Obľúbené položky

Úvodná stránka » Magazín MojaLekáreň.sk » Články a blogy » Vladimír Finsterle: Keď jeden lekár nestačí...

Vladimír Finsterle: Keď jeden lekár nestačí...

Pred nedávnom sa na mňa obrátil jeden môj veľmi dobrý kamarát s prosbou, či by som mu nepomohol skontaktovať najlepšieho špecialistu v odbore pre posúdenie doterajšej liečby pomerne závažného ochorenia. Premýšľal som, prečo to vlastne potrebuje.

Druhý názor lekára môže pomôcť.

České zdravotníctvo je predsa veľmi kvalitné a dostupné a  Až 90% všetkých nákladov je hradených z verejného zdravotného poistenia, tzn. že aj tie posledné pokroky vedy a vývoja sú pacientom k dispozícii skoro zadarmo. Tiež som presvedčený, že väčšina lekárov má záujem sa vzdelávať, osvojovať si novinky a tie zmysluplne ordinovať svojim pacientom.

Ale je to naozaj tak? Prečo teda potrebujú ľudia počuť či vidieť druhý názor odborníka, ktorý dokáže súčasný postup posúdiť? Napadli mi hneď dva dôvody:

Každý človek sa potrebuje upokojiť, získať pocit, že urobil pre seba či svojich blízkych maximum, tzn. hľadá ubezpečenie, že je v tých najlepších rukách.

A potom je tu skutočná pochybnosť o správnom postupe, nedôvera vychádzajúca z neistoty z daného odborníka či jeho erudíciu a postup.
A tento pocit môže byť umocnený slabou komunikáciou alebo nezrozumiteľnosťou zo strany zdravotníckeho personálu.

Oba dôvody sú pochopiteľné. V súlade s tzv. švédskym stolom nášho zdravotníctva (rozumej absolútna sloboda voľby lekára) ľudia niekedy vyhľadajú vo svojom meste iného špecialistu a s ním prejdú celú procedúru vrátane diagnostiky znova. Možno ti menej dôverčiví si vyhľadajú ešte tretieho, štvrtého. Keď to domyslíte, potom náš systém je z tohto pohľadu vlastne dokonale prístupný, až zneužiteľný. A tak za jednu diagnózu všetci de facto zaplatíme trikrát až štyrikrát. Ale jedná sa vôbec o zneužívanie? A bohužiaľ nikde nie je zaručené, že s počtom navštívených odborníkov porastie aj miera pokoja.

A tak čo teda robiť? Kvalitní lekári sa tejto služby ujmú len v situácii, keď je o to požiada ich príbuzný, priateľ či kamarát, pretože systémovo na to čas ani kapacitu skrátka nemajú. Cestou je potom snáď aj šedá ekonomika. Majte to niekomu za zlé, keď sa potrebuje upokojiť a na druhej strane je lekár, ktorý využije príležitosť. Otázkou je, čo je pre systém lepšie. Teda hradiť znova a znova túto turistiku z poistenia,
alebo kaziť charaktery na oboch stranách s tým, že sa na to dá bohužiaľ asi zvyknúť. O čom svedčí naša nelichotivé miesto v rebríčku štátov k náchylnosti ku korupcii.

Ako z toho von? Možno vyžadovať od štátu, aby súčasťou nároku na zdravotnú starostlivosť bol pokoj a istota? Určite, ale to hneď v tej prvej inštancií. Pacienti by si mali vedieť vybrať s pomocou rôznych informačných zdrojov, kto je pre ich zdravotný stav tým najlepším lekárom či zariadením v dosahu. A ak potom náhodou potrebujú druhý názor, tak by si za neho mali transparentne zaplatiť. Problémom je, že nie sú dostupné informácie o výsledkoch starostlivosti zdravotníckych zariadení, nie ešte jednotlivých lekárov a súčasne neexistuje skutočne kvalifikovaný systém druhého názoru, ktorý by nebol vnímaný ako šikanovanie lekárov, ale ako veľmi dôležitý popr. aj samoregulačný prvok kvality a potreby vzdelávania lekárov.

Dokážem si predstaviť rôzne možnosti, ako pacientom poskytnúť pokoj na tele i na duši. A rovnako tak si dokážem predstaviť, že sa nájdu pacienti a rodinní príslušníci na jednej strane, ktorí si hodnotu svojho pokoja spočítajú, a skúsení a rešpektovaní lekári na druhej strane,
ktorí vedia upokojiť pacienta a vedia, ako poskytnúť informáciu svojmu kolegovi, keď zistí postup, ktorý nie je v súlade s lege artis, teda
lekárskym umením. A samozrejme tretím základom sú primárne lekári, ktorí sami od seba budú radi, keď im niekto pomôže s potvrdením ich postupu alebo ich navedie na vhodnejšiu cestu bez averzie a nedotklivosti.

Pre nás ostatných je potom bonusom istota, že sa odbúrajú opakované návštevy u ďalších a ďalších špecialistov s reálnym vyšetrením a reálnymi nákladmi. Za ušetrené peniaze by sme mohli hradiť starostlivosť napríklad deťom či ľuďom postihnutým zriedkavými chorobami
a nemuseli sa skladať v zbierkach na problémy, ktoré by poistenie malo hradiť. Až sa hanbím, že ten náš systém toleruje pohodlnosť pred zodpovednosťou.

Váš Vladimír

_________________________________________________________________________________________________

Vladimír Finsterle

PharmDr. Vladimír Finsterle, MBA

absolvoval Farmaceutickú fakultu Karlovej Univerzity, v roku 1999 založil spoločnosť Pears Health Cyber a v roku 2003 spustil prvú lekáreň na českom internete, Lékárnu.cz., ktorej slovenskou sestrou je Mojalekáreň.sk. Všetko, čo robí, robí s presvedčením, že pacient by mal vždy mať možnosť voľby, pokiaľ ide o jeho zdravie.

Neúnavný hľadač talentov tiež prednáša a podporuje filantropické projekty zamerané na zlepšenie kvality života chorých. Kade chodí, tade sa inšpiruje, má rád ľudí a život. Je skvelým spoločníkom so zmyslom pre humor, nadšeným bežcom, zberateľom kultúrnych zážitkov, milovníkom dobrodružstiev a veľkým obdivovateľom funkcionalizmu.


 

Hore
OK
Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Zistiť viac
Spracovávam