Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Vitamín B5 (kyselina pantoténová) hojí zvonka i vo vnútri

Vitamín B5 (kyselina pantoténová) hojí zvonka i vo vnútri

Koža Psychika

Vitamín B5 je známy skôr pod názvom kyselina pantoténová. Názov kyseliny pantoténovej je odvodený od gréckeho slova "pantos – t. j. všadeprítomný". Vyskytuje sa totiž vo všetkých tkanivách nášho tela a jej funkcia je nezastupiteľná.

Vitamín B5 (kyselina pantoténová) hojí zvonka i vo vnútri

Na čo je dobrý vitamín B5 (kyselina pantoténová)

Kyselina pantoténová je súčasťou mnohých enzýmov – bielkovín riadiacich chemické reakcie v našom tele. Je súčasťou tzv. koenzýmu A, ktorý sa zúčastňuje pri základnej premene cukrov, tukov a mnohých ďalších látok nášho tela. Ako súčasť koenzýmu A je kyselina pantoténová skutočnou križovatkou radu chemických pochodov v tele. Zúčastňuje sa metabolizmu všetkých živín v tele.

K čomu prispieva vitamín B5

Kyselina pantoténová prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu, syntéze a metabolizmu niektorých hormónov a vitamínu D, normálnej mentálnej činnosti a zníženiu miery únavy a vyčerpania.

Vitamín B5 v potravinách

Najbohatšími zdrojmi kyseliny pantoténovej sú:

  • pečeň,
  • mlieko,
  • vajcia a
  • kvasnice.

Koľko vitamínu B5 je potreba

V päťdesiatych rokoch minulého storočia bol vykonaný pokus na dobrovoľníkoch, ktorým bola podávaná strava zbavená vitamínu B5. Po prvých dvoch týždňoch pociťovali sledované osoby únavu s potrebou spať aj počas dňa. V treťom týždni boli postihnutí zápchou a stratou chuti do jedla. Vo štvrtom týždni boli podráždení, nespokojní a zoslabnutí.

Odporúčaná denná dávka vitamínu B5

K správnemu fungovaniu nám postačí 10 20 mg kyseliny pantoténovej na deň. Na liečebné účely odporúčame dávku 10 x vyššiu, t. j. 100 mg na deň. Vzhľadom k bohatému obsahu v potrave, dochádza k jej nedostatku len v ojedinelých prípadoch. Opatrnosť je potrebná pri precitlivenosti na kyselinu pantoténovú a pri liečbe streptomycínom používaným u ťažších infekcií.

Prejavy nadbytku nie sú u človeka známe.

Kedy užívať vitamín B5

  • Kyselina pantoténová nám môže prospieť pri únave a vyčerpaní.
  • Ak utrpíme menšie zranenia, dá sa vitamín B5 (pantenol) využiť vo forme lokálne nanášaných prípravkov na urýchlenie hojenia rán a popálenín. Hojne je využívaný v produktoch starostlivosti po opaľovaní.
  • Vo forme liečivého prípravku sa dexpantenol používa pri podpornej liečbe zápalových ochorení horných dýchacích ciest.

Ak máte dojem, že trpíte nedostatkom kyseliny pantoténovej, kúpte si niektorý z mnohých ponúkaných výživových doplnkov, lekárnik vám iste ochotne poradí s výberom. Zvážte však, či v jednotlivých prípadoch nekonzultovať výber vopred s lekárom.

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika