Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Malý, ale šikovný horčík

Malý, ale šikovný horčík

Srdce a cievy Psychika

Vlečiete sa unavene dňom, trápia vás kŕče, ste nervózny a je vám do plaču? Možno máte nedostatok horčíka (magnézia). Keď tento striebrolesklý mäkký kov v tele chýba, popísané ťažkosti na seba nenechajú dlho čakať. Že máte dosť ostatných minerálov? Tak napríklad vápnik nedá bez horčíka ani ranu...

Malý, ale šikovný horčík

Účinky horčíka

Horčík má v tele veľa dôležitých funkcií. Podieľa sa na procese delenia buniek a udržaní zdravých zubov a kostí. Je dôležitý pri syntéze bielkovín. Prispieva k elektrolytovej rovnováhe a normálnemu enrgetickému metabolizmu. Prispieva k normálnej činnosti nervovej sústavy a svalov. Podporuje psychiku a znižuje mieru únavy a vyčerpania.

Zdroje horčíka

Ak konzumujete pestrú stravu, nemusíte sa nedostatku horčíka báť.

Nájdete ho hlavne v celozrnných obilninách, strukovinách, špenáte, semenách a zemiakoch. Horčík sa nachádza aj vo figách, banánoch, datliach, sušených marhuliach, avokáde, mandliach, kešu či quinoe. Jedným z najlepších zdrojov horčíka je kakao a kvalitná horká čokoláda.

Nedostatok horčíka

Ak máte nedostatok horčíka môžete pociťovať príznaky ako sú:

  • úbytok energie,
  • únava,
  • podráždenosť,
  • vyššiu náchylnosť k stresu,
  • nespavosť,
  • svalové kŕče (kŕče v lýtkach, trhanie v oku,...),
  • búšenie srdca,
  • väčšia lámavosť nechtov,
  • vypadávanie vlasov,
  • častá chuť na čokoládu.

Dlhodobý nedostatok horčíka v tele môže viesť aj k závažným ochoreniam.

Nadbytok horčíka

Predávkovanie horčíkom je možné pri vysokom príjme horčíka. Pri dopĺňaní a neprekročení odporúčaných dávok väčšinou nevzniká. Objaviť sa môže nechutenstvo, vracanie, hnačka, nadúvanie, kŕče v bruchu. Ak sa tieto stavy objavia, horčík vysaďte.

Odporúčaná denná dávka horčíka

Odporúčaná denná dávka horčíka je 375 mg.

Ak sa domnievate, že máte nedostatok horčíka, predovšetkým či vás trápia vyššie uvedené ťažkosti, môžete horčík doplniť pomocou niektorého z ponúkaných výživových doplnkov.

Horčík je ako jeden z mála minerálov vstrebateľný aj kožou. Preto je možné k jeho doplneniu využiť aj horčíkový olej alebo Epsomskú soľ, z ktorej si urobíte kúpeľ.

Aký horčík vybrať

Vo výživových doplnkoch a liekoch je horčík dostupný vo forme rôznych horečnatých solí − citrátov, laktátu, chelátu alebo oxidu. Tieto formy majú aj rôznu mieru vstrebateľnosti. Nelepia sa v tele, vstrebávajú organické formy horčíka (citrát, laktát, orotát, malát a bisglycinát), horšie vstrebateľné a využiteľné sú anorganické formy horčíka (oxid).

Horčík a vápnik

Horčík sa vstrebáva z čreva.

Jeho vstrebávanie môže znížiť

  • vysoký príjem vápnika,
  • fosfátu a zinku,
  • vysoký príjem tukov a sacharidov a
  • nedostatok vitamínov skupiny B (B6, B1 a B2).

Ideálny pomer príjmu horčíka a vápnika by mal byť 1: 2. V tomto pomere sa oba prvky správne vstrebávajú a vzájomne sa "nevytesňujú".

Kto potrebuje horčík

Zvýšenú potrebu horčíka majú ľudia, ktorí konzumujú veľké množstvo živočíšnych tukov a bielkovín, sladkostí, výrobkov z bielej múky, soli a alkoholu. Horčík pridajte do stravy aj ak trpíte diabetom, stresom, športujete alebo máte inak zvýšenú fyzickú aktivitu. Horčík je dôležitý aj v tehotenstve a pri dojčení.  Aby telo horčík čo najlepšie využilo, užívajte ho spoločne s vitamínmi skupiny B, predovšetkým B6, a to neskoro večer alebo skoro ráno. (Mgr. Pavla Horáková)

Všetky zdravotné, nutričné či liečebné tvrdenia sú v rámci legislatívy EÚ výrazne obmedzené. Pri tvorbe článkov smieme vychádzať iba zo schválených tvrdení, ktoré uvádza platná legislatíva.

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam
Spýtajte sa lekárnika