzv. novorodeneckého skríningu. Ide o veľmi zriedkavé dedičné ochorenie, pri ktorom je potrebné dodávať biotín. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Pre koho sa biotín hodí

Biotín prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu, k normálnej činnosti nervovej sústavy, k normálnemu metabolizmu makroživín, k normálnej psychickej činnosti.

Prispieva:

  • k udržaniu zdravých vlasov, pokožky a slizníc,
  • k udržaniu psychickej pohody,
  • k správnemu fungovaniu nervovej sústavy.  

Biotín pre krásne vlasy aj pleť

Užívanie biotínu je často spájané s krásou a kvalitou nechtov, zdravím pleti a rastom vlasov. Ak sa nám často štiepia a lámu nechty, trpíme predčasným šedivením vlasov, ich nadmerným slabnutím a vypadávaním, je vhodné biotín vo svojom príjme zvýšiť. Biotín je teda častým a právom radeným vitamínom v doplnkoch stravy určených na vlasy, kožu a nechty. Biotín si obľúbili aj výrobcovia vlasovej kozmetiky. Jeho druhý názov, vitamín H vznikol z nemeckého výrazu pre vlasy a pokožku "Haar und Haut". (PharmDr. Kamila Horníčková)

Denná odporúčaná dávka

Denná potreba biotínu je 150 − 300 mikrogramov. V doplnkovej liečbe v zmesi vitamínov je dávka biotínu okolo 50 mikrogramov na deň zvyčajne dostatočná.

Biotín a diabetici

Biotín si našiel svoje miesto aj u diabetikov, kedy svojím pôsobením hrá významnú úlohu v metabolizme cukrov a tým udržuje správnu hladinu glykémie.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika