Táto stránka využíva cookies pre vaše lepšie prechádzanie webovej stránky. Tým, že na stránkach zotrváte, súhlasíte s ich používaním. Viac zistíte tu.

walmark akce

Volajte 0221 201 380

Poruchy pozornosti a problémy v škole

15.09.2016 | Pavla Horáková

Býva vaše dieťa často nesústredené a zasnené? Nevníma kvôli tomu to, čo mu hovoríte? Zabúda a stráca svoje veci?
Zo školy nosí jednu poznámku za druhou, odvráva, skáče vám do reči... nemusí ísť o zlú výchovu. Je takisto možné,
že vaše dieťa trápi porucha
 pozornosti.

Špatně se učí? Možná je to porucha pozornosti

Pravdepodobnosť výskytu poruchy pozornosti sa u detí školského veku pohybuje v rozmedzí 3 až 10 %.
Vyskytuje sa častejšie u chlapcov. Rozlišujeme dva druhy porúch pozornosti.

ADD (Attention deficit disorder) je bežná porucha pozornosti bez hyperaktivity. Deti s touto poruchou bývajú viac zasnené, neprítomné, pomalé a uzavreté vo svojich fantazijných svetoch. Ak ich niečo baví, dokážu sa do toho ponoriť. Tieto deti majú väčšinou problém s nižším výkonom v škole, ale nemávajú výraznejšie problémy so správaním. Ide tu o utlmenie predovšetkým funkcií ľavej hemisféry, ktorá je zodpovedná za dostatočnú aktivitu a sústredenie.

Druhou výraznejšou poruchou pozornosti s hyperaktivitou je ADHD (Attention deficit Hyperactivity disorder). Deti s touto poruchou bývajú nepozorné, ale zároveň veľmi živé a dynamické. Nevydržia chvíľu v pokoji, sú impulzívne vo svojom správaní, občas vyložene neposlušné, ich pozornosť je veľmi rýchlo čímkoľvek odvedená.

Aké sú príznaky poruchy pozornosti?

Deti s poruchou pozornosti majú problémy s počúvaním a plnením pokynov. Veľmi ľahko sa nechajú rozptýliť, sledujú, kde čo lieta. Majú problémy so zameraním sa na jednu vec a udržaním pozornosti. Častý je aj nevyrovnaný výkon v škole a ťažkosti so samostatnou prácou. Zasnenosť - vypínanie pozornosti je na dennom poriadku. Dieťa zabúda a stráca veci, nezapisuje si úlohy a potom ich nevie a zabúda.

Pri ADHD sa k týmto príznakom pridáva neustála aktivita, keď dieťa ani chvíľku neobsedí a je stále v pohybe, aj keď je unavené. Dieťa je impulzívne, netrpezlivé, neustále skáče ľuďom do reči, nemôže sa dočkať až na neho príde rad, predbieha. Má problémy s prechodom na inú činnosť. Dieťa sa nechá ľahko vyprovokovať a často provokuje ostatných. Niekedy reaguje agresívne a tým sa dostáva do konfliktov. Často býva v triede neobľúbené, bez kamarátov alebo si naopak nájde kamarátov s podobnými problémami. Dieťa sa ľahko pre niečo nadchne, ale nie je vytrvalé ani dôsledné.

Pri deťoch s ADHD je bežné, že sa u nich vyskytnú ďalšie problémy ako napríklad dysgrafia, dyslexia, dyskalkúlia, dysfázia, zajakavosť, úzkosť, poruchy nálady, atď.

Príčiny vzniku porúch pozornosti

Presné príčiny porúch pozornosti nie sú celkom známe. Väčšinou ide o kombináciu mnohých faktorov. Niektorými z nich môžu byť napr. dedičné predispozície, pôrodné komplikácie, nedostatočný príjem jódu v prenatálnom období, rodinné prostredie a výchova. Je veľmi dôležité, aby rodičia boli dobrým vzorom pre svoje deti. Nezakazovali im veci, ktoré sami robia. Dieťa spočiatku napodobňuje svojich rodičov a zrkadlí ich nedostatky a zlozvyky, ale aj prednosti.

Hoci existujú testy, pomocou ktorých je možné predbežne zistiť, či dieťa trpí ADHD, pre presnú diagnózu je nevyhnutné vyšetrenie detského alebo dorastového psychiatra. Ten stanovuje predbežnú diagnózu zhodnotením správanie dieťaťa v kombinácii s dôkladným fyzickým vyšetrením a posúdením informácií získaných od rodičov a učiteľov. Potom zvolí zodpovedajúcu liečbu.

Ako dieťaťu pomôcť

Pri poruchách pozornosti možno dieťaťu pomôcť napríklad usporiadaním odpočinkového miesta a miesta na učenie, tréningom pozornosti, ale aj stravou alebo aromaterapiou.

Miesta, kde sa dieťa učí, hrá sa alebo odpočíva, by mali byť prehľadne usporiadané, bez rušiacich faktorov (rádio, televízia, mobilné telefóny). Dôležité je dodržiavať denný režim a časový rozvrh. Zadané úlohy je lepšie rozložiť na menšie kroky a po každom kroku dieťati poskytnúť spätnú informáciu o výsledku. Naučiť dieťa pracovať v kratších časových úsekoch s prestávkami na oddych. Je potrebné dieťa objať, pochváliť, vyjadriť mu svoju podporu, aby vedelo, že ho máte radi, ste tu pre neho a môže za vami kedykoľvek prísť, poradiť sa alebo len pomaznať.

Pomocou vôní môžeme dieťa upokojiť, podporiť jeho koncentráciu a pamäť. Vhodné sú medovka, harmanček a levanduľa, ktoré pomôžu upokojiť nadbytok myšlienok. Navodzujú pohodovú atmosféru plnú pokoja a dôvery. Pomáhajú aj pri problémoch so zaspávaním. Šalvia, jazmín či ruža dodávajú odvahu a stratené sebavedomie. Eukalyptus, citrusy a rozmarín pomáhajú udržať pozornosť, podporujú pamäť a dodávajú energiu do ďalších úloh a práce.

Vplyv stravy

Všetky pochody v tele a teda aj pozornosť do značnej miery ovplyvňuje aj to, čo jeme. Do stravy by sme mali deťom zaradiť nenasýtené mastné kyseliny. Ich bohatým zdrojom je napríklad rybí olej, ľanové či konopné semienka a niektoré doplnky stravy. Ginkgo biloba prekrvuje mozog a zlepšuje jeho činnosť. Nedostatok jódu môže viesť, okrem problémov so štítnou žľazou, aj k vzniku psychických porúch. Nedostatok horčíka sa môže prejaviť bolesťami hlavy, zvýšenou únavou a zlou pamäťou.

Doplniť deťom vitamíny a minerály môžeme predovšetkým pestrou stravou. Pokiaľ by to bolo nedostačujúce, je možné prípadne siahnuť po niektorom z doplnkov stravy, ktoré sú určené na diétny režim pri ADHD. Pri poruchách pozornosti sa naopak neodporúča dieťaťu podávať potraviny s vysokým obsahom lepku a cukru.